بستر مناسب برای تلاش بیشتر استادن باید فراهم شود

وزیر علوم با اشاره به اینکه باید بستر را برای تلاش بیشتر استادان برجسته فراهم کنیم، گفت: استادان باید بداند هر چقدر تلاش کنند، با توجه به میزان فعالیتشان پاداش می‌گیرند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمد علی زلفی‌گل در جلسه مجازی همفکری در تهیه و تدوین آئین‌های سنجشی و انگیزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که صبح امروز (سه‌شنبه ۶ مهرماه) برگزار شد، با اشاره به افزایش حقوق استادان و اعضای هیئت علمی گفت: هر کسی در حد سعی و تلاشش باید از حقوق و مزایا بهره‌مند شود. به نظر من افزایش سالانه باید شامل کسانی باشد که ترفیع می‌گیرند. در ترفیع‌های بعدی نیز حتماً باید کار خاصی برای جامعه و یا برونداد کیفی منحصربه‌فرد داشته باشند.

وزیر علوم در ادامه افزود: طرحی برای حمایت ویژه از فناوران و دانشمندان در دستور کار قرار دادیم که برای دولت ارسال شده است و با کمک غلام‌حسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری پیگیری می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به خروجی این کارگروه افزود: ان شا لله بتوانیم آئین‌نامه‌ای را تدوین و مصوب کنیم و در صورت نیاز به هیئت دولت نیز ارائه کرده و حتی به‌عنوان لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

 زلفی‌گل همچنین تاکید کرد: باید کاری کنیم هر کس بداند در طول فعالیت دانشگاهی خود هر چقدر تلاش کند با توجه به فعالیتش پاداش بگیرد. باید بستر را برای تلاش بیشتر اساتید برجسته فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سقف حقوق را هم پیگیری کردیم که انشالله به جاهای خوبی خواهد رسید تا انگیزه‌ای برای دانشمندان و استادان درجه یک کشورمان باشد. ای کاش روزی برسد که دانشمندان ما قدر ببینند و در صدر بنشینند.

در ادامه این نشست  رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز با اشاره به این که سال‌ها پیش باید به این موضوع می‌پرداختیم و نظام پرداخت فعلی عادلانه نیست، گفت: در درجه اول در این آئین‌نامه باید ترفیع اداری را از ارتقای مرتبه علمی تفکیک کنیم.

وی افزود: حقوق باید دو بخش داشته باشد؛ بخشی ثابت و بخشی متغیر که بخش متغیر باید وابسته به عملکرد استادان باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین اظهار کرد: منابعی که در وزارت علوم و سایر نهادهای حمایتی کشور داریم باید به سمت استادان  فعال و ممتاز سوق پیدا کند.

وی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که همیشه آرزو بوده است، مشخص کردن استادان صاحب کرسی است. باید در مقیاس ملی از میان استادان صاحب خدمات ویژه، این افراد صاحب کرسی را انتخاب کنیم. امتیازاتی باید برای آنان در نظر بگیریم که صرفاً امتیازات مالی نیست؛ بلکه امتیازات علمی و اجتماعی است.

خیرالدین مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری نیز در این نشست اظهار کرد: باید استادان پژوهشی را از استاد آموزشی جدا کنیم. همچنین بحث‌های مالی این دو گروه را نیز باید مجزا دید.

وی خاطرنشان کرد: عموماً استادان ما که به مرتبه استاد تمامی می‌رسند، فعالیت‌هایشان متوقف می‌شود. باید بتوانیم بحث استاد ممتاز، نمونه کشوری و یا همین استادان صاحب کرسی را فعال کنیم، می‌توانیم انگیزه مجددی به این استادان بدهیم.

در ادامه این نشست مجازی تنی چند از اساتید دانشگاه‌های کشور نیز به ارائه دیدگاه‌های خود درباره موضوع جلسه پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =