درگیری‌های خونین در عدن یمن

درگیریهای خونباری که امروز در مناطق مختلف استان عدن یمن رخ داد، بیانگر عمق اختلاف بین عربستان سعودی و امارات است؛ به نحوی که کارشناسان تأکید دارند که این درگیریها با چراغ سبز ریاض صورت گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، مزدوران اماراتی در نهاد موسوم به «المجلس الإنتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) با عناصر جدا شده از این گروه در شهر عدن یمن به جان هم افتادند.

پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد، این درگیریهای خونبار در شهرهای «خور مکسر» و «کریتر» در استان عدن در جریان بوده است و همچنان ادامه دارد.

به گزارش این پایگاه، تنها چند ساعت پیش از نشست «مختار النوبی»  فرمانده مزدوران وابسته به عربستان سعودی با عناصر شورای انتقالی در شهر عدن، این درگیریها رخ داده است؛ اقدامی که از آن تحت عنوان کودتای سعودی یاد می‌شود.

منابع آگاه خبر دادند، این نشست در کاخ «المعاشیق» عدن صورت گرفت و در آن النوبی و «اوسان العنشلی» سرکرده گروه «العاصفه» در آن حضور داشتند. این گروه به سردمدار حمله به کریتر است.

به گفته این منابع، مسئول سعودی نیروهای انتقالی را تهدید کرده است که علیه النوبی، دست به اقدمات تنش‌زا نزنند. النوبی، برادر «امام النوبی» سرکرده افراد جدا شده از شورای انتقالی در کریتر است.

این منابع تصریح کردند، این اظهارات مسئول سعودی بیانگر میزان حمایت این کشور از نیروهای النوبی است؛ چرا که ریاض با تحریک این نیروها، قصد دارد جایگزین نیروهای انتقالی شود که وابسته به ابوظبی هستند.

چند ساعت پیش از این نشست، عناصر شورای انتقالی، شهر کریتر را منطقه نظامی اعلام کرده و تجهیزات نظامی زیادی به آن فرستادند. این شهر صبح امروز به اشغال نیروهای تحت امر امام النوبی در آمده است.

منابع آگاه همچنین خبر دادند که نیروهای سعودی حاضر در کاخ المعاشیق، تجهیزات نظامی و سلاحهای زیادی در اختیار نیروهای النوبی قرار دادند.

کارشناسان تأکید دارند که این اقدامات ریاض، برای از بین بردن شورای انتقالی و تشکیل یک گروه نظامی جدید است. این گروه، جایگزین دولت مستعفی خواهد بود؛ دولتی که با آزادسازی مأرب توسط ارتش و کمیته‌های مردمی، عملا به پایان خواهد رسید.

طارق سلام استاندار عدن هم در واکنش به این اتفاقات گفت: «درد و رنج شهروندان عدن، بیانگر واقعیت مناطق تحت اشغال گروههای ائتلاف [متجاوز سعودی-اماراتی] است».

سلام تأکید کرد، ائتلاف سعودی-اماراتی، از تحرکات استانهای جنوبی وحشت دارند؛ زیرا ساکنان این استانها خواستار اخراج این ائتلاف هستند و به همین دلیل، مردم این منطقه سرکوب می‌شوند.

در پی درگیریهای امروز، شماری از شهروندان عادی کشته و زخمی شدند. برخی از آنان نیز، از مناطق درگیری فرار کردند و به شهرهای دیگر رفتند.

این مسئول یمنی تصریح کرد، مردم جنوب خواستار اخراج مزدوران وابسته به امارات و عربستان و آزادی زندانیان حاضر در زندانهای مخفی هستند.

عربستان سعودی و امارات در جنوب یمن دچار تضاد منافع شده‌اند؛ هر چند دو کشور از سال ۱۳۹۴ ائتلافی برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن تشکیل دادند، ولی به شدت دچار اختلافات شدید شده‌اند که خود را در قالب این درگیریهای خونین نشان می‌دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1113416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =