ثبت‌نام 50 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه علامه طباطبایی/ افزایش بورسیه دانشجویان افغانستانی

معاون آموزشی دانشگاه علامه گفت: حدود 50 دانشجویی غیرایرانی در سال تحصیلی 1400-1401 در دانشگاه علامه طباطبایی ثبت نام کردند.

شجاع احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز از ثبت‌نام حدود 50 دانشجویی غیرایرانی در سال تحصیلی 1400-1401 در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: دانشجویان غیر ایرانی متقاضی برای ثبت‌نام در این دانشگاه نسبت به سال‌های پیش به دلیل محدویت‌های کرونایی کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: ابتدا دفتر بین‌الملل دانشگاه، درخواست دانشجویان غیر ایرانی را دریافت و جمع‌بندی می‌کند و سپس به معاونت آموزش ارجاع می‌دهد. این معاونت نیز رزومه و سابقه علمی آنها را به گروه‌های تحصیلی مختلف برای بررسی می‌شوند. در نهایت مدیران گروه‌های تحصیلی تصمیم می‌گیرند که این دانشجویان را می‌پذیرند یا خیر؛ یا اینکه چه واحدهای درسی را باید بگذرانند تا مورد تایید باشند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تعداد دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 300 دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: بیشتر دانشجویان از کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق یا لبنان است، البته چند دانشجو نیز از کشورهای ایتالیا و اسپانیا هستند.

احمدوند با بیان اینکه دانشگاه تسهیلات خاصی برای دانشجویان غیرایرانی در نظر نگرفته است، گفت: دانشگاه علامه بین دانشجویان غیر ایرانی و دانشجویان ایرانی تمایزی قائل نشده است، البته افراد خارجی قبل از آغاز تحصیل باید به زبان فارسی تسلط کافی پیدا کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: دانشجویان غیرایرانی ابتدا در مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی دانشگاه علامه طباطبایی باید دوره‌های آموزشی(حدود 300 تا 400 ساعت) را بگذرانند و سپس دروس رشته تحصیلی مورد نظر را فرا بگیرند. البته این مرکز تنها مختص دانشجویان این دانشگاه نیست بلکه فرزندان سفیران کشورها در ایران نیز می‌توانند در این مرکز ثبت نام کنند.

وی درباره تسهیلات دانشگاه علامه طباطبایی برای دانشجویان غیرایرانی گفت: دانشجویان غیرایرانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند استاد مشاور یا راهنمای غیر ایرانی انتخاب کنند. 

احمدوند در پاسخ به این پرسش که برخی از دانشگاهای کشور تسهیلاتی را برای ادامه تحصیل دانشجویان افغانستانی در دانشگاهی کشور در نظر گرفته‌اند، آیا دانشگاه  علامه طباطبایی در این باره برنامه خاصی دارند یا خیر، گفت: دانشگاه علامه نسبت به سایر دانشگاه‍‌های  کشور رابطه و تعامل بهتری با دانشجویان و دانشگاه‌های افغانستانی دارد. بنابراین سالانه برخی از این دانشجویان که سابقه علمی مناسبی دارند، توسط هیئت امنا دانشگاه، بورسیه می ‌شوند. 

معاون آموزشی دانشگاه علامه افزود: این دانشجویان با شهریه بسیار ناچیز یا رایگان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بورسیه می‌شوند. 

وی با بیان اینکه معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی برای ادامه تحصیل دانشجویان افغانستانی در این دانشگاه‌ها، دستورالمعل تسهیلاتی به دانشکده‌ها ابلاغ کرده است، گفت: امسال باتوجه به این ابلاغیه، تعداد نفرات بورس شده افزایش یافته است و درخواست تحصیل دانشجویان  افغانستان با سرعت بیشتری نسبت به گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد اسلم AF ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      میخواستم در دانشگاه شما ادامه تحصیل بدهم فیصدی نمرات۹۵.۹۱ نمره کانکور۲۸۴