پشت پرده بازی کره‌ای‌ها با ایران در بازار لوازم خانگی

با فرمان مقام معظم رهبری، واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور ممنوع شد ولی آیا نبود برندهای کره ای در بازار ایران اتفاق جدیدی است؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ آبان ماه سال ۱۳۹۷ بود که رضا رحمانی، وزیر صمت وقت اعلام کرد که کالاهایی که امکان تولید داخل دارد نباید اجازه واردات داشته باشند، صنعت پوشاک قابلیت توسعه دارد و به هیچ عنوان اجازه واردات پوشاک و لوازم خانگی را داده نمی‌شود.

اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی البته قیمت این اقلام را در بازار با رشدی عجیب مواجه کرد. طحان‌پور،رییس سابق اتحادیه لوازم خانگی همان زمان دلیل انفجار قیمتی در بازار لوازم خانگی را رشد قیمت ارز از یک سو و ممنوعیت واردات از سوی دیگر دانسته بود. در این دوره زمانی بود که کم کم بازار لوزم خانگی با کمبود کالایی روبرو و در نهایت گشت‌های تعزیرات و بازرسی وارد میدان شدند و برای مدتی هر روز خبر از کشف انبار لوازم خانگی در نقطه‌ای از کشور منتشر می‌شد.

بر اساس این گزارش؛ ممنوعیت واردات لوازم خانگی از تیرماه سال ۹۷ تاثیری در بازار این دو برند کره‌ای نداشته و مشاهدات میدانی در بازار نشان میداد که این دو برند در بازار یکه‌تازی میکردند . اما چه شده که ال‌جی و سامسونگ با این یکه‌تازی و بعد از نزدیک به بیست سال فعالیت در ایران، تصمیم گرفتند به بازار لوازم خانگی در کشور پشت کنند؟ اصلا آیا اساسا و واقعا آنها می‌خواهند دیگر در این بازار حضور نداشته باشند و یا موضوع چیز دیگری است؟

سال ۹۸ بود، همه چیز از انتشار یک خبر مبنی بر اینکه سامسونگ و ال‌جی از بازار لوازم خانگی ایران خارج می‌شوند شروع شد، خبری که نگرانی‌های زیادی برای خریداران و بازار در پی داشت و حتی باعث واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه شد؛ واکنشی که در آن ذکر شده بود ورود دوباره به بازار ایران برای شرکت‌هایی که «قلدری آمریکا» را بپذیرند کاری سخت خواهد بود.

بهمن ماه سال ۹۸ دو برند لوازم خانگی کره‌ای ال‌جی و سامسونگ به طور رسمی به فعالیت خود در بازار ایران خاتمه دادند و حتی اقدام به جمع آوری تابلوهای تبلیغاتی خود از سطح بازار نمودند. دلیل اصلی پایان فعالیت این دو برند مطرح کره‌ای در بازار ایران تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام شد. در این مقطع زمانی، این دو برند معروف کره‌ای که سهم بسیار مناسبی از بازار لوزام خانگی ایرانی داشتند، از ارسال مواد اولیه و قطعه به ایران، با استناد به تحریم آمریکا خودداری کردند و عملا مونتاژ محصولات این دو برند در ایران غیر ممکن شد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آن زمان در واکنش به اقدام سامسونگ و ال جی در توئیترش نوشت: " ایرانیان دوستان روزهای سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده اند بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است. "

همتی، رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی با انتقاد از رفتار کره ای ها طی صحبتی گفته بود که مقامات کره پول‌های بلوکه شده ما را نمی‌دهند به آنها گفتم اگر ندهید دیگر اجازه نمی‌دهم کالاهای سامسونگ و ال جی به ایران بیاید. وی در ادامه از با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که کره ای ها کالایشان را از طریق دبی (امارات) می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل کشور میفرستند معلوم است جواب ما را نمی‌دهند چون کالایشان را می‌فروشند.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی وقت انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته بود که شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ به تبعیت از تحریم های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده و در این مدت شرکت‌های کره‌ای برخلاف قراردادشان، از تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز شرکت‌های ایرانی که اجازه استفاده از لایسنس آن‌ها را داشتند، خودداری می‌کردند.

بنابراین دلیل اصلی عملکرد نامطلوب برندهایی همچون ال‌جی و سامسونگ در عدم پایبندی به تعهدات و سپس خروج رسمی از بازار لوازم خانگی ایران، امکان ورود کالای قاچاق به بازار را فراهم کرد. تا زمانی که امکان ورود محصولات قاچاق به بازار داخلی فراهم باشد، تولیدکنندگان خارجی همچون ال‌جی و سامسونگ، هر زمان که بخواهند به بازار ایران وارد و یا از آن خارج می‌شوند و امکان مدیریت آن‌ها از سوی ایران فراهم نمیشود.

البته استراتژی کره‌ای ها جالب بود ابتدا فعالیت‌های رسمی تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را کاهش دادند. دفاتر نمایندگی خود را کمتر و کمتر کرده و تعدادی از بخش‌ها را تعطیل و کارمندان آن‌ها را آزاد کردند تا نشان بدهند در راستای قوانین بین‌المللی گام برمی‌دارند و در ایران هیچ فعالیت رسمی ندارند.سپس، با برخی برندهای ایرانی، کارخانه‌های مونتاژ محصولات لوازم خانگی و تولیدکنندگان داخلی وارد مذاکره شدند تا بتوانند هنوز فروش OEM خود را حفظ کنند. از سوی دیگر، بازار داخلی این‌طور وانمود کرد که سامسونگ و ال‌جی در ایران باقی خواهند ماند ولی تحت مجوز و برندهای داخلی تولید می‌شوند.

بهترین نمونه از این دست برندها می‌توان به «جی پلاس» و «سام» اشاره کرد که تولیدات آزمایشی خود را آغاز و حتی چندین مراسم رونمایی، عرضه به بازار و کارهای بازاریابی را انجام دادند.

چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت ال جی و سامسونگ به ایران در قبال تهاتر پول های بلوکه شده در کره منتشر شد که در نهایت با پیگیری های خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین تنهایی؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و کره به خبرنگار ما گفته بود که انتشار اخباری مبنی بر بازگشت مجدد این ۲ برند بی اساس بوده و شایعه ای بیش نیست.

وی گفته بود: طبق پیگیری هایی که از وزارت امور خارجه داشتیم چنین موضوعی مطرح نبوده و واقعیت ندارد و قرار نیست که در قبال پول های بلوکه شده کره، محصولات شرکت های سامسونگ و ال جی را وارد کنیم.

در نهایت پس از گذشت ۳ سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی و حدودا ۲ سال از خروج خودسرانه دو برند کره ای از ایران و به‌ دنبال درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم خانگی از رهبر معظم انقلاب، واردات لوازم خانگی کره ای ممنوع شد.

براین اساس رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامه‌ای خطاب به وزرای اقتصاد و صمت دستور توقف واردات لوازم خانگی کرهای را ابلاغ کرد. طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به رهبری نوشته‌اند، اعلام کردند که واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود که با نظر موافق رهبر معظم انقلاب، ایشان دستور داده‌اند تا جلوی واردات لوازم خانگی کره‌ای گرفته شود.

بر اساس این گزارش؛ با ابلاغ مجدد ممنوعیت لوازم خانگی به ایران، گذشته از آن‌که تکلیف واردات لوازم خانگی در قبال پول بلوکه شده ایران در کره روشن شد،  بازار نیز با تغییراتی قیمتی روبرو خواهد شد. آنچه مهم است اینکه در سه سال اخیر ، لوازم خانگی کره‌ای و ... به صورت غیر قانونی وارد بازار ایران شده است و خطر ادامه‌ی این روند، با سود بیشتر برای قاچاقچی و فروشنده همچنان احساس می‌شود .

پایان پیام/

کد خبر: 1113331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =