دادگاه کیفری بین‌المللی ادامه تحقیق درباره جنایات جنگی افغانستان را از سر می‌گیرد

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی گفت که با تمرکز بر اقدامات طالبان و داعش، به دنبال تصویب از سرگیری تحقیقات جنگی در افغانستان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از رویترز، در بیانیه‌ای آمده است که این درخواست از زمانی که حکومت طالبان قدرت را از دولت افغانستان گرفته است، به قاضیان دادگاه کیفری بین‌المللی داده شده است.

دادگاه کیفری بین المللی پیش از آغاز تحقیقات کامل در سال گذشته، 15 سال را صرف بررسی جنایات جنگی در افغانستان کرده بود. این تحقیقات توسط دولت قبلی افغانستان متوقف شد که اعلام کرد خود در مورد جنایات تحقیق می‌کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه، دادگاهی است که حکمش نهایی است و تنها در صورتی مداخله می‌کند که یک کشور عضو قادر یا مایل به پیگرد جنایات جنگی علیه بشریت یا نسل کشی نباشد.

کریم خان، دادستان جدید در بیانیه‌ای گفت که سقوط حکومت شناخته شده و بین‌المللی افغانستان و جایگزینی آن با طالبان نشان دهنده "تغییر چشمگیر شرایط" است.

خان افزود: پس از بررسی‌های دقیق، به این نتیجه رسیده‌ام که در حال حاضر احتمال هیچ گونه تحقیقات داخلی واقعی و کارآمد در افغانستان وجود ندارد. قضات خواستار ادامه تحقیقات پیرامون جنایاتی که نیروهای آمریکایی، نیروهای دولت افغانستان و جنگجویان طالبان  مرتکب شده بودند، هستند.

انتهای پیامچ

کد خبر: 1112764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =