طوفان شاهین در یک قدمی دریای عمان / هشدار هواشناسی به ساحل‌نشینان

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: کم فشار حاره ای که دیروز در فاصله ۸۲۰ کیلومتری چابهار قرار داشت امروز در حال نزدیک شدن به چابهار است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، علی ملاشاهی، اظهار داشت: هم اکنون این چرخند در حوالی عرض ۲۳ درجه شمالی و ۶۵ درجه عرض شرقی قرار دارد و با سرعت حرکت ۲۰ کیلومتر بر ساعت به سمت دریای عمان در حرکت است.

وی افزود: این چرخند در حال حاضر حدود ۴۵۵ کیلومتر از بندر چابهار و ۳۸۰ کیلومتر از بندر گواتر در جنوب شرق کشور فاصله دارد و تا کنون بیشترین سرعت وزش باد آن در فراساحل ۴۵ نات معادل ۸۳ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی پیش بینی می‌شود چرخند شاهین در ساعات آینده قدرتمند تر شود و بیشینه سرعت باد آن در فرا ساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

ملاشاهی با بیان اینکه تقویت چرخند به معنی افزایش آثار و پیامدهای آن است، گفت: به نظر می‌رسد ارتفاع امواج ناشی از شاهین در سواحل جنوب شرق کشور به حدود ۴ متر یعنی بالاتر از سقف یک خانه یک طبقه برسد.

وی تصریح کرد: به احتمال زیاد اگر شناورهای دریایی از سواحل خارج نشده و به جای امن منتقل نشوند، خسارت‌های زیادی به آنها وارد می‌شود. ضمن اینکه پیش بینی می‌شود ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل به ۶ متر و حتی بیشتر از آن نیز برسد.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار جوی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تقویت جریانات شمالی و وزش بادهای ۱۲۰ روزه، هسته اصلی طوفان منحرف شود تا مخاطرات ناشی از این پدیده اقیانوسی به حداقل برسد.

ملاشاهی افزود: تا پیش از ظهر امروز بیشینه سرعت وزش باد در زابل در شمال استان به ۷۶ کیلومتر بر ساعت رسید و انتظار می‌رود فردا سرعت این بادها به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

سیستان و بلوچستان در محاصره ۷ مخاطره جوی

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدهای جوی پیش بینی می‌شود از اواخر وقت جمعه تا یکشنبه حداقل شش مخاطره جوی شامل بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا در نیمه جنوبی استان رخ دهد. در شمال استان نیز مخاطره توفان گردوخاک روی خواهد داد.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: منطقه اثر این پدیده‌های مخاطره آمیز شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان است.

ملاشاهی با بیان اینکه سازمان هواشناسی چند هشدار قرمز و نارنجی در باره شرایط خاص جوی سیستان و بلوچستان صادر کرده است، گفت: هشدارهای مشابهی نیز به صورت جداگانه از سوی اداره کل هواشناسی استان نیز صادر و به مدیریت بحران و فرمانداری‌ها ارسال شده است.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود مردم عزیز مناطق تحت تأثیر سامانه در روزهای پیش رو به ویژه در زمان فعالیت سامانه از تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند و از هرگونه صعود به ارتفاعات و چرای دام نیز بپرهیزند.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در باره سواحل و مناطق ساحلی نیز توصیه‌های هواشناسی در هشدارهای امروز و روز گذشته اعلام شده است.
منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1113238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =