نگاه قانون به مزاحمت‌های خیابانی چیست؟ / تهدید حتی بدون عمل هم جرم است

مریم لامعی توضیحاتی درخصوص مصادیق مزاحمت‌های خیابانی و نگاه قانون به آن ارائه داد.

مریم لامعی؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نگاه قانون به موضوع تعرض گفت: در قانون جرمی تحت عنوان مزاحمت برای نوامیس و اطفال تعریف شده است که طبق ماده 619 قانون مجازات اسلامی هرکسی که در اماکن عمومی و معابر، متعرض یا مزاحم اطفال و زنان شود، یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون به حیثیت آن‌ها توهین کند، مشمول مجازات تعیین شده است. نکاتی که این قانون دارد این است که فقط شامل اطفال و زنان شده و محل وقوع جرم تنها خیابان‌ها و معابر است و یعنی اگر در خانه کسی به زن یا بچه‌ای تعرض کند، مشمول این ماده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

سکوت زنان در برابر تعرض‌های اجتماعی این رفتار را تقویت می‌کند

او ادامه داد: البته زنا و تجاوز تعبیر خود را دارند و این قانون شامل آن‌ها نمی‌شود. این قانون شامل تکه‌پرانی و مزاحمت‌های خیابانی است اما غیر از این‌ها توهین به افراد از قبیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک مشمول ماده 608 قانون مجازات اسلامی تحت عنوان توهین شده که این مورد فقط در مورد زنان نیست و مردان را هم شامل می‌شود. علاوه برآن فقط محدود به خیابان نمی‌شود و هرجایی اعم از فضایی مجازی و پیامک و غیره  ممکن است رخ دهد.

لامعی در پایان عنوان کرد: چیزی که سوال خیلی از خانم‌ها است و من هم مراجعان بسیاری در این خصوص دارم، تهدید است. تهدید به انتشار پیام‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها و غیره از موارد شایع مطرح شده است. خانم‌ها باید بدانند که طرح این موضوعات حتی بدون عمل کردن هم جرم محسوب می‌شود و برای قانون اهمیتی ندارد که در قبال تهدید درخواست پول داشته یا نه بلکه ذات تهدید جرم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =