حمایت اکثریت مردم آمریکا از احیای برجام

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، بیش از شصت درصد مردم آمریکا از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، بر اساس نتایج یک نظرسنجی در آمریکا، اکثریت مردم این کشور از مذاکرات احیای برجام حمایت می‌کنند.

در این نظرسنجی که اواخر ماه گذشته میلادی توسط مرکز بنیاد گروه اوراسیا انجام شده و روز سه‌شنبه توسط «رویترز» مورد بررسی قرار گرفته، ۵۸.۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند کشورشان باید به میزان بیشتری برای حل مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، حقوق بشر و مهاجرت، به دیپلماسی و مذاکره متوسل شود.

علاوه بر این، از میان ۲۱۶۸ شهروند آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۴۲.۳ درصد معتقد بودند که تعداد نیروهای آمریکایی در اروپا، آسیا و غرب آسیا باید کاهش یافته و تأمین امنیت منطقه‌ای، به تدریج به متحدان واشنگتن سپرده شود.

در این نظرسنجی که امروز (چهارشنبه) منتشر خواهد شد، ۳۲ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که کشورشان باید حضور نظامی در دیگر کشورها را حفظ کرده یا آن را افزایش دهد و ۲۵ درصد نیز نظری در این‌باره نداشتند.

طبق نتایج این نظرسنجی، ۶۲.۶ درصد از آمریکایی‌ها، از مذاکرات احیای برجام حمایت می‌کنند و در مقابل ۳۷.۴ درصد از مردم آمریکا خواستار حفظ فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند.

۴۰.۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواستار حفظ بودجه نظامی آمریکا هستند و در مقابل، ۳۸.۶ درصد از آمریکایی‌ها خواستار کاهش این هزینه‌ها و فقط ۱۶.۴ درصد از آن‌ها خواستار افزایش آن هستند.

علاوه بر این، ۴۲.۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند اگر تایوان مورد حمله چین قرار گیرد، آمریکا وظیفه دارد از این جزیره دفاع کند. این در حالی است که ۱۶.۲ درصد معتقدند آمریکا نباید چنین کاری کند و ۴۱.۶ درصد نیز پاسخ مطمئنی نداشتند.

«مارک هانان» از اعضای ارشد بنیاد گروه اوراسیا درباره این نظرسنجی توضیح داد، تعداد شهروندان آمریکایی که معتقدند آمریکا پیش از ایجاد دموکراسی در دیگر کشورها، باید به فکر تقویت آن در فضای داخلی باشد، نسبت به دو سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی دیگر از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1113051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =