مسئولان زمینه‌های نقش‌آفرینی دانشجویان در تحولات اجتماعی را فراهم کنند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حاشیه بازدید از پایگاه تجمیعی واکسیناسیون اطلس مال تهران گفت: معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تلاش کنند هویت جمعی دانشجویان حفظ شده و گروه‌های جهادی حوزه سلامت تقویت شوند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، عباس شیراوژن در حضوری بدون تشریفات رسمی از روند فعالیت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در روند واکسیناسیون عمومی مردم در پایگاه تجمیعی واکسیناسیون اطلس مال تهران بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید با بیان این‌که اتفاق بسیار مهمی در سطح کشور در حال شکل‌گیری است، گفت: دانشجویان عزیز ما با وجود وظایف شخصی، فردی و خانوادگی که به عهده دارند، وارد بحران اجتماعی و ملی عرصه سلامت شده‌اند که این اقدامی بزرگ در عرصه بهداشت و درمان در سطح جامعه محسوب می‌شود.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که اگر دانشجویان در این فضا اینگونه ایثارگرانه و داوطلبانه هم حضور پیدا نکنند، کسی نمی‌تواند به آنها خرده‌ای بگیرد، یادآور شد: این روحیه در دانشجویان عزیز ما وجود دارد که حس می‌کنند باید در این میدان حضور داشته باشند و این قابل تحسین و تقدیر است و بر این اساس وظیفه من است که از زحمات این عزیزان تقدیر کنم تا با نشاط بیشتری مسیر خود را ادامه دهند.

شیراوژن با اشاره به بازدید قبلی خود از روند حضور دانشجویان در واکسیناسیون عمومی مردم در منطقه‌ای در جنوب شهر تهران، خاطر نشان کرد: در دو مرکز و همه مراکزی که واکسیناسیون مردم در حال انجام است و دانشجویان حضور دارند، نشاط جوانی و دانشجویی موج می‌زند و این دانشجو است که تلاش دارد نقش خود را به بهترین شکل رقم بزند و با نیت خداپسندانه خود اثرگذاری لازم را در عبور از این شرایط بحرانی نشان دهد.

معاون وزیر بهداشت تجربه اتفاقات پس از شیوع کرونا در کشور را برای دانشجویان مفید دانست و گفت: دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی مدت زیادی است در حال خدمت در مسیر مبارزه با کرونا هستند و روحیه، نشاط و انرژی این عزیزان در این مسیر قابل توجه است؛ از طرفی این مشارکت باعث رشد شخصیتی و فردی دانشجویان می‌شود که بسیار با ارزش است.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان فرهنگ ایثارگری ایجاد شده در میان دانشجویان را تقویت و حفظ کرد، متذکر شد: دانشجویان و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تلاش کنند تا هویت جمعی و خودجوش ایجاد شده در این دانشجویان را حفظ کنند و «گروه‌های جهادی حوزه سلامت» را تقویت کرده تا دانشجویان فعال و دغدغه‌مند علوم پزشکی کشور در همه عرصه‌های اجتماعی کشور امکان نقش‌آفرینی داشته باشند.

این فعالیت در راستای اهداف دانشگاه‌های نسل سوم است

سیامک اشرفی برزیده دبیر کل شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در حاشیه این بازدید با اشاره به مشارکت قابل توجه دانشجویان در پویش مجاهدین واکسیناسیون گفت: فعالیت داوطلبانه دانشجویان در روند واکسیناسیون از ۵ ماه پیش با واکسیناسیون خود دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی توسط شورای صنفی آغاز شد. در طی این روند با کانون‌های هلال احمر و مجمع کانون‌های فرهنگی و شورای صنفی تصمیم به راه‌اندازی طرح ملی دانشجویان داوطلب واکسیناسیون گرفتیم که طی این طرح ملی فقط در استان تهران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو مشارکت کردند و در مدت ۵ ماه گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در شهر تهران تزریق شد.

وی با تاکید بر اینکه این روند مشارکت در شهرهای دیگر هم وجود دارد، اظهار داشت: با اینکه طرح مشارکت دانشجویان در طرح ملی واکسیناسیون همه مردم کشور مبتنی بر فعالیت داوطلبانه بوده است اما مشارکت چشمگیری از سوی دانشجویان صورت گرفته است.

اشرفی برزیده در پاسخ به این سؤال که مشارکت شورای صنفی در این طرح تا چه حد بر افزایش مشارکت دانشجویان تاثیر مثبت داشته است، گفت: موضع‌گیری‌های شواری صنفی به عنوان بالاترین و مشروع‌ترین نهاد دانشجویی که برخاسته از رای تمام دانشجویان با هر گرایش سیاسی و هر علاقه فرهنگی است، قاعدتا از مقبولیت بالایی در بین دانشجویان برخوردار است؛ نمی‌توانیم قطعی بیان کنیم که حضور ما باعث ترغیب شدن بیشتر دانشجویان شده است اما قاعدتا می‌تواند هم بر مشروعیت طرح و هم بر میل و رقبت دانشجویان نسبت به مشارکت در طرح تاثیر مثبت داشته باشد.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تاثیر حضور دانشجویان در روند واکسیناسیون عمومی در کشور خاطر نشان کرد: با قاطعیت می‌گویم که حضور دانشجویان داوطلب در عرصه واکسیناسیون و مشارکت آنها در این روند قطعا مثبت بوده و باعث تسریع و هم تسهیل فرآیند واکسیناسیون عمومی مردم شده است. در تمام مراکز می‌توانید رد پا و نقش دانشجویان را در سراسر کشور مشاهده کنید.

وی درباره تاثیرات جانبی حضور داوطلبانه دانشجویان در این طرح توضیح داد: این مشارکت چشمگیر از این جهت نیز اتفاق خوبی است که می‌تواند الگوی مناسبی برای تعامل دانشجویان باشد؛ دانشجویان نشان دادند که در تعامل با یکدیگر، تعامل با ارگان‌ها و مسؤولان دانشگاهی و وزارت بهداشت می‌توانند خروجی‌های ‌بسیار خوبی داشته باشند.

این فعالیت داوطلبانه تمرینی برای ممسئولی‌پذیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی در راستای اهداف دانشگاه‌های نسل سوم است که مدت‌ها است در اخبار شنیده می‌شد اما این بحران نشان داد که این هدف می‌تواند در عرصه عمل و در میدان مبارزه رقم بخورد و نتیجه آن هم بسیار مثبت و در خور توجه است.

دبیر کل شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مشارکت در این طرح داوطلبانه برای خود دانشجویان هم ثمرات مثبتی در پی دارد، گفت: این فعالیت داوطلبانه تمرینی برای ممسئولی‌پذیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی در راستای اهداف دانشگاه‌های نسل سوم است که مدت‌ها در اخبار شنیده می‌شود اما این بحران نشان داد که این می‌تواند در عرصه عمل و در میدان مبارزه رقم بخورد و نتیجه آن هم بسیار مثبت و در خور توجه است.

اشرفی برزیده در پایان خاطر نشان کرد: هر جا و هر لحظه که از ددانشج کمکی خواسته شده لبیک گفته و خروجی مثمر ثمری نیز داشته است؛ از زمان جنگ تحمیلی شهدای ۲۰ ساله‌ای داشتیم که فرمانده جنگ بوده‌اند تا امروز که در بحران‌های طبیعی مثل زلزله سرپل ذهاب یا سیل گلستان تجربه حضور و مشارکت دانشجویی را داشتیم؛ من هر بار این نوع مشارکت را تجربه می‌کنم، هم حال دل خودم بهتر می‌شود و هم چیزهای زیادی می‌آموزم و شاهد هستم که چقدر این حضور می‌تواند مثبت، کارساز و کارآمد باشد؛ انشاالله این روند تعاملی در آینده هم ادامه‌دار باشد و ارتقاء پیدا کند.

دیدن شوق مردم برای واکسن خستگی‌مان را از بین می‌برد

ویدا شهبازیان مسؤول گروه دانشجویی پایگاه واکسیناسیون درباره نحوه فعالیت داوطلبانه دانشجویان توضیح داد: با همکاری اعضای شورای صنفی دانشجویان داوطلب را گروه‌بندی می‌کنیم و به پایگاه‌هایی که نیاز به نیرو دارند، اعزام می‌کنیم. تعداد دانشجویان حاضر در شیفت‌های کاری هر پایگاه متناسب با تعداد واکسن‌هایی است که در هر روز به پایگاه می‌رسد؛ در پایگاه اطلس مال معمولا حدود ۱۲ نفر در شیفت صبح و ۱۰ تا ۱۲ نفر در شیفت عصر هستند.

عضو شورای صنفی دانشجویان با اشاره به اینکه از حدود یک ماه پیش با دانشجویان داوطلب در این پایگاه فعالیت می‌کنند، گفت: حضور دانشجویان تاثیر بسیاری در تسریع روند واکسیناسیون داشت به نحوی که شاهد بالا رفتن ناگهانی تعداد تزریق در روز و افزایش واکسیناسیون بودیم، طبعا هر چقدر نیرو بیشتر شود تزریق بیشتری انجام می‌شود.

وی با اشاره به تسریع روند واکسیناسیون بیان کرد: در این پایگاه با تزریق روزانه ۸۰۰ دوز واکسن آغاز کردیم و الان به حدود ۲۰۰ دوز در روز رسیده است. در روزهای اخیر تعداد مراجعه برای واکسیناسیون کم شده و علت پایین آمدن مراجعه این است که اکثر مردم دوز اول را تزریق کرده‌اند و باید منتظر رسیدن زمان دوز دوم باشیم.

شهبازیان درباره تاثیر مثبت مشارکت دانشجویان در پویش خاطر نشان کرد: این پویش به هدف تسریع روند واکسیناسیون و در نتیجه ریشه کن کردن ویروس ایجاد شد و هر اقدام و حرکتی که باعث از بین رفتن ویروس و برگشتن کشور به وضعیت عالی شود، اتفاق مثبتی است.

دانشجوی رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تاثیرات مثبت این اقدام داوطلبانه برای خود دانشجویان گفت: همواره پویش‌های دانشجویی و کار دانشجویی برای خود دانشجویان نیز اثرات مثبتی دارد؛ این پویش به طور خاص باعث شد بچه‌ها با محیط کار بیشتر آشنا شوند و با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند و حس همکاری و همدلی در آنها تقویت شود. خود مردم هم از اینکه می‌دیدند دانشجویان کار واکسیناسیون را به عهده گرفته‌اند، رضایت داشتند.

وی با اشاره به اینکه کار تمام وقت و فشرده در مراکز واکسیناسیون می‌تواند طاقت فرسا باشد، تاکید کرد: دیدن ذوق و شوق مردم برای واکسن و دیدن حس رضایت آنها مبنی بر اینکه بلاخره واکسن زده‌اند، بسیار لذت بخش است و خستگی را از تن ما به در می‌کند.

شهبازیان در پایان با اشاره به بازدید شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از حضور دانشجویان در این مرکز، گفت: این حضور صمیمانه قطعا باعث افزایش انگیزه و ایجاد نشاط در بین دانشجویان می‌شود و امیدواریم این دیدارهای رو در روی مسؤولان با دانشجویان منجر به رفع مشکلات دانشجویی نیز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =