احداث کارخانه فرآوری پوست میگو در انتظار تامین اعتبار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر اعلام کرد: مجوز احداث کارخانه دانش‌بنیان تولید کیتین و کیتوسان که از پوست میگو استفاده می‌شود، از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گرفته شده و در نامه‌ای به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، درخواست تامین اعتبار یا سرمایه‌گذاری روی این طرح داده شده است.

اسماعیل عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در شروع سال تحصیلی جدید شاهد عادی‌سازی امور آموزشی و پژوهشی خواهیم بود، بیان کرد: شیوع بیماری کرونا و مجازی‌شدن آموزش، وقفه زیادی در امور دانش‌بنیان و پژوهشی ایجاد کرد. با رفع این موانع و زیرساخت‌هایی که در دو سال اخیر ایجاد شده، زمینه بهبود شرایط از نظر پژوهشی در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌شود. امیدوار هستیم این زیرساخت‌ها بتواند در چارچوب ظرفیت‌های استان بوشهر ما را به جامعه و صنعت نزدیک کند.

وی گفت: پنج مرکز تحقیقاتی جدید در چارچوب رشته‌های تحصیلی موجود در ۲سال گذشته ایجاد شد که متناسب با ظرفیت‌ها و سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر بوده است. مرکز تحقیقات علوم رفتاری، علوم ورزشی، انرژی های نو، نفت، مرکز تحقیقات فرهنگ و تمدن خلیج فارس از جمله این زیرساخت‌ها هستند. این امیدواری وجود دارد که زیرساخت‌ها بتوانند کمک زیادی به ارتقای وضعیت پژوهشی و علمی دانشگاه بکنند.

بیش از ۳۵ تفاهمنامه همکاری منعقد شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر افزود: بیش از ۳۵ تفاهمنامه همکاری علمی، آموزشی و اجرایی با دستگاه‌های اجرایی مختلف استان در حوزه صنعتی، تولیدی و اقتصادی وجود دارد که می‌تواند دروازه ورود دانشگاه به جامعه و صنعت تلقی شود.

عبداللهی با اشاره به تصویب دو طرح دانش بنیان و اخذ مجوزهای لازم از مجاری سازمانی و استانی ادامه داد: مجوز احداث کارخانه دانش‌بنیان تولید کیتین و کیتوسان که از پوست میگو استفاده می‌شود، از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گرفته شده و در نامه‌ای به سازمان مرکزی، درخواست تامین اعتبار یا سرمایه‌گذاری روی این طرح داده شده است. این کارخانه می‌تواند به عنوان الگویی خوب در حوزه علم و صنعت تلقی شود. استان بوشهر بیش از ۶۰درصد تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص داده است؛ ظرفیتی که از طریق دریا استحصال می‌شود و مواد اولیه را برای تولید کیتین و کیتوسان در اختیار قرار می‌دهد. این محصول بسیار اقتصادی بوده، قابلیت صادرات و ارزش جهانی دارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه طرح‌های برون‌دانشگاهی در زمینه محصولات فناورانه منعقد شده است، افزود: طرح‌های برون‌دانشگاهی در حوزه مراکز تحقیقاتی است؛ به ویژه علوم رفتاری که  در زمینه آسیب‌های اجتماعی و کمک های روانی به جامعه انجام خواهد شد. این طرح‌ها با بخش‌های مختلف استان در حال رایزنی هستند و بعضا به مرحله قرارداد رسیده‌اند. همچنین در جنوب استان ظرفیت فوق‌العاده‌ای وجود دارد؛ زیرا در این منطقه به دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی متاثر از صنایع، این حوزه می تواند به بهداشت جامعه کمک کند. مرکز تحقیقات انرژی‌های نو استان بوشهر مسئولیت دبیرخانه انرژی‌های نو کشوری را برعهده دارد و توانست با صنایع کشتی سازی و دریایی قراردادهایی منعقد کند که درحال اجراست.

وی اضافه کرد: در مراکز رشد نیز چندین طرح نوآورانه وجود دارد که در مرحله تولید هستند. به طور کلی ۴ شرکت موفق در این حوزه داریم که تولیدات آن‌ها به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. اگر بتوانیم مراکز را با جامعه پیرامون ارتباط دهیم، قطعا موفق‌تر خواهند بود.  ۶ طرح دانش بنیان نیز در 10 شرکت مستقر در یکی از مراکز رشد دانشگاه مشغول فعالیت‌اند. مانند «دستگاه‌ موزیک الکترونیکی» و تولید جلبک که به صورت دانش‌بنیان در یکی از واحدهای ما مشغول به کار هستند. 

عبداللهی  با اشاره به موانع تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، گفت: یکی از موانع در حوزه تجاری‌سازی فناوری‌ها، نقدینگی است. چالش‌های حوزه تجاری‌سازی خاص دانشگاه آزاد نیست و به دلیل اینکه صنعت هنوز اعتماد کافی به محصولات دانش بنیان ندارد، دولت‌ها حمایت کافی از این حوزه نمی‌کنند، دانشگاه آزاد در امر تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان، مقداری اعتبار نیاز دارد و اگر بتوانیم در این دانشگاه زیرساخت‌های مشترکی ایجاد کنیم، می‌توانیم از سرمایه های راکد و درون‌زای خود در جهت فعالسازی این بخش استفاده کنیم. اگر بتوانیم در دانشگاه آزاد زیرساخت‌های مشترکی ایجاد کنیم و از سرمایه‌های راکد جهت فعالسازی طرح‌ها استفاده کنیم، بسیار خوب است.

عبداللهی اضافه کرد: اگر بازار دانشگاه آزاد بتواند در اختیار برخی از تولیدکنندگان قرار گیرد، انگیزه بیشتری در آن‌ها ایجاد می‌شود. لذا ابتدا باید ظرفیت‌های انسانی، مالی و فکری دانشگاه آزاد را فعال کنیم و بعد می‌توانیم در بازارهای خارجی هم موفق باشیم. باید در حوزه های پارلمانی و تاسیسات و فناوری ورود کنیم که مستلزم ورود به رقابتهای بین‌المللی داخلی و خارجی است تا چالشها برطرف و سرمایه‌ها هدفمند شوند و بازار را به دست بگیریم.

 پیگیر تاسیس سرای نوآوری و فناوری تاسیسات هسته‌ای هستیم

وی بیان کرد: در استان بوشهر پیگیر تاسیس سرای نوآوری و فناوری تاسیسات هسته‌ای هستیم. در این استان غیر از راکتور فعلی، دو راکتور دیگر در حال راه‌اندازی است که یک چرخه بزرگ درپی خواهد داشت و اگر دانشگاه آزاد بتواند به عنوان دانشگاهی با برنامه‌ریزی مدون و متناسب با نیازهای اینها در سطوح مختلف وارد شود، این گره ها باز خواهد شد، اساتید انگیزه همکاری در سطوح دانش‌بنیان را پیدا و دانشجویان نیز زمینه‌ای برای فعالیت و مهارت‌افزایی پیدا می‌کنند. در کنار این موضوعات، دانشگاه نیز جز آموزش محض، کارهای فناوری و نوآوری را هم خواهد گنجاند.

وی در مورد میزان درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از طرح‌های دانش‌بنیان، گفت: تجاری‌سازی محصولات فناورانه در بودجه سال گذشته حدود ۱۰میلیارد پیش بینی شد که توانستیم یک سوم آن محقق کنیم. در صورت اجرایی شدن طرح‌های فعلی، پیش بینی می‌کنیم در سال آینده حداقل همین میزان محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =