سفیر انگلیس در عراق: از گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم

سفیر انگلیس در بغداد طی دیدار با مشاور امنیت ملی عراق گفت که لندن از گفت‌وگوی میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «مارک برایسون ریچاردسون» سفیر انگلیس در عراق امروز (سه شنبه) با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع) برایسون در این دیدار گفت که انگلیس از گفت‌وگوهای جاری میان ایران و عربستان استقبال می‌کند و امیدوار است که این گفت‌وگوها با تمامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت گرفت تا امنیت و ثبات در منطقه به وجود آید.

در این دیدار همچنین روابط عراق و انگلیس و راههای توسعه آن در راستای منافع دو کشور و همچنین توسعه امنیت و ثبات در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قاسم الاعرجی گفت که عراق برای توسعه روابطش با انگلیس علاقه‌مند است و تلاش دارد در تمامی زمینه‌ها به خصوص در حوزه تسهیل ارائه گذرنامه به عراقی‌ها برای ورود به خاک انگلیس، آن را توسعه دهد.

در این دیدار همچنین راههای همکاری مشترک عراق و انگلیس در حوزه فرهنگی و اقتصادی، همکاری اطلاعاتی و امنیتی در راستای مبارزه با تروریسم، پرونده پناهندگان و لزوم برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی پیش روی عراق مورد بررسی قرار گرفت. انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق قرار است در روز ۱۸ مهر ماه برگزار شود.

استقبال سفیر انگلیس از گفت‌و گوهای ایران و عربستان در حالی است که روز گذشته نیز  «راب مالی»، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا از گفت‌وگوهای مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده و در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما از اعلام گفت‌وگوهای مستقیم توسط عربستان سعودی با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگوها باعث کاستن از تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دیرپای منطقه‌ای شود. بازگشت کامل و دوجانبه به برجام از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت خواهد کرد.»

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه گفت‌وگوها میان ریاض و تهران را تأیید کرده و ابراز امیدواری کرده بود که در جریان گفت‌وگوها مسائل فیمابین حل شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «گفت‌وگوها با عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفت‌وگو در بغداد در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه انجام شده. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. اعزام هیأتی از عربستان به ایران تأیید نمی‌شود.»

کد خبر: 1113805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =