ادامه ممانعت از انتقال نفت توسط معترضان در سودان

معترضان سودان از روز گذشته دو خط لوله نفتی مهم در شرق این کشور را بستند؛ اقدامی که در صورت تداوم، نتایج فاجعه‌باری برای سودان خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «جادین علی العبید» وزیر نفت سودان شنبه (روز گذشته) خبر داد که معترضان در شهر «پورت-سودان» واقع در شرق این کشور دو خط لوله صادرات و واردات نفت را بسته‌اند.

روزنامه العرب به نقل از العبید گزارش داد، وضعیت کنونی سودان، بسیار خطرناک است و معترضان، دو لوله نفت را بسته‌اند که یکی از این خطوط نفت سودان جنوبی را به پورت-سودان منتقل می‌کرد و یک لوله نیز از بندرگاه پورت سودان به داخل این کشور، نفت را انتقال می‌داده است.

وی گفت که «وردوی و خروجی بندرگاه صادرات نفت به صورت کامل بسته شده و وضعیت بسیار خطرناک است». وزارت نفت سودان هم با اشاره به خسارتهای مالی قطع این خط لوله، تأکید کرد که ذخایر نفت این کشور، فقط برای ده روز کافی است.

«محمد النایر» کارشناس مسائل اقتصادی سودان هم گفت که اگر این وضعیت هر چه زودتر به پایان نرسد، وضعیت فاجعه‌بار خواهد بود.

النایر تأکید کرد که «این مسئله، برای سودان فقط منحصر به نفت نیست، بلکه شامل ذخایر کالاهای اساسی است. به ویزه این کشور دارای اقتصاد شکننده‌ای است».

این در حالی است که دولت سودان بیستم شهریور ماه گذشته مدعی خنثی‌سازی طرح افسران نظامی برای کودتا در این کشور شد.

ارتش سودان هم یک روز پس از این ادعا، بیانیه‌ای صادر و طی آن هر گونه تلاش برای کودتا در این کشور را رد کرد. بسیاری از کارشناسان نیز این کودتا را ساختگی عنوان کردند.

۱۱ آوریل ۲۰۱۹ پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش عزل شد.

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. در حال حاضر قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به «احزاب آزادی و تغییر» تقسیم شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1112675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =