نفوذ ایران در آسیای میانه با عضویت در پیمان شانگهای گسترش می‌یابد

محمدصادق کوشکی گفت: پیمان شانگهای فرصتی ایجاد می کند تا ایران بتواند نفوذ گسترده ای در آسیای میانه داشته و در عین حال موقعیتی را برای کشور ما فراهم می کند تا بتوانیم برای مقابله با تروریست تکفیری یک همکاری های ساختاری و منطقه ای داشته باشیم.

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص اهمیت عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای عنوان کرد: پیمان شانگهای یک پیمان امنیتی بوده که در کشور ما ابعاد اقتصادی نیز پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این پیمان در واقع فرصتی ایجاد می کند تا ایران بتواند نفوذ گسترده ای در آسیای میانه داشته و در عین حال موقعیتی را برای کشور ما فراهم می کند تا بتوانیم برای مقابله با تروریست تکفیری که گه گاه مزاحمت هایی را ایجاد می کنند و ریشه در آسیای میانه دارند یک همکاری های ساختاری و منطقه ای داشته باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: عضویت در پیمان شانگهای، دسترسی به آب‌های گرم برای ایجاد خط ترانزیت با کشورهای آسیای میانه را نیز برای ما ایجاد کرده است، اما این اقدام بسته به میزان قوانینی است که کشور ما وضع می کند و صرف عضویت در این پیمان حاصلی برای ما ندارد.

وی در خصوص منافع سیاسی حاصل از این پیمان نیز عنوان کرد: ما در یکی از جدی ترین پیمان های منطقه ای جهان عضو شدیم که این مسئله جایگاه کشور ما را در دنیا ارتقا می دهد و عملا شرکای به هم پیوسته ای را در ابعاد هند، روسیه و چین پیدا کرده ایم، چرا که این کشورها جزو بزرگ ترین بازارها و تولیدکنندگان جهان هستند اما نکته اینجاست که این یک فایده سیاسی است و اگر ما نتوانیم از این ارتقاء جایگاه بهره برداری کنیم این موضوع ممکن است تاثیری بر وضع اقتصادی و معیشتی ما هم نداشته باشد.

کوشکی اظهار کرد: این نکته ضرورت دارد که ما نگاه منطقه ای پیدا کنیم به این معنا که به همسایگان خود به عنوان اولویت اول نگاه کنیم.

وی با بیان این مسئله افزود: در حال حاضر پاکستان روسیه و افغانستان از همسایگان ما بوده و عضو پیمان شانگهای می باشند و ما از طریق این سه همسایه به این پیمان متصل می شویم ولی در عین حال که اولویت ما کشورهای همسایه شرقی است کشورهای همسایه عربی نیز از اولویت های جدی ماست و باید به آنها نیز توجه لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =