امیدواری روسیه برای احیای مذاکرات برجام

وزارت امور خارجه روسیه با تأکید بر لزوم احیای توافق اولیه برجام بدون افزودن موارد و شروط بیشتر گفت امیدوار است مذاکرات احیای برجام به‌زودی از سر گرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، مسکو امیدوار است مذاکرات احیای برجام به‌زودی آغاز شود.

در این نشست خبری، خبرنگاری با اشاره به دیدار «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «سرگئی لاورو» همتای روس او از زاخارووا پرسید آیا ارتباطی میان نشست ۲۰۲۲ درباره پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و ضرب‌الأجل به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام وجود دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ گفت: «ارتباطی میان این دو رویداد وجود ندارد. هدف از رایزنی‌های فعال میان کشورهای عضو برجام از جمله ایران این است که اجرای کامل توافق برنامه جامع اقدام مشترک محقق شود».

زاخارووا افزود: «تأکید می‌کنم که آنچه اکنون مورد بحث است، از سر گرفتن این روند، مدت و چگونگی آن است و اینکه تا چه میزان قاعده‌مند و متداوم خواهد بود. تمامی این موارد هنوز قطعی نشده‌اند».

این دیپلمات روس در ادامه گفت: «معتقدیم کوتاه‌ترین راه ممکن برای احیای برجام که امیدواریم اتفاق افتد، پایبندی کامل به توافق اولیه، بدون افزودن موارد دیگر و بدون شرط گذاری است».

زاخاروا گفت: «نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که احیای برجام در آینده نزدیک رخ می‌دهد اما این اتفاق باید رخ دهد و مبنایی برای بحث‌های بیشتر خواهد بود و امیدواریم به‌زودی اتفاق افتد».

لاوروف روز گذشته (چهارشنبه) پس از دیدار با عبداللهیان عنوان کرد: «در اولویت‌های صحبت‌های امروزمان درباره وضعیت برجام و ضرورت از سرگیری مذاکرات در این زمینه و توافقاتی که حاصل کردیم، خواهد بود که ازسرگیری این توافق بدون هیچ اضافه و مورد جدیدی باید صورت بگیرد».

لاوروف همچنین در نشست خبری با همتای ایرانی خود با اشاره به تلاش غرب برای گنجاندن دیگر مسائل در مذاکرات احیای برجام نیز خاطر نشان کرد: «برخی کشورها به دنبال مجبور کردن ایران به پذیرش تعهدات جدید هستند و این باید از طریق گفت‌وگو انجام شود. تلاش تعدادی از کشورها برای پیوند زدن حفظ توافق هسته‌ای با امتیاز دادن ایران در سایر مسائل، بیهوده است».

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان نیز درباره بازگشت به مذاکرات وین نیز اظهار داشت: «با لاوروف در این زمینه مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت. مایلم در این جا تأکید کنم که دولت آقای رئیسی دولت عملگرا و نتیجه گراست».

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، ولی مذاکره‌ای که منتج به نتیجه شود و تامین کننده منافع و حقوق ملت ایران باشد و همه طرف‌ها را وادار کند به تعهداتشان برگردند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اشاره امیرعبداللهیان به تغییر در اوضاع ژئوپولتیک منطقه قفقاز متذکر شد وزارت امور خارجه روسیه نمی‌تواند نماینده اظهارات مقامات جمهوری ایران باشد.

با این حال زاخارووا درباره مواضع مسکو در این زمینه گفت: «معتقدیم که تضمین امنیت و ثبات سیاسی در منطقه قفقاز یک اولویت است و کشور ما سیاستی جامع از جمله حفظ تعاملات با کشورهای مربوطه را دارد. وزرای خارجه روسیه و ایران ابتکار 3+3 را به بحث گذاشتند و ایران و ترکیه دیدگاه مثبتی در این زمینه دارند».

وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری با لاوروف با اشاره به اوضاع در قفقاز جنوبی گفت: «در منطقه قفقاز جنوبی ما نگرانی‌هایی داریم و نگرانی‌های خود را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم. معتقدیم منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. نگاه ما به همه همسایگان نگاه دوستی، برادری و حسن همجواری و توسعه همکاری‌ها و روابط است».

امیر عبداللهیان تصریح کرد: «تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلتیک و نقشه منطقه در حوزه قفقاز را نخواهیم پذیرفت و کماکان نگرانی جدی خود را از حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در این منطقه داریم. مواضع ما در خصوص حمایت از فلسطین کاملا روشن است و درباره اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در حیطه امنیت جمهوری اسلامی ایران و تامین امنیت منطقه با هیچ طرفی تعارف نداریم».

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1114047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =