جوسازی مقام رژیم صهیونیستی علیه ایران

در آستانه سخنرانی امروز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل، سفیر این رژیم طی مصاحبه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران جوسازی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، مقام‌های رژیم صهیونیستی تلاش‌ها برای مانع‌تراشی در مسیر پیشبرد مذاکرات «وین» برای احیای برجام را تشدید بخشیده‌اند و از هر فرصتی برای جوسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرده‌اند.

«گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده در مصاحبه با «رادیو ارتش» با تبلیغ منفی علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی شده است که جهان در حال بررسی طرح جایگزین برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین برای احیای برجام است.

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، اردان مدعی شده است که شانس احیای برجام از 80 درصد به 30 درصد کاهش یافته است و در همین راستا ایالات متحده و قدرت‌های جهان به طور فزاینده‌ای در حال بررسی «طرح بی» (طرح جایگزین) برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین هستند.

وی در این خصوص گفت: «جامعه بین‌الملل و آمریکایی‌ها، گفت‌وگوهای بیشتر با ما درباره یک طرح بی (Plan B)  درباره ایران را آغاز کرده‌اند». با این حال سفیر رژیم صهیونیستی هیچ توضیحی درباره طرح جایگزین ارائه نکرد.

گلعاد اردان در ادامه در خصوص کاهش احتمال احیای برجام مدعی شد: «در گذشته، برآورد این بود که ۸۰ درصد شانس بازگشت ایران به برجام وجود دارد اما امروز این شانس به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است».

وی در حالی از بازگشت ایران به برجام سخن به میان آورده است که ایالات متحده تنها عضو برجام به حساب می‌آید که بدون دلیل و به صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را ترک کرد و ایران یک سال پس از خروج آمریکا همچنان به این توافق پایبند بود؛ پس از آن به دنبال بدعهدی شرکای اروپایی برجام، ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای برداشت.

سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده ادامه داد: «اگر ایران [ به توافق] بازنگردد، این مسئله تصویر کلی را برای جهان تغییر می‌دهد».

اظهارات اردان درست ساعاتی قبل از سخنرانی ساعت ۱۶:۳۰ امروز (دوشنبه) «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل با محور اصلی ایران مطرح شده است.

یکی از مشاوران نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته گفت: «مسیر [گفت‌وگوی وی (بنت)] در این راستا است که ما در مرحله مهمی در برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته‌ایم».

این اولین بار نیست که صهیونیست‌ها از جامعه بین‌المللی درخواست کرده‌اند که طرح‌های جایگزین را علیه ایران بررسی کنند.

اواخر شهریور ماه نیز، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی فارین پالیسی در سیاستی دوگانه مدعی شد که تل‌آویو حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای ایران که طرف‌های برجام و ایالات متحده و جمهوری اسلامی در حال مذاکره در خصوص آن هستند، است اما در عین حال مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنان به اعمال فشار خود به واشنگتن برای آماده‌سازی یک «نمایش قدرت» جدی در شرایط شکست مذاکرات با تهران، ادامه می‌دهند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سپس در ادامه بار دیگر بر لزوم فشار اقتصادی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت که تل‌آویو از «یک طرح بی (جایگزین) قابل اجرا که تحت رهبری آمریکا باشد»، حمایت می‌کند و این طرح شامل فشار گسترده اقتصادی به ایران در شرایطی می‌شود که مذاکرات هسته‌ای «وین» برای احیای برجام به شکست بیانجامد.

وی همچنین پا را فراتر گذاشت به «طرح سی (سوم)» رژیم صهیونیستی اشاره کرد که شامل اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شد.

دولت آمریکا در اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و علی‌رغم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، از برجام خارج شد و از آن به بعد، تحریم‌های گسترده‌ای را به امید وادار کردن ایران به موافقت با مذاکره مجدد با آمریکا و همچنین یک توافق مورد پسند ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است اما این سیاست «فشار حداکثری» نه تنها نتیجه‌ای در برنداشته است بلکه تهران پس از بدعهدی طرفین اروپایی برجام، شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1112746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =