وزارت کار و مجلس به موضوع تامین دستمزد رزیدنت‌ها ورود کند

دبیر کل شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت درباره مشکلات کارورزان و دستیاران پزشکی تخصصی گفت: حل مشکلات این افراد برای دولت بار مالی دارد و مستلزم آن است که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه به این موضوع ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بسیاری از کارورزان و دستیاران تخصصی پزشکی در چند ماه گذشته نسبت به دستمزد، ساعت و حجم کاری زیاد و عدم واکنش مسئولان به مرگ رزیدنت‌ها اعتراض کردند. از طرفی برخی از دانشجویانی که در طرح ملی واکسیناسیون شرکت کرده بودند، به میزان دستمزدشان معترض بودند.

برای بررسی آخرین وضعیت مطالبات دانشجویان علدم پزشکی با دبیر کل شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشسته‌ایم. 

سیامک اشرفی برزیده سخنگوی طرح داوطلبانه ملی واکسیناسیون دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره جزئیات آغاز این طرح اظهار کرد: طرح ملی واکسیناسیون از ۵ ماه گذشته آغاز شد و در فراخوان‌های مختلف از دانشجویان داوطلب دعوت به عمل آمد تا در این طرح مشارکت داشته باشند.
 

مشارکت ۲۵۰۰ دانشجو در طرح ملی واکسیناسیون

وی ادامه داد: دانشجویان از طرح ملی واکسیناسیون استقبال زیادی کردند؛ به‌طوری که بیش از ۲۵۰۰ دانشجو در این طرح مشارکت داشته‌اند. در مدت ۵ ماه گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن توسط آنان به شهروندان تزریق شد. دانشجویان در قالب این طرح در تمامی مراکز تجمیع واکسیناسیون خدمت‌رسانی می‌کنند. کانون هلال احمر، کانون‌های فرهنگی و شورای صنفی و تشکل‌های دیگر همانند بسیج و انجمن‌های اسلامی طرح ملی واکسیناسیون مشارکت داشتند.

سخنگوی طرح داوطلبانه ملی واکسیناسیون دانشجویان در زمینه مبلغ کار دانشجویی اظهار کرد: وزارت بهداشت به دانشجویان اعلام کرده است به ازای هر ساعت فعالیت در مراکز واکسیناسیون، ۱۰ هزار تومان به دانشجویان پرداخت می‌کند. دانشگاه‌ها در صورت تمایل نیز می‌توانند میزان این مبلغ را افزایش دهند.

پرداخت میزان حق‌الزحمه دانشجویان واکسیناتور در انتظار تایید معاونت توسعه وزارت بهداشت

وی افزود: تاکنون مصوبه دقیقی در زمینه میزان حق الزحمه دانشجویان وجود نداشت و میزان پرداخت حق الزحمه توسط دانشگاهها مشخص می‌شد. معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت در زمینه پرداخت حق‌الزحمه دانشجویان واکسیناتور به توافق رسیده‌اند و منتظر پرداخت این مبلغ توسط معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت هستند.

وزارت کار و مجلس به موضوع تامین دستمزد کارورزان و دستیاران ورود کند

دبیر کل شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت درباره مشکلات کارورزان و دستیاران پزشکی تخصصی گفت: حل مشکلات این افراد برای دولت بار مالی دارد و مستلزم آن است که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه به این موضوع ورود پیدا کند.

وی درباره چگونگی تامین بودجه برای حقوق اینترن‌ها و رزیدنت‌ها گفت: به عنوان مثال سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دارای درآمد مازاد است. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، این سازمان حق ندارد این درآمد مازاد را خرج کند. مسئولان می‌توانند از چنین درآمدهایی در راستای نگهداری نیروی متخصص استفاده کنند.

برزیده بیان کرد: متاسفانه حقوق ۳ میلیون تومانی یک رزیدنت‌ کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد. باید توجه داشت رزیدنت، یک پزشکی عمومیست که در حال مهارت افزایی در دوره تخصصی است. طبیعتا حداقل دستمزد یک رزیدنت باید اندازه یک پزشک عمومی باشد.

واکنش مسئولان به مرگ رزیدنت‌ها واکنش «صبح جمعه‌ای»  نباشد!

وی با اشاره به خودکشی رزیدنت‌ها در یک سال گذشته اظهار کرد: حتی اگر از هزینه مادی که برای تربیت نیروی متخصص می‌شود نیز صرف نظر کنیم، نمی‌توان از مدت زمانی که برای پرورش و مهارت‌افزایی آن صرف می‌شود، غافل شد. به همین منظور باید علت اصلی خودکشی این افراد نیز ریشه‌یابی شود. این خودکشی‌ها پرونده‌های مگو دارند؛ به‌طوری که معمولا پرونده این دانشجویان بسته می‌ماند و دلایلی همانند ایست قلبی برای آن مطرح می‌شود.

دبیر مرکزی شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر این باورم که چنین پرونده‌هایی باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. خودکشی رزیدنت‌ها تنها ریشه در شرایط کاری ندارد و باید بسیاری از فاکتورها در زمینه خودکشی این افراد نیز مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به چرایی خودکشی این دانشجویان دست پیدا کرد.

وی افزود: بسیاری از افراد می‌خواهند چرایی خودکشی رزیدنت‌ها را به فشار کاری آنها تعمیم دهند، اما ممکن است این افراد مشکلات خانوادگی نیز داشته باشند. مسئولان باید تمامی ابعاد پرونده‌های فوت رزیدنت‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا به نتیجه مطلوب برسند.

برزیده بیان کرد: مسئولان باید در زمینه مرگ رزیدنت‌ها با صراحت صحبت کرده و نسبت به ریشه یابی این مشکل اقدام کنند؛ حتی اگر اطلاع رسانی‌های لازم در زمینه حفظ حریم خصوصی افراد صورت نمی‌گیرد مسئولان باید نسبت به چنین موضوعاتی واکنش نشان دهند. با تغییر دولت، امیدواریم مسئولان صبح جمعه متوجه مسائل نشوند و واکنش‌ها به موضوعات همچون مرگ رزیدنت‌ها با سرعت و وضوح بیشتری صورت گیرد.

سیاست‌های نظام توزیع پزشک در کشور بازنگری شود

دبیر کل شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت‌ رشته‌های علوم پزشکی بیان کرد: متاسفانه نظرات که درباره ظرفیت پزشکی وجود دارد، بر اساس بررسی های میدانی صورت نگرفته است. بر اساس آمار می‌توان ادعا کرد کمبود پزشک و کمبود ظرفیت در رشته‌های علوم پزشکی وجود ندارد؛ بلکه ظرفیت این رشته‌ها مازاد بوده و ممکن است با ترافیک سنگین نیروی متخصص علوم پزشکی در سال‌های آینده مواجه شویم؛ در چنین شریطی در سال های آینده بازار کار و مرکزی با هدف به‌کارگیری تخصص این افراد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نظام توزیع افراد متخصص علوم پزشکی، مشکل اصلی کمبود پزشک در برخی مناطق کشور است که متاسفانه به آن پرداخته نمی‌شود. این مشکل با افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی حل نخواهد شد. انگیزه‌ها و شرایط کاری نظام توزیع منجر به آن شده است که تراکم پزشک در برخی از مناطق کشور افزایش و در برخی مناطق کاهش پیدا کند.

برزیده با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید یک دانشجوی پزشکی به یکی از استان‌های کشور برود و پس از 6 ماه حقوق دریافت نکند. از طرفی هیچ نظارتی بر پرداختی این دانشجو که فارغ التحصیل رشته‌های علوم پزشکی است، وجود ندارد. طبیعتا دانشجو پس از گذراندن دوران طرح نیز در آن استان به خدمت‌رسانی مشغول نخواهد شد؛ زیرا پرداخت اصولی از سوی نهادهای ذیربط در دوران طرح این فرد صورت نگرفته است.

وی افزود: من بر این باورم مشکل کمبود پزشک در افزایش ظرفیت‌ها و تربیت تعداد نیروهای متخصص نیست، بلکه مشکل اصلی از نظام توزیع پزشک و مهاجرت پزشکان نشات می‌گیرد. مسئولان اگر می خواهند نسبت به رفع مشکل کمبود پزشک در برخی از مناطق اقدام کنند، باید به جای افزایش ظرفیت‌های پزشکی، سیاست‌های توزیع پزشک در کشور را مورد بررسی قرار دهند.

افزایش نشاط اجتماعی در خوابگاه‌ها، در دستور کار شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت

دبیر کل شورای صنفی مرکزی‌دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به سیاستگذاری‌های کلی این شورا خاطرنشان کرد: سیاست‌های شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت بر اساس بررسی‌های میدانی و ارائه راهکار پیش می‌رود. این شورا ترجیح می‌دهد رویه تعاملی با مسئولان داشته باشد. برای حل مشکلات دانشجویان، صرفا خروجی رسانه‌ای صرفاً راهگشا نیست و باید پیگیری‌های شورا به نتیجه منتج شود.

وی با بیان اینکه ذات اصلی فعالیت‌های صنفی ذات کنشگرانه و برخواسته از حق است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فضایی در کشور حاکم است که هم مسئولان و هم مردم نسبت به مسائل مختلف واکنش نشان می‌دهند. در این راستا شورای صنفی در قالب واکنش دهنده به موضوعات این حوزه ظاهر شده است و عکس‌العملی در مقابل موضوعات روزمره دانشجویی نشان می‌دهد.

دبیر مرکزی شورای صنفی‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبیعتا همانطور که یک داروی مسکن نمی‌تواند برای درمان طولانی مدت یک بیماری چندان مثمر ثمر واقع شود، فعالیت‌های این چنینی شورای صنفی نیز نمی‌تواند چندان موثر واقع شود. شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت به دنبال ریشه‌یابی و حل مسائل عمیق همانند شرح وظایف کارورزان و دانشجویان پرستاری، نشاط در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی، امکانات سخت‌افزاری خوابگاهها، حقوق و مزایای دانشجویان فعال در بیمارستانها است. این شورا به موضوعات بسیاری در حوزه آموزش علوم پزشکی انتقاد دارد؛ مسائل آموزشی نسبت به مسائل رفاهی برای شورای صنفی‌ مرکزی در الویت قرار دارد.

انعقاد ۶۴ تفاهمنامه با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی 

وی با اشاره به انتصاب عباس شیراوژن به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت پالس‌های خوبی از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دریافت کرده است. این موضوعات شامل واکسیناسیون، حضور مسئولان در بین دانشجویان و مسائلی از این دست بود. من به عنوان دبیر صنفی شورای مرکزی و وزارت بهداشت نسبت به چنین فضایی خوش‌بین بوده‌ و بر این باورم که گوش شنوایی در معاونت فرهنگی برای دانشگاه وجود دارد.

برزیده‌ با اشاره به دوران فعالیت سیما سادات لاری به عنوان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: در اتاق وی همیشه به روی همه دانشجویان فعال باز بود. وی تحت هیچ شرایطی با نگاه جانبدارانه به هیچ تشکل خاصی و جمعیت صنفی نگاه نکرد و توانست ۶۴ تفاهمنامه با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی منعقد کند که منجر به بهسازی و نوسازی خوابگاه‌های‌ دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی شد.

وی بیان کرد: به اعتقاد من، فعالیت سیما سادات لاری به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت منجر به کاهش تمرکز وی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی شد، البته می‌توان این اقدام را از اشتباهات مدیریتی وزیر سابق بهداشت در نظر گرفت. بر این باورم سعید نمکی انسان خوب ولی‌ مدیر ناتوانی بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113579

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =