واردات واکسن و عضویت در شانگهای میراث روحانی است؟

دبیر اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم و وحدت معتقد است نظام سیاسی ایران مکانیزم دروغ سنجی برای مسئولان و احزاب ندارد و به همین دلیل برخی جریان‌های سیاسی می‌توانند از دستاوردهای دیگران بهره برداری سیاسی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، تسریع در روند واکسیناسیون و عضویت ایران در پیمان شانگهای را می‌توانیم 2 دستاورد مهم دولت سیزدهم در ۲ ماه گذشته بدانیم. این موضوع درحالی است که جریان مخالف دولت، دستاوردهای اخیر را صرفا میراث دولت حسن روحانی می‌داند که امروز رئیسی از آن بهره‌مند می‌شود.

در همین باره، علی بزرگخو دبیر اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم و وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره خط رسانه‌ای اخیر جریان اصلاحات نسبت به موضع گیری درباره دستاوردهای دولت سیزدهم اظهارکرد: به طور کلی باید گفت که مفهوم مسئولیت پذیری در نظام سیاسی ایران گم شده است؛ به طوری که در احزاب و گروه‌های سیاسی، علاقه‌مندی به پذیرش مسئولیت و عوابق کارهایشان بسیار پایین است. در مقابل اما به شدت علاقه دارند که دستاوردهای دیگران را به نام خودشان بزنند.

وی افزود: این موضوع نشأت گرفته از نبود واقع‌بینی در جریان‌های سیاسی و مدل انتخاباتی و ساختاری احزاب و جریان‌های سیاسی در داخل کشور است. باید گفت که «حزب» به معنای واقعی کلمه در ایران وجود ندارد که بخواهد نسبت به عملکرد و فعالیت‌های خود پاسخگو باشد. احزاب در چنین شرایطی تلاش می‌کنند که از زیر بار کمبودها و کاستی‌های خود فرار کنند و کارهای خوب دیگران را به نام خودشان ثبت کنند. درواقع اگر حزبی بخواهد از زیر بار مسئولیت فرار کند و اقدامات دیگران را به نام خود ثبت کند، نظام سیاسی هیچ هزینه‌ای برای آن تولید نمی‌کند.

بزرگخو با بیان اینکه احزاب و جریان‌های سیاسی به طور کلی پاسخگوی عملکرد خود نیستند، ادامه داد: نظام سیاسی ایران مکانیزم دروغ سنجی برای مسئولان و احزاب ندارد و به همین دلیل برخی جریان‌های سیاسی می‌توانند از دستاوردهای دیگران نیز بهره برداری سیاسی کنند. به همین دلیل گفت بخشی از این مشکلات مربوط به ساختار سیاسی کشور است و بخش دیگر آن، روحیه فاصله گرفتن از مردم است.

دبیر اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم و وحدت تصریح کرد: دولت دوازدهم در زمان مسئولیت خودش می‌توانست اقدامات زیادی در حوزه خرید واکسن یا حضور ایران در پیمان شانگهای انجام دهد؛ اما متاسفانه جریانات سیاسی وابسته به دولت دوازدهم خط رسانه‌ای خاصی را آغاز کرده‌اند تا دستاوردهای دولت سیزدهم در این مدت کوتاه را به نام خودشان بزنند. درحالی که تمامی اسناد و شواهد فعالیت‌های دولت سیزدهم موجود است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مسئولان دولت دوازدهم مانند علی ربیعی، مسئله واکسن را به وضوح به موضوع FATF و تحریم ارتباط دادند؛ درحالی که شاهد بودیم بدون اینکه مسائل مالی و بانکی در این زمینه مطرح باشد، صرفا با به کارگیری دیپلماسی فعالانه و نوع اقتدار کشور در ارتباط با دیگر کشورها سبب شد تا در حوزه واکسن گشایش ایجاد شود.

بزرگخو با بیان اینکه سیاست خارجی در اقتصاد ایران اثرگذار است، تاکید کرد: اینکه برخی معتقدند موضوع تحریم هیچ اثری بر اقتصاد ندارد را بنده قبول ندارم؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این که است سیاست خارجی، تنها مولفه تاثیر گذار بر اقتصاد ایران نیست بلکه بیش از ۱۰ مولفه دیگر وجود دارد که اقتصاد ایران با مدیریت آن‌ها می‌تواند به شکوفایی نسبی برسد.

دبیر اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم و وحدت گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته نسبت به سیاست خارجی نگاه افراط و تفریط داشته‌ایم. به طوری که برخی می‌گفتند تنها راه حل مشکلات اقتصادی ایران مذاکره است و در مقابل برخی معتقد بودند که موضوع تحریم، هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد. بنظر می‌رسد که دولت سیزدهم می‌تواند با اتخاذ نگاهی واقع بینانه، در حوزه سیاست خارجی تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =