دلیل گران شدن یکباره دلار/ نوسانات بازار ارز به کجا می‌رسد؟

از اواخر هفته گذشته نرخ ارز به ویژه دلار به یکبار جهش کرد و با رشد هزار تومانی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد حال سوال اینجاست که دلیل این افزایش قیمت چیست؟

علی اصغر سمیعی زفرقندی؛ کارشناس مسائل اقتصادی و رییس اسبق کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص علل افزایش نرخ دلار طی چند روز اخیر با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز دلایل مشخصی دارد افزود:  نرخ تورم در کشور  ما بالای ۴۰ درصد است، در صورتی که نرخ تورم در کشورهایی که نرخ برابری پولشان را با دلار بسته اند و در واقع نرخ پولشان با دلار ثابت است، زیر ۴ درصد بوده و این تفاضل نرخ تورم راهی جز اینکه با افزایش نرخ ارز  نمایان شود ، ندارد.

وی ادامه داد:  زمانیکه حجم نقدینگی  در حال افزایش است طبیعی است که تورم ایجاد شود، در حال حاضر ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود پس معلوم است که پیامد آن بالا رفتن نرخ تورم خواهد بود.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: به نظر بنده، قبل از اینکه دلیل گران شدن دلار پرسیده شود باید گفت چرا ارزان شده است؟ در پاسخ باید گفت که  در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار حدود ۲۵ هزار تومان بود که بعد از آن قیمت پایین آمد. بهتر است بپرسیم که به چه علت از ۲۵ هزار تومان پایین تر آمد یا اینکه چرا به ۲۵ هزار تومان رسید، که بعد دوباره ارزان تر شد؟

سمیعی زفرقندی با اشاره به اینکه قیمت دلار بعد از عید به دو دلیل شروع به پایین آمدن کرد، یکی عرضه زیاد ارز و دیگری کنترل شدید تقاضا عنوان کرد:  خوش بینی مردم به بازار، به دلیل اخبار و تحولات در مذاکرات وین و اینکه شاید در  برجام به توافقاتی برسیم عرضه را  زیاد کرد به نتیجه رسیدن برجام برای مردم به این معنی است که پول ملی ما سریعا تقویت شده و ارز ارزان خواهد شد این تصور باعث شد افراد بسیاری که دلار پس انداز کرده بودند، قسمتی از آنرا  به بازارعرضه کنند.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی که مردم عرضه را زیاد میکنند بانک مرکزی می بایست عرضه معمول خود را محدود  و حتی مقداری هم تزریق منفی داشته باشد، تا بتواند مقداری ارز از بازار جمع کند، تا تعادل در بازار حفظ شده و قیمت بدون دلیل پایین نیاید پس بانک مرکزی همواره  وظیفه دارد مانع از رخ دادن چنین تلاطماتی شود.

وی گفت: اگر بازار ارز تحت تاثیر بالا بودن نرخ تورم رو به بالا رود، جای تعجب نیست، ولی اگر در مقاطعی ناگهان قیمت ها ریزشی شود معلوم میشود یا آن بالا رفتن نرخ بی جا و غیر واقعی بوده  یا این ریزش غیرصحیح است.

 سمیعی زفرقندی تصریح کرد: توافق وین یا هر توافق دیگری با دنیا، می تواند در دراز مدت به اقتصاد کشور کمک کند، اما تاثیر آن زودهنگام نیست و نباید اجازه داده شود، هر اخم یا لبخندی در عالم سیاست،  بازار ما را تحت تاثیر قرار دهد،  اگر تحریم ها به ما تحمیل می شود، اثرش را ۵ تا ۱۰ سال دیگر متوجه می شویم همین طور اگر تحریم ها برداشته شود، تاثیر آن بزودی خود را نشان نمی دهد اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد، ذهنیت مردم نسبت به این قبیل مسائل است که بلافاصله با بحث  پیش آمدن مذاکرات، خوش بین میشوند و اگر این اتفاق بزودی نیفتد ، بلافاصله سرخورده شده و برعکس عمل می کنند.

رییس اسبق کانون صرافان تاکید کرد:  در این زمینه مسئولان اقتصادی باید فکر مردم را روشن کنند. در حال حاضر مشکل اصلی که در اقتصاد ما وجود دارد بالا بودن نرخ تورم و چند نرخی بودن ارز است، چند نرخی بودن ارز عامل فساد و رانتخواری و باعث صدمات جبران ناپذیر به بدنه اقتصاد کشور عزیزمان شده  و همچنین سبب تضعیف روحیه جوانان فعال که به رانت دسترسی نداشته اند خواهد شد. همچنین تورم بالا در صورت استمرار ، علاوه بر معیشت،  به اخلاق جامعه نیز صدمه می زند.

پایان پیام/

کد خبر: 1113287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =