نظریه زن تراز انقلاب اسلامی با همکاری حوزه، دانشگاه و معاونت امور زنان تکمیل شود

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا در بیانیه‌ای بر تکمیل نظریه زن تراز انقلاب اسلامی با همکاری حوزه، دانشگاه و معاونت زنان تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا در نشست معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دانشجویان دانشگاه الزهرا قرائت شد. 

در ابتدای این بیانیه آمده است: زنان به عنوان نیمی از جامعه نقش تاثیرگذاری در پیشبرد و توسعه‌ی اهداف هر کشور در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند. به همین علت توجه و برنامه‌ریزی در مسائل زنان و خانواده جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌ها و راهبردهای اجرایی کشورها دارد. در کشور ما نیز «معاونت امور زنان و خانواده» وظیفه‌ی خطیر بررسی مشکلات بانوان و همین‌طور تعیین خط‌ مشی دولت و نظارت در این زمینه را برعهده دارد. با این وجود در سال های گذشته شاهد غفلت و یا عناد در این حوزه‌ بودیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: با روی کار آمدن دولت جدید بر آن شدیم تا با پیگیری تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های کلی برنامه توسعه کشور بر استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در خانواده و جامعه ، نکاتی از مشکلات ریشه‌دار زنان را به استحضار شما برسانیم و شاهد رویکرد تحولی در امور مربوط به زنان و خانواده باشیم. نظریه زن تراز انقلاب اسلامی نیاز به تکمیل مباحث فقهی، الگوپردازی علمی، نمونه‌سازی، اصلاح قوانین حقوقی و اداری و فعالیت فرهنگی- رسانه‌ای گسترده برای تبیین و گسترش آن دارد. این امر مهم، جز با همکاری حوزه، دانشگاه و معاونت زنان به عنوان پرچمدار نهادهای مرتبط با زنان، میسر نیست.

در این بیانیه تاکید شده است: مسائل واقعی بانوان همواره مورد دستبرد سیاسیون و نمایش های رسانه ای قرار گرفته است. در مطالبات مسائل زنان، نگاه قشر مرفه جامعه همواره بیشتر مورد توجه بوده است. مسائلی چون موتور سواری بانوان از نمونه های بارز آن است.  رفع مشکلات زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست، بررسی و رفع علل معضلاتی از قبیل اعتیاد زنان و تجرد قطعی، رفع مسائل مربوط به زنان مطلقه و ایجاد شرایط اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی برای ازدواج مجدد آنان، ایجاد فضای امن اخلاقی برای فعالیت در حوزه‌ هنر و سینما با توجه به کرامت و ارزش والای زن، تبیین هویت اجتماعی بانوان و جایگاه صحیح آن‌ها در مناصب اجرایی و امور اجتماعی براساس شایسته سالاری از مهم ترین مسائل فراگیر زنان است که توجه جنابعالی و معاونت مطبوعتان را می طلبد.

 در ادامه این بیانیه آمده است: افزایش جمعیت و فرزندآوری نیاز امروز جامعه ماست. وجود مقررات حمایت‌کننده برای زوجین اهمیت بسیار دارد. ایجاد مشوق های مالی یا اعتباری برای بنگاه های اقتصادی در جهت حمایت از زنان شاغل باردار و یا دارای کودک در آن بنگاه، تخصیص مرخصی زایمان برای زوجین، تسهیل اشتغال و دریافت دستمزد مناسب برای زنان باردار و تضمین جایگاه شغلی پس از فرزندآوری و بازگشایی مهدکودک های محل کار در ادارات را مدنظر قرار دهید. اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان و کمک به ازدواج به موقع و آنان و تشکیل خانواده، با وام یک میلیاردی مسکن آن هم برای دریافت در ۵ تا ۱۵ سال بعد امکان پذیر نیست. اجرای این قانون نیاز به عزم جدی در به روز رسانی قوانین بانکی دارد. اختصاص هدیه ازدواج به جای وام، از طرف دولت می تواند از هزینه های سر سام آور آتی که ناشی از تجرد جوانان است، جلوگیری کند. 

در این بیانیه تاکید شده است: یادآور شدن این نکته خالی از لطف نیست که توآمانی کرونا و افزایش قیمت می توانست میزان ازدواج جوانان را کاهش دهد ولی در این دوران شاهد افزایش ازدواج بودیم، این امر نشان از ریشه فرهنگی در مشکل ازدواج جوانان دارد که کار فرهنگی و رسانه ای گسترده نهاد های مسئول بلاخص معاونت زنان و خانواده را می طلبد. بانوان خانه‌دار نه تنها عناصری غیرفعال در جامعه نیستند بلکه با حمایت و بسترسازی مناسب، میتوانند استعدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را وارد جامعه کرده و نقش اجتماعی خود را نیز به خوبی ایفاکنند. وجود قوانین حمایت کننده از جمله بیمه زنان خانه دار میتواند به ارتقای جایگاه آنان در اجتماع کمک کند. لازم به ذکر است حمایت از مشاغل خانگی حمایت از زنان و خانواده است. مشاغل خانگی بسیاری وجود دارد که با حمایت‌های دولتی مناسب چون بیمه و وام می‌تواند برای جامعه آورده‌ی اقتصادی داشته باشد. با اینکار مشارکت اقتصادی بانوان صرفا در نظام اداری و رسمی دولت‌ها و بخش خصوصی شکل نمیگیرد.

بازطراحی شغلی در ادارات دولتی و خصوصی برای بانوان و متناسب سازی آن با روحیات زنانه و دغدغه های خانوادگی ایشان امری ضروری است. این امر نیازمند قوانین، مقررات پویا و ارائه راهکارهای تنظیم گرایانه ( به جای زورگویانه) است. در حال حاضر ۶۰ درصد از دانشجویان را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهند که از این آمار، تعداد قابل توجهی سهم دختران است. خوابگاه دختران یک حوزه کلیدی در سیاست‌های اجتماعی مربوط به بانوان محسوب می‌شود که با مقوله‌های رفاهی و تحصیلی و مخصوصا فرهنگی رابطه تنگاتنگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =