گردشگری ایران / کلیسای بیت‌ اللحم کجاست؟

در میان آثار تاریخی متعدد اصفهان، کلیسای بیت‌اللحم از جالب‌توجه‌ترین‌ها به شمار می‌آید. سابقه این کلیسا به دوره صفویه می‌رسد و امروزه از شهرت زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، پل‌های دیدنی، عمارات باشکوه و مساجد زیبا تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های اصفهان را تشکیل می‌دهند. این شهر همیشه از مقاصد پرطرفدار گردشگری بوده است و تورهای اصفهان همواره از پرترددترین تورها محسوب شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / آبشار آق سو کجاست؟

در میان آثار تاریخی متعدد اصفهان، کلیسای بیت‌اللحم از جالب‌توجه‌ترین‌ها به شمار می‌آید. سابقه این کلیسا به دوره صفویه می‌رسد و امروزه از شهرت زیادی برخوردار است. با کجارو همراه باشید.

هرآنچه باید در بازدید از کلیسای بیت اللحم بدانید:

معرفی کلیسای بیت‌ اللحم

کلیسا واژه‌ای یونانی است و به گردهمایی و اجتماع انسان‌هایی که با یکدیگر جمع شده‌اند و عقاید مذهبی مشترکی دارند. در کلیساهای جماعتی، مرجع نهایی تصمیم‌گیری در کلیسا جماعت محلی است. در کلیساهای مشایخی، سیستم اداره کلیسا از طرف جماعت محلی به هیئت رهبران مشایخ واگذار و تصمیمات آن از طریق پارلمان و شورا اتخاذ می‌شود. در ایران نیز به‌دلیل وجود اقلیت مسیحی، کلیساهای متعددی در سراسر ایران بنا شده است که قدیمی‌ترین آن‌ها در ارومیه قرار دارد. یک از کلیساهای معروف ایران، کلیسای بیت‌اللحم مقدس است.

کلیسای بیت‌اللحم که از آثار دوره صفویه است، بلندترین گنبد کلیساهای اصفهان را به خود اختصاص داده است.

کلیسای بیت‌ اللحم

کلیسای بیت‌اللحم مقدس در دوره صفویه و پایتختی اصفهان ساخته شده است و یکی از کلیساهای بزرگ و جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود. این کلیسا در شمال دو کلیسای معروف اصفهان، یعنی هاکوپ و مریم مقدس بنا شده است. این کلیسای زیبا در میان دوازده‌ کلیسای کنونی بلندترین گنبد را به خود اختصاص داده است. این گنبد زیبا از دور نمایان و قابل تشخیص است.

کلیسای بیت‌اللحم را می‌توان چه از نظر نقاشی‌های دیواری و چه از نظر نمای خارجی، باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان دانست؛ به‌خصوص که دارای بزرگ‌ترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان است. روزنامه دیلی تلگراف در مقاله‌ای منتشره در نوامبر ۲۰۱۶، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داد. کلیسای بیت‌اللحم در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۴۳ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسید.

کلیسای بیت اللحم کجاست؟

کلیسای بیت اللحم در شهرستان اصفهان، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ جلفا قرار گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به کلیسا، ایستگاه‌های سی و سه پل و شریعتی هستند که از آن‌ها با استفاده از تاکسی می‌توانید به کلیسا برسید. همچنین ایستگاه اتوبوس چهارراه حکیم نظامی در فاصله حدودا ۵۰۰ متری از کلیسا قرار دارد که می‌توانید این مسافت را پیاده طی کنید.

کلیسای بیت‌اللحم در دوره شاه عباس صفوی و در سال ۱۳۰۶ هجری قمری، توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان، بازرگان معروف دوره صفوی، بنا شد و مدفن وی و چند تن از اعضای خانواده‌اش در حیاط کلیسا قرار دارد. برخی بر این عقیده‌اند که خواجه پطرس به‌دلیل اذیت مسیحیان بر اثر ازدحام در ورودی کلیسای مریم مقدس، تصمیم به ساخت کلیسا بیت اللحم گرفت.

سازنده کلیسای بیت‌اللحم خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوره صفویه بوده است.

همچنین روایت دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه پطرس وصیت کرده بود قلب وی را در جلفا به خاک بسپارند. پس از مرگ او در هند، برای عمل به وصیت وی، این کلیسا در جلفا ساخته شد. تصویر بانی کلیسا بر دیوار کلیسا نقش شده و امروزه قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =