اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان رفع تبعیض‌ها علیه این قشر است

معاون نظارت و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش از موانع موجود بر سر راه طرح رتبه‌ بندی معلمان و لزوم اجرای هرچه سریع‌تر آن گفت.

ناصر کوهستانی؛ معاون نظارت و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان گفت: در دوره جدید چند دغدغه مشخص در حوزه معلمان وجود دارد و به نظر من بحث معیشت و در زیرمجموعه آن موضوع رتبه‌ بندی معلمان از اولویت‌های ابتدایی است. این موضوع بسیار هم طولانی شده و محل اختلاف است. ما در چند سال اخیر در بحث جذب نیروی انسانی بسیار ضعیف عمل کرده و کمبود بسیار زیادی در این حوزه داریم و امروز دیگر معلمی اولویت انتخاب شغل نسل جدید نیست زیرا جوانی که از تربیت معلم استخدام می‌شود، درآمد کمی دارد و آیا این می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای او باشد؟

بیشتر بخوانید

وعده رتبه بندی معلمان در چند دولت / ابهام در جزئیات تا تامین اعتبار بعد از ۱۰ سال

او افزود: یک هیات علمی دانشگاه در بدو استخدام کمتر از 12 میلیون حقوق نمی‌گیرد اما من که در آستانه بازنشستگی هستم امروز کمتر از این میزان حقوق می‌گیرم. معلم این تفاوت‌ها را می‌بیند و شاهد این تبعیض‌ها است. کاری که من می‌کنم مانند هیات علمی دانشگاه است و به نظر من معلم کار سخت‌تری دارد زیرا با تعدادی کودک و نوجوان در ارتباط است و برای علم آموزی آن‌ها تلاش می‌کند و آموزش به این گروه سنی دشوارتر از گروه سنی جوان است.  نمی‌خواهم شان علمی اعضای هیات علمی دانشگاه را زیرسوال ببرم بلکه مسئله من این تبعیض‌ها است.

کوهستانی توضیح داد: در توجیه این تبعیض به موضوع تعداد زیاد معلم‌ها اشاره می‌کنند که حرف اشتباهی است چراکه به نسبت تعداد دانش‌آموزان هم زیاد است و این بیشتر بودن جمعیت معلمان به نسبت اعضای هیات علمی دلیل خوبی برای پرداخت نشدن حق و حقوق آن‌ها نیست. یک میلیون معلم در برابر 15 میلیون دانش‌آموز داریم و در نوع خدمت‌رسانی این اصلا عدد بزرگی نیست.

جای خالی معلمان در تصمیم‌گیری‌ و سیاست‌گذاری‌ها

او ادامه داد: حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تصاعدی بیشتر می‌شود که حق هم دارند و باید بتوانند در برابر این تورم زندگی کنند اما چند ماهی است که رتبه‌ بندی معلمان در سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و مجلس دست به دست می‌شود و هنوز به نتیجه نرسیده‌ است. این تبعیض معلمان را آزار می‌دهد و احساس می‌کنند که چون دستشان به جایی بند نیست طرح سالیان سال است که اجرا نمی‌شود و در مقابل عضای هیات علمی دانشگاه در منصب‌های مختلف حضور دارند و به راحتی طرح‌های مربوط به خود را تصویب می‌کنند. درحالی که معلمان در نهادهای تصمیم‌گیری دخالتی ندارند و نتیجه این تبعیض می‌شود اعتراضات اخیر معلمان که راه به جایی هم نمی‌برد.

معاون نظارت و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به اهمیت حضور معلم در کلاس درس، عنوان کرد: کرونا باعث شد تا زوایایی از کار معلمان که به چشم نمی‌آمد، دیده شود. سال گذشته خانواده‌ها و کنشگرهای صنفی مخالف بازگشایی مدارس بودند اما امروز تعداد زیادی از آن‌ها موافق بازگشایی هستند؛ در این یک سال چه برخانواده‌ها گذشت؟ من به عنوان یک ولی دانش‌آموز می‌گویم که امروز نمی‌توانیم نسخه جایگزینی برای معلم در کلاس درس پیدا کنیم. دانش‌آموز نیاز دارد که با معلم رو به رو شود و در کلاس و کنار همسالان خود مهارت‌های اجتماعی را بیاموزد.

با دغدغه معیشت تمرکزی برای ارتقای کیفیت نمی‌ماند

کوهستانی اظهار داشت: مسئله تاثیرگذار در سطح کیفی کار معلم، داشتن تمرکز کافی است اما با وجود دغدغه معیشتی ومالی تمرکزی برای معلم باقی نمی‌ماند. معلم‌ها به سمت دو یا سه شغله بودن می‌روند و آیا با این شرایط می‌توان از کیفیت حرف زد؟ زمانی در کنار دیگر معلم‌ها که می‌نشستیم صحبت‌ها و دغدغه‌هایمان در مورد ارتقای کیفیت آموزشی و اعمال خلاقیت در کلاس‌ها بود اما امروز خبری از این گفتمان‌ها نیست زیرا معلم به دنبال تامین معیشت خود است.

او اضافه کرد: به نظر من هدف اصلی فرهنگیان در اجرای رتبه‌ بندی معلمان رفع تبعیض‌هایی است که میان شاغلان و بازنشستگان آموزش و پرورش و دیگر نهادها وجود دارد. مجلس و دولت باید نسبت به اجرای درست طرح جدیت داشته باشند و بودجه مورد نیاز تامین شود تا چرخ آموزش و خلاقیت آموزشی بچرخد. امیدوارم یکی از کلیدی‌ترین اولویت‌های وزیری که روی کار می‌آید، رسیدگی به معیشت معلمان باشد که یکی از ابزارهای رسیدگی به معیشت هم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان است. آقای رییسی هم در بازگشایی مدارس تاکید داشتند که باید به معیشت معلمان رسیدگی کرد و اگر رتبه‌بندی ‌معلمان اجرا شود بخشی از مشکلات رفع می‌شود و آن وقت می‌توان به خلاقیت آموزشی و دیگر برنامه‌ها پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =