ظلم شیعیان در حق امام حسن علیه السلام / چرا نخبگان شیعه به تمام جوانب زندگی امام مجتبی نپرداخته‌اند؟

حجت الاسلام محمد کهوندی گفت: توجه ویژه نخبگان شیعه در خصوص فضایل زندگی و مبارزات امام حسن مجتبی علیه السلام، سبب اقبال بیشتر مردم به این امام بزرگوار خواهد بود.

حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی و نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص دلایل عدم توجه کافی شیعیان و به خصوص نخبگان شیعه به منش و شخصیت والای امام حسن مجتبی علیه السلام اظهار کرد: وقتی ما سیره پیامبر اکرم صلوات الله را در خصوص امام حسن علیه السلام می‌بینیم، متوجه می‌شویم که حضرت به غیر از آن خصوصیات ویژه‌ای که نه تنها رسول الله بلکه تمام ائمه تحت عنوان اشک بر سیدالشهدا عنوان فرموده اند، شما دیگر هیچ گونه تفاوتی در نحوه تعامل و حتی ذکر فضایل امام حسن علیه السلام نمی بینید.

وی ادامه داد: این مهجوریت در حالی است که پیامبراکرم یکی از پسرها را روی پای راست و دیگری را روی پای چپ می نشاند یا با هر دو همزمان بازی می‌کرد و نحوه تعامل و حتی نامگذاری که هر دو عزیز نام گذاریشان از طرف جبرئیل و خداوند صورت گرفت و همچنین در روایتی می‌فرمائید که امام حسن و امام حسین علیها سلام هردو امام هستند، چه قیام کنند و چه نکنند، یا این دو بزرگوار را سید شباب اهل جنه معرفی می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی با ذکر این مطلب که پیغمبر در ذکر فضایل، هردو امام را در یک سنخ قرار می‌دهند، بیان کرد: اما در نحوه تعامل شیعیان آنطور که باید به ایشان نپرداختند با اینکه امام حسن مجتبی جزو پنج تن آل عباست و اگر توجه کنیم می‌بینیم در هرصورت ایشان جایگاه ویژه ای دارند.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به کم لطفی شیعیان در خصوص شناخت این امام مهربان، تشریح کرد: شهادت ایشان در روز 28 صفر همزمان شده با رحلت پیامبر اعظم و میلاد این بزرگوار هم در ماه رمضان و نزدیک شب‌های قدر و شهادت پدر بزرگوارشان است و در آنجا هم متاسفانه میلاد ایشان جدی گرفته نشده است، حتی در نامگذاری فرزندان نیز کسانی که دو پسر دارند نام امام حسن علیه السلام را کم استفاده می‌کنند.

این روحانی برجسته ادامه داد: هنگامی که شیعه در زمان میلاد و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و ذکر فضائل و مناقب آن بزرگوار در حالی که ایشان سرور جوانان اهل بهشت است و پیامبر به ایشان نگاه ویژه دارد، کم می‌گذارند مسلما این موضوع در دیگر حوزه‌ها به خصوص رسانه نیز نمود پیدا می‌کند زیرا وقتی در متن زندگی ارتباط و کنش من با امام مجتبی کم باشد در عملکرد و رفتارم نیز بروز پیدا می‌کند.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به این مطلب که امام دوم شیعیان منبع خیر کثیر است، بیان کرد: بهتر است نام پسرها را حسن و حسین بگذارند و در بحث‌های مربوط به میلاد و شهادت امام حسن توجه شود و غیر از این هم در ذیل فضائل ایشان که متاسفانه همه صرفا به قضیه صلح ایشان توجه می‌کنند باید به دیگر جنبه های زندگی ایشان هم پرداخت.

وی ادامه داد: متاسفانه احادیثی که از امام حسن علیه السلام نقل شده بسیار کم است اما میتوان از آنها هم استفاده کرد و کتاب نوشت، درحالی که کتاب در مورد ایشان بسیار کم است و در مورد کرامات ایشان که در حدی کریم و بخشنده بودند که در طول عمر پربرکتشان چند بار کل دارایی خود را به فقرا و نیازمندان بخشیدند که باید به این مسائل پرداخت.

این روحانی با بیان این مطلب که اگر جامعه نخبگان و طلبه ها سرمایه گذاری ترویجی روی فضائل و مناقب و نحوه زندگی امام حسن داشته باشند مسلما این موضوع در زندگی مردم هم بروز و ظهور پیدا خواهد کرد، افزود: قاعدتاً مردم نیز به همین میزان نگاهشان جذب خواهد شد و می شود به حدیث شریف کسا و داستان مباهله که پیامبر اکرم این بزرگواران را با خود همراه نمود به صورت کاملاً مبسوط پرداخت زیرا این نکته بسیار مهمی است که هر جا موضوع مهمی بوده امام حسن جزء یکی از بازیگران اصلی بوده است.

حجت الاسلام کهوند ادامه داد: حتی در ذکر مصیبت امام حسن هم می بینیم که برای شهادت ایشان هم کمتر نقل می شود و باز هم اشاره‌ای به کوچه بنی هاشم یا قضیه کربلا می شود البته خوب است که بتوان شهادت ایشان را به آنها گره زد اما به گونه ای نشود که در ذکر مصیبت امام حسن به ایشان چندان توجهی نشود و حق مطلب در مورد ایشان ادا نشود.

این روحانی برجسته ادامه داد: به نظر می‌رسد که یک ظلمی از جالب ما شیعیان در حق امام حسن مجتبی علیه السلام انجام می شود که از پرداختن به مظلومیت ایشان چه در خانه و همسر ظالمش و چه قضیه تیرباران تابوت مطهر ایشان و خفقانی که در زمان این امام بزرگوار وجود داشت، احتیاج به تحلیل دارد.

وی افزود: نخبگان اگر در خصوص زندگی و مبارزات امام حسن مجتبی علیه السلام تحلیل کنند، کتاب و مقاله بنویسند و گفت و گو کنند، من احساس می‌کنم این موضوع در زندگی مردم هم مشهود می شود، البته نه تنها در حق امام دوم بلکه در حق چند تن از دیگر ائمه شیعه نیز این ظلم واقع شده و چندان به این بزرگواران نپرداختند که این موضوع نیاز به تجدید نظر دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس US ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      4 0
      بله کاملا صحیح میفرمایندبسیاری ازشیعیان درهمه چیزافراط وتفریط میکنندمتاسفانه
    • رقیه سادات حسینی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      4 0
      اتفاقا من ارادت ویژه ای به امام حسن علیه السلام دارم، چون پسرم هم شب میلاد ایشون به دنیا اومد اسمشو مجتبی گذاشتم و هرسال روز میلاد ایشونو جشن میگیرم و افطاری میدم، امیدوارم این امام عزیز هم حافظ و نگهبان پسرم و همه جوونا باشن.