کتاب، سنت و سیره ارث مهم رسول اکرم / رحمانیت وجود مبارک پیامبر بر اساس نص محکم قرآن است

حجت‌الاسلام مومنی گفت: مواریث انبیا و آنچه که پیامبر رحمت برای ما به ارث گذاشت سه مطلب است، اول قرآن، سپس سنت یعنی کلماتی که از معصومین علیهاسلام به ما رسیده و سومین مورد هم سیره عملی است.

حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص سیره عملی پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) و آنچه که امروز از عملکرد برخی از گروه‌های افراطی مدعی اسلام در منطقه مشاهده می‌شود، اظهار کرد: سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام از ابتدا تا انتها بر اساس آن اصلی است که در قرآن کریم مطرح شده و رحمانیت و رحیمیت در وجود مقدس حضرت جلوه‌گر بوده و از طرفی هم در مواردی که قرار است خشم و غضب الهی اعمال شود، بازهم در سیره عملی خاتم الانبیا بوده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه قرآن کریم که می فرماید«محمد رسوال الله الذین معه اشدا علی الکفار و رحما بینهم» تشریح کرد: سیره پیامبراکرم به این صورت بوده که با کفار با خشم و غضب برخورد می‌کردند و با دوستان با مهربانی، در مواردی هم اگر قرار است جذبی صورت گرفته و شاهد رحمانیت باشیم، پیامبراکرم صلوات الله وارد صلح و مذاکره شدند و دعوت به اسلام و گفتگو کردند.

وی افزود: اما در مواردی که لازم و مقتضی بود، با کسانی که عهد شکنی کردند به صورت محکم، معقول و منطقی برخورد کردند.

حجت الاسلام مومنی بیان کرد: لذا این مباحث نباید با یکدیگر خلط شود و در مواردی که لازم است باید به صورت مقتضی برخورد صورت پذیرد و در جای دیگر رحمانیت و رحمیت خدا در وجود مقدس پیامبر رحمت دیده می شود و در جایی دیگر خشم و غضب الهی نیز در سیره خاتم الانبیا وجود دارد.

وی با اشاره به توصیه پیامبر رحمت، تشریح کرد: توصیه ایشان مربوط به زمان خاصی نیست بلکه جامعیت دارد و فرمودند من از میان شما می‌روم اما دو ثقل در بین شما باقی میگذارم، (ثقل در زبان عرب به آن چیزی که بسیار لازم، مهم و عزیز  است اطلاق می‌شود) یکی کتاب خدا قرآن و دیگری اهل بیت من هستند که از دو جدا نمی شوند و تا سر حوض کوثر به من برسند و شما اگر می‌خواهید به گمراهی و ذلالت دچار نشوید به این دو متمسک شوید.

وی افزود: من در ذیل این روایت که در منابع شیعه و سنی آمده همواره عرض می‌کنم که مواریث انبیا و آنچه که پیامبر رحمت برای ما به ارث گذاشت سه مطلب است، اول قرآن، سپس سنت یعنی کلماتی که از معصومین علیهاسلام به ما رسیده و سومین مورد هم سیره عملی است که شامل سبک رفتاری و شیوه عملی این بزرگواران است.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: تمسک به قرآن جزو این مواریث است و متاسفانه نسل جوان ما د. حال حاضر از قرآن بیبهره هستند، نسل جوانی که زبان‌های مختلف دنیا را آموخته چرا از خواندن قرآن عاجز است؟ درصورتی که بانوی دانشمند روانشناس غربی معتقد است کره زمین روانشناس مانند علی ابن ابیطالب به خودش ندیده است و روی سنگ قبرش هم کلامو مولا علی علیه السلام نقش بسته است و حضرت علی نیز فرمودند که اهل قرائت قرآن باشید، چرا که قرآن به شما شرح صدر می‌دهند.

این روحانی برجسته ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: مشاهده می‌کنید که گاهی اوقات جوانان می‌گویند به در بسته برخوردیم و یا به اصطلاح عامیانه کم آورده ایم و زمانی که به بن بست رسیدند تازه می فهمند که آن محله کوچه ای دارد به نام بنده نواز که مختص ذات اقدس الهی است ولی چون توجه ندارند به مقصود نمی رسند، در صورتی که معصوم فرمود اگر می‌خواهید به شرح صدر برسید و در ابتلائات و گرفتاری‌ها ظرف وجودیتان بالا برود و آستانه تحملتان بالا برود اهل قرائت قرآن باشید که ربیع القلوب است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کاری مانند قرائت قرآن حال انسان را خوب نمی‌کند که مرحله اول خواندن قرآن و پس از آن درک معانی قرآن است که بیند چه می‌گوید و موضوع سوم عمل کردن به قرآن است که واجب است.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: تمسک به اهل بیت بسیار راهگشا است و ما وقتی که  آسیب شناسی می‌کنیم متوجه می‌شویم نوع مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند به خاطر بی بهره بودن از مواریثی است که پیامبراکرم برای آنها به ارث گذاشته است که شامل قرآن و عترت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حدیث IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 0
      بله متاسفانه مسلمان هادودسته شده اندسنی هاکه فقط به قران میپردازندوازتمسک به اهل بیت محروم اندوشیعه هاکه فقط به اهل بیت...وهردوگروه دراشتباه هستندچون نبی اکرم قران وعترتش را باهم نزدمسلمانان به امانت گذاشته