فرهنگ به یک مقوله فرابخشی و روح حاکم تبدیل شود

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ذکر این نکته که متأسفانه به فرهنگ به عنوان امر درجه دوم نگاه می‌شود، گفت: باید کاری کنیم که مسئله فرهنگ به یک مسئله عمومی و دغدغه مردم تبدیل شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم تکریم و معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور سید محمد پورحسینی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی سابق این وزارتخانه، بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و دیگر مدیران معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، برگزار شد.

سید محمد پور حسینی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در این نشست با ادای احترام به شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت، اظهار کرد: کار در حوزه فرهنگی و دانشجویی کار خاصی است و مختصات خاص خود را دارد، برگزاری نزدیک به ۵۰ سفر استانی توسط دکتر لاری و تیم وی در دو سال در این معاونت نشان از کار سخت و مجاهدانه دارد.

وی در بیان ویژگی‌های کار فرهنگی، بیان کرد: شما در این حوزه با دانشجویان سرو کار دارید، قشری که بسیار مطالبه‌گر است و در کنار مطالبه‌گری، جوان و پرشور است و این مهم را باید در کنار محدودیت‌هایی که در دانشگاه‌ها و حوزه وزارت بهداشت ممکن است به وجود بیاید، دنبال کنید.

کار در زمینه فرهنگی و دانشجویی علاوه بر دانش و عشق نیازمند هنر است

مشاور وزیر بهداشت با بیان این‌که کار در زمینه فرهنگی و دانشجویی علاوه بر دانش و عشق نیازمند هنر است، گفت: در حوزه فرهنگی و دانشجویی با نیروی انسانی جوان سرو کار دارید و این خود از موضوعاتی است که در این حوزه نیازمند استفاده از فعالیت هنرمندانه برای رسیدن به مطلوب مورد نظر است.

وی دغدغه خانواده‌های دانشجویان را یکی دیگر از سختی‌های فعالیت در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانست و افزود: خانواده‌هایی با خون و دل فرزندان خود را تربیت و بزرگ می‌کنند و به شهرهای مختلف برای کسب تحصیل می‌فرستند و اکنون دلهره خوراک، مسکن، پوشاک و شرایط کلی زندگی فرزندان خود در شهر دیگری را دارند.

پورحسینی اظهار کرد: کار فرهنگی کاری زود بازده‌ای نیست بلکه زیرساختی و تربیتی است و در دراز مدت نتیجه لازم خود را به بارمی‌نشاند، به فرموده مقام معظم رهبرری در بیانیه گام دوم انقلاب چشم امید ما به همین تلاش‌هایی است که شما به نحو احسن در حوزه فرهنگی انجام می‌دهید.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به وجود شبیخون فرهنگی، از نگاه به موضوع فرهنگ صرفا در حوزه دانشجویان انتقاد کرد و گفت: بسیاری از تئوری‌پردازان جهان می‌گویند پیشران مسائل مهم در جهان حوزه‌های اقتصاد و سیاست است اما ما می‌دانیم که مباحث فرهنگی پیشران همه تحولات بشری است.

وی با اشاره به فرهنگی غنی و سرشار از ایثار و فداکاری در ایران اسلامی، عنوان کرد: ایران اسلامی سرشار از فرهنگ ایثار و فداکاری است که شهادت شهید نوجوان حسین فهمیده تا شهید علی لندی که در سن ۱۵ سالگی این گونه ایثار و فداکاری را به نمایش می‌گذارد، گواه این حقیقت است.

پورحسینی در پایان بر وجود پیوست فرهنگی در تمامی فعالیت‌ها تأکید کرده و برای عباس شیراوژن در حوزه مسئولیتی خود آرزوی موفقیت کرد.

دست به دست هم دهیم تا فرهنگ به یک مقوله فرابخشی و روح حاکم تبدیل شود

شیراوژن نیز در این جلسه با اشاره به زحمات دکتر لاری و تیم ایشان در مدت دو سال گذشته گفت: نه انسانها این خدمات را فراموش می‌کنند و نه خداوند متعال؛ ان‌شاالله این خدمات در آخرت موجب مباهات خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: قطعا تذکرات و نکاتی که همکاران در این نشست به آن اشاره کردند مورد توجه خواهد بود و در حوزه‌های اندیشه‌ای و مدیریتی نیازمند انتقال تجربیات همکاران هستیم.

شیراوژن با یادآوری این نکته که فرصت‌ها مانند ابر در گذر هستند، گفت: در طول زمانی که در اختیار داریم هر چقدر تلاش کنیم که مسیر را به جلو ببریم ذخیره آخرت ما خواهد بود و امیدوارم که شرمنده شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت نشویم و فعالیت‌های ما در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی، منتج به رشد فکری و تربیتی دانشجویان عزیز شود.

وی افزود: این رشد که با نگاه ویژه و ذیل سایه خداوند متعال اتفاق می‌افتد، ناشی از کیفیت تلاش‌های ما و همچنین زمینه پذیرش دانشجویان است.

معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت با اشاره به تجارب خود در حوزه‌های دانشجویی و فرهنگی، گفت: من حدود ۲۰ سال در دانشگاه‌ در حوزه‌های فرهنگی فعال بودم و تجربه حضور در خوابگاه متاهلی و مجردی را نیز داشته‌ام و از این رو با فضاهای فرهنگی و دانشجویی آشنا هستم و تمام مشکلات و مسائل آنها را به طور دقیق لمس کرده‌ام.

شیراوژن در ادامه با ذکر این نکته که دانشجو به غیر از زحمت تحصیل نباید دغدغه دیگری داشته باشد، گفت: به قول مقام معظم رهبری که فرمودند بیمار نباید رنجی به جز رنج بیماری داشته باشد، باید شرایطی فراهم کنیم که دانشجو نیز رنجی به جز رنج تحصیل نداشته باشد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری در بخشی از این بیانیه به راهبرد سه گانه فرهنگی اشاره فرموده‌اند که در فعالیت‌های فرهنگی باید به آن توجه داشته باشیم. بر اساس این بیانیه باید شرایطی فراهم شود که دانشجو کار فرهنگی را با علاقه انجام دهد و باید تلاش کنیم که دانشجو کمترین زحمت را برای مشارکت در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی متحمل شود و حس کند که فعالیت‌های او منشأ اثر بوده و دیده شده است.

شیراوژن همچنین با اشاره به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری تاکید کرد: رهبر انقلاب مسئولیت بزرگی بر دوش جوانان و دانشجویان قرار دادند، به گفته اوی کار انقلابی یعنی گفتگو با مردم و تبیین کردن مسائل و مشکلات برای آنها و از این رو لازم است جهاد تبیین در فضای مجازی اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ذکر این نکته که متأسفانه به فرهنگ به عنوان امر درجه دوم نگاه می‌شود، گفت: باید کاری کنیم که مسئله فرهنگ به یک مسئله عمومی و دغدغه مردم تبدیل شود. فرهنگ به گفته مقام معظم رهبری مانند هوایی است که در آن نفس می‌کشیم؛ به این معنی که حتی کسی که در امور مالی هم کار می‌کند در اتمسفر فرهنگی نفس می‌کشد.

وی افزود: ما در دانشگاه مدیران آینده را تربیت می‌کنیم و باید تلاش کنیم مدیرانی دغدغه‌مند و مؤثر تحویل جامعه دهیم و بکوشیم فرهنگ را به یک مقوله فرابخشی و روح حاکم بر همه شئون زندگی تبدیل کنیم.


در ابتدای این جلسه سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی سابق وزارت بهداشت، با بیان این که در دوران دفاع مقدس که من در سنین نوجوانی قرار داشتم، یکی از آرزوهای من این بود که بتوانم از کشورم دفاع کنم و در جبهه نبرد حضور داشته باشم، گفت: شیوع ویروس کووید ۱۹ و قرار گرفتن کشور در شرایط جنگی و حضور مجاهانه مدافعان سلامت موجب شد که من آرزوی دوران نوجوانی‌ام را در این جایگاه و در چنین شرایطی دست یافتنی ببینم.

لاری افزود: به همین جهت از تمام توان و قدرت خود برای خدمت به کشور استفاده کردم تا نقش کوچکی در مسیر افتخارات بزرگ مدافعان و کادر سلامت در این روزها بر عهده داشته باشم و از این بابت خداوند را شاکرم.

اجازه ندادیم دانشجویی به علت تخلف یا جرم سیاسی، انگ بخورد

لاری مهمترین مخاطبان معاونت فرهنگی و دانشجویی را دانشجویان عنوان کرد و با بیان این‌که، ما دانشجویان را مانند فرزندان خود می‌دانیم و نگاه مادرانه و تربیتی را در خصوص آنها در این مدت دو سال دنبال کردیم، اگفت: به لطف خدا در این مدت اجازه ندادیم دانشجویی به علت تخلف یا جرم سیاسی، انگ بخورد و مشکلاتی برای وی ایجاد شود.

وی بیماری کووید ۱۹ را با تمام تلخی و سختی که با خود به همراه داشت، موجب نزدیک شدن افراد به یکدیگر دانست و گفت: در این میان همراهی و همکاری نهادهای امنیتی و حراست دانشگاه‌ها نیز در نوع خود قابل توجه بوده است.

معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به ارتباط خوب و قوی ایجاد شده میان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: به لطف خدا طی این مدت تعامل خوبی میان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای دانشگاهی از جمله وزارت علوم شکل گرفت که تمام این تعاملات در طی کردن این مسیر در دوران شیوع کرونا کمک بسیاری به ما کرد.

فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی در دوران شیوع کرونا تعطیل نشد

لاری تعطیل نشدن فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی در دوران شیوع ویروس کرونا را از موفقیت‌های کسب شده در این معاونت طی دو سال گذشته دانست و گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در تمام کشور، برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های گروهی و جمعی به تعطیلی رسید و مدتی زمان برد تا این فعالیت‌ها با تغییر به فضای مجازی از سر گرفته شود. در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به سرعت جشنواره‌های مختلف قرآنی، ورزشی، فرهنگی در فضای مجازی دنبال و بدون تعطیلی در دوره‌های جدید خود برگزار شد.

معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، حفظ ارتباط با دیگر معاونت‌های این وزارتخانه را از عوامل موفقیت حوزه فرهنگی و دانشجویی دانست و گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی از حوزه‌هایی است که نیازمند مشارکت با دیگر حوزه‌ها به خصوص معاونت آموزشی است و اگر این تعامل و مشارکت شکل نگیرد موفقیت مطلوب حاصل نخواهد شد.

لاری استفاده از نظرات ارزشمند دانشجویان در تصمیم‌گیری‌ها را موجب افزایش غنا و اثر بخشی تصمیمات مدیران برشمرد و گفت: از زمان اولین بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از شیوع کووید ۱۹ در خرداد ماه سال ۹۹ با مشارکت، همراهی و هم‌اندیشی با دانشجویان کار را پیش بردیم و تا به امروز استفاده از نظر آن‌ها برای ما اولویت بوده است.

وی به فعالیت های جهادگونه دستیاران در کنار دیگر پرسنل بهداشتی و درمانی خط مقدم مبارزه با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در این دو سال، شورای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی راه اندازی شد و بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بسته بیمه تکمیلی برای آنها ایجاد شد. البته حق الزحمه دستیاری بسیار ناچیز است و اگر از شرایط ایجاد شده استفاده کنید و بتوانید حق‌الزحمه دستیاری را تبدیل به حقوق کنید، می‌توانید موفقیت بزرگی را کسب کنید که رضای خداوند و این دانشجویان پر تلاش را به دنبال دارد.

در ادامه بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، محمدحسین پورغریب معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، سید عابدین حسینی مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و  حسن زائری لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت،  وحید صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت مطالب حوزه های مرتبط را بیان کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =