جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان و کارمند ناسا کیست؟

یک دختر هشت ساله برای جستجوی سیارک‌ها به استخدام سازمان ناسا درآمده و تاکنون ۱۸ جرم آسمانی را کشف کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ نیکول اولیویرا، اهل برزیل، از کودکی علاقه زیادی به فضا داشت و حتی زمانی که تازه داشت راه رفتن یاد می‌گرفت، دستانش را دراز می‌کرد تا ستاره‌ها را بگیرد. او در هشت سالگی به دلیل همکاری با ناسا که شامل شرکت در سمینارها و ملاقات با شخصیت‌های برجسته علمی می‌شود، «جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان» لقب گرفت.

پروژه‌ای که نیکول در آن مشارکت می‌کند، به «شکارچیان سیارک» معروف است و برای معرفی جوانان به دنیای علم و کمک به آنها برای کشفیات فضایی طراحی شده است. از آنجا که وزارت علوم برزیل یکی از سازمان‌هایی است که با ناسا همکاری می‌کند، نیکول نیز از طریق این وزارتخانه به ناسا معرفی شد.

به گفته خانواده نیکول، اتاق او مملو از پوسترهای منظومه شمسی است و در قفسه‌های کتابخانه و روی میزش پر از موشک‌های مینیاتوری و عروسک‌های جنگ ستارگان است. همچنین کامپیوتری با دو صفحه نمایش بزرگ دارد که در اوقات فراغتش جلوی آن می‌نشیند و تصاویری از آسمان شب را که توسط تلسکوپ‌های مختلف گرفته شده، برای جستجوی اجرام آسمانی مطالعه می‌کند.

جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان و کارمند ناسا کیست؟

نیکول به تازگی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که ۱۸ سیارک جدید را کشف کرده و می‌خواهد آنها را به نام دانشمندان و اعضای خانواده‌اش – مثل پدر و مادرش- نامگذاری کند. البته ممکن است چند سال طول بکشد تا کشفیات او به عنوان یک سنگ فضایی مورد تائید قرار گیرد، ولی در صورت تائید او جوان‌ترین فردی در جهان خواهد شد که رسما یک سیارک را کشف کرده و رکورد یک ستاره‌شناس آماتور به نام لوئیجی سانینو را که در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ در ۱۸ سالگی دو سیارک را کشف کرده بود خواهد شکست.

معلم نیکول در موردش می‌گوید: او واقعا چشمان تیزبینی دارد و بلافاصله نقاطی را شبیه به سیارک‌ها در تصوایر مشخص می‌کند و اغلب همکلاسی‌هایش را هم برای جستجوی سیارک‌ها راهنمایی می‌کند.

او می‌افزاید: مهم‌ترین چیز در مورد نیکول این است که دانشش را با بچه‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد و واقعا می‌تواند در انتشار و توسعه علم کمک‌کننده باشد.

نیکول با بورسیه تحصیلی که گرفته به یک مدرسه خصوصی در شمال شرقی برزیل می‌رود و خانواده‌اش از شهر خودشان نقل مکان کردند تا او بتواند از بورسیه‌اش استفاده کند. مادرش می‌گوید: ما زمانی اشتیاق نیکول به نجوم را متوجه شدیم که در چهار سالگی از ما به عنوان هدیه تولدش تلسکوپ خواست. من حتی نمی‌دانستم تلسکوپ چیست. البته او تا زمانی که هفت ساله نشد، تلسکوپ را دریافت نکرد و تلسکوپ را دوستانش با پولی که خودشان جمع کرده بودند، خریدند.

جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان و کارمند ناسا کیست؟

نیکول تاکنون با وزیر علوم برزیل و مارکوس پونتس، تنها برزیلی که به فضا رفته است، مصاحبه کرده است. او می‌خواهد مهندس هوا- فضا بشود و زمانی که بزرگ شود، موشک بسازد و امیدوار است که روزی برای دیدن موشک‌های خود به مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا برود.

کد خبر: 1113602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =