بازی مدیران مدارس با تولیدکنندگان برای دریافت هزینه بیشتر از خانواده‌ها

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: اغلب شاهد داد و ستدهایی بین مدارس و تولیدکننده هستیم و مدیران برخی از مدارس برای اخذ مبلغ بیشتر از خانواده ها ترفندهایی دارند.

اکرم عیوض خانی؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه رِنج کار به تعداد و جنس پارچه بستگی دارد گفت: در حال حاضر در مقطع دبستان ۳ تیکه دخترانه شومیز و سارافون و شلوار و پسرانه؛ پیراهن و ژیله و شلوار با جنس های مختلف دوخته میشود.

وی ادامه داد: قیمت کارهای معمولی تر از ۲۰۰هزار تومان  شروع شده و بسته به میزان پارچه مصرفی تا ۲۳۰هزار تومان متغییر است ولی در کارهای لوکس تر که هم جنس پارچه و با متریال متفاوت تر ۳ تیکه استفاده میشود قیمت بالاست که نرخ کارهای لوکس ۳ تیکه تا ۵۰۰هزار تومان نیز بالا میرود.

وی گفت: اتحادیه پوشاک کشور قیمت گذاری لباس فرم را انجام و به مدارس ابلاغ کرده است گاها قیمت ترگال ها از قیمت مصوب اتحادیه نیز کمتر است و باید تکید کنم که قیمت ها چه در مدارس غیرانتفاعی و چه دولتی یکی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران عنوان کرد: بسیاری از خانواده ها فقط یک دست لباس برای ۹ ماه دوره آموزشی مدارس فرزندانشان تهیه کرده و اغلب مقنعه و شلوار اضافی درخواست میکنند از سوی دیگر شاید فقط ۱۰درصد از خانواده ها ۲ دست سفارش دهند.

دولت هیچ تسهیلاتی برای تهیه لباس فرم ارائه نکرده است

عیوض خانی در خصوص اینکه آیا دولت تسهیلاتی برای تهیه و فروش لباس فرم مدارس اختصاص داده است یا نه ؟ گفت:  متاسفانه هیچ گونه ساماندهی در این زمینه از سوی دولت وجود نداشته، درست است که ساز و کار ما با مدارس غیرانتفاعی است و اغلب خانواده ها دوست دارند که فرزندشان با لباس شیک در مدارس حاضر شوند ولی در مدارس دولتی هیچ ساماندهی ای نه از سوی دولت و به ویژه آموزش و پرورش اعمال نشده است.

وی افزود: دولت باید به این سمت حرکت کند که با تولیدکنندگان بزرگ که ظرفیت تولید بالایی دارند مذاکره و قرارداد ببندد تا در تیراژ بالا در بسیاری سطوح آموزشی در کشور، لباس فرم دانش آموزان با قیمت مناسب تر تهیه و پوشش داده شود. زمانیکه که تیراژ بالا رود قطعا در پایین آمدن قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت ولی دولت هیچ کاری در این زمینه انجام نداده است.

توافق  مدیران و تولیدی برای دریافت هزینه بیشتر از خانواده ها به نفع مدرسه

وی بیان کرد: اکثر تولیدی هایی که سفارسات قبول میکنند واحدهای کوچک تر و حتی خانگی هستد که با بستن قرارداد با مدارس لباس فرم آن مدرسه را دوخته و تحویل میدهند.

عیوض خانی اظهار کرد: خیلی شاهد داد و ستدهایی بین مدارس و تولیدکننده بودیم اینگونه که با درخواست برخی مدیران، تولیدکننده مبلغ اضافی از خانواده ها گرفته و در نهایت آن مبلغ را به مدرسه بازمیگرداند و اولیای دانش آموزان فکر میکنند مبلغ داده شده صرفا برای لباس فرم بوده درحالیکه این چنین نیست.

دوزنده خب در تهران کم شده است

وی تصریح کرد: هزینه های تولیدکنندگان بسیار بالا رفته و دوزنده ها برای برخی از دوخت ها مثل جین هزینه دوبرابری نسبت به سال گذشته دریافت میکنند از سوی دیگر بسیاری از دوزنده ها که قبلا از شهرستانها به تهران آمده بودند با بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور و بالا رفتن هزینه های زندگی مجبور شدند به شهرشان بازگردند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه هزینه های روی دوش تولیدکننده بسیار سنگین است گفت: متاسفانه به دلیل نبود تسهیلات و حمایت از سوی دولت تمامی فروش ها به صورت نقدی انجام میشود و امکان فروش اقساطی را نداریم و باید توجه داشته باشیم که دوخت و دور لباس مدارس سود زیادی هم ندارد.

پایان پیام/

کد خبر: 1112989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =