ضرورت توجه به ظرفیت‌ها و منابع انسانی استان هرمزگان برای استخدام نیروی انسانی

بسیج دانشجویی ۲۰ دانشگاه کشور به استاندار جدید استان هرمزگان نامه نوشتند و خواهان در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، منابع انسانی و فرهنگی استان در راستای استخدام نیروی انسانی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بسیج دانشجویی ۲۰ دانشگاه کشور به نامه استاندار جدید استان هرمزگان نامه نوشتند و خواهان در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، منابع انسانی و فرهنگی استان در راستای استخدام نیروی انسانی شدند.

بسیج دانشجویی این دانشگاه‌ها در این نامه بر عدم توجه صنایع به مراکز علمی و دانشگاهی استان تاکید کرده و خواهان توجه به اشتغال نیروهای بومی استان هرمزگان با توجه به بیکاری جوانان استان شدند. 

در ابتدای این نامه خطاب به دوستی استاندار محترم استان هرمزگان آمده است: ما دانشجویان هرمزگان،افسران جوان جنگ نرم و گام دومی های برآمده از شجره ی طیبه بسیج این بزرگترین و فراگیرترین تشکل دانشجویی به یادگار مانده از پیر جماران امام روح الله(ره)  با شما سخن می گوییم.
ضمن آرزوی توفیق برای شما به عنوان نماینده عالی دولت مردمی در استان هرمزگان به پیروی از مولایمان امام خامنه‌ای عزیز در راستای برافراشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری، نکاتی را برای آگاهی به عرض رسانده و حقِّ مطالبه جدّی آن را در ادامه مسیر برای خود و عموم مردم شریف استان محفوظ می‌دانیم.

در ادامده این نامه درباره هرمزگان و منابع انسانی بومی سرشار آن آمده است: استان هرمزگان با برخورداری از صدها مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه، بیش از ۵۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، عناصر توانمند و نخبگان کارآزموده در حوزه‌های علوم پزشکی،فنی و مهندسی،علوم انسانی و... از ذخایر ارزشمندی در این حوزه برخوردار است. به واقع مهمترین سرمایه استان را نه منابع سرشار مادی و نه موقعیت ویژه ی جغرافیایی، سطوح دسترسی تجاری و اقتصادی و... می توان نام بُرد. بلکه ذخایر ارزشمندی از منابع انسانی انقلابی،متعهد و متخصص در این استان مهمترین سرمایه آن بوده و مع الأسف همین سرمایه نیز بیش از سایر موارد مورد غفلت واقع شده است.

در این نامه آمده است: اگر مطالبه امامین انقلاب از نهاد دانشگاه، یک دانشگاه تمدن ساز است و اگر از کار ویژه‌های یک تشکیلات الهی و حکومت اسلامی انسان سازی و تربیت نیروهای تراز انقلاب در بستر بکارگیری درست است، پس اولین مطالبه ما در این مرقومه نگاه حداکثری و استفاده درست در تکمیل شبکه مدیریتی استان با استفاده از ظرفیت همین نخبگان هرمزگان است. بی شک تحقق این مهم به عنوان یک پیشران در ایجاد تحول در فضای حکمرانی استان سبب فعالسازی سایر ظرفیت ها و ابعاد مغفول مانده و بعضاً به تاراج رفته استان نیز خواهد شد. بدیهیست که این مطالبه با هدف گذاری دقیق،ریل گذاری درست و تصمیم گیری بر مبنای مؤلفه‌های تعهد و تخصص در انتصابات و دوری حداکثری و تسلیم نشدن در برابر سهم خواهان، خواه بهارستان‌نشین باشند و خواه پاستور نشین، محقق خواهد شد.

 در ادامه این نامه درباره جغرافیای استراتژیک و ژئوپلیتیک هرمزگان آمده است: اگر دشمنان این مرز و بوم ایران را به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی Heartland(قلب تپنده)دنیا نامیده اند به واقع هرمزگان را می توان به مثابه قلب تپنده ی ایران نام نهاد. دسترسی به سواحل طولانی از جمله سواحل مکران، تعدد جزایر راهبردی و اقتصادی چون ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، قشم، کیش و هرمز، هم جواری در کنار تنگه ی هرمز و دهها دلیل دیگر حاکی از اهمیت این استان در حوزه های جغرافیای سیاسی، راهبردی، نظامی و امنیتی است. استان استراتژیک، مدیر استراتژیست می خواهد. نگاه درست به مؤلفه های مذکور در این بخش به عنوان یک متغیر بسیار مهم و چون زنجیره هایی به هم پیوسته خروجی خود را در مناسبات سیاسی،اجتماعی و اقتصادیِ استان نشان می‌دهند. به همین منظور چنان که در این بخش با شرایط چالش_فرصت مواجه‌ایم،اگر سَطح نگاه تصمیم گیران و تصمیم سازان در این استان در سطح ضریب اهمیت مذکور تنظیم شود می‌توان به آینده ی روشن هرمزگان در دولت مردمی امیدوار بود وگرنه در بر همان پاشنه ی سابق خواهد چرخید.

دراین نامه با اشاره به اقتصاد، نرخ بیکاری و مسکن هرمزگان آمده است: بیایید همچون رئیس جمهور دولت سیزدهم، بی تکلّف و مردمی به همراه جمعی از دانشجویان(و نه برخی ذی‌نفعان و صاحب نفوذان که اوضاع را گُل و بلبل نشان می‌دهند)به چند نقطه سر بزنیم و سهم مردم مظلوم هرمزگان را از این گستره نعمات جستجو کنیم!صنایع غرب بندرعباس از جمله نفت ستاره خلیج فارس، پالایشگاه، کارخانه‌های آلومینیوم و فولاد... بعد سری به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در شهرک های صنعتی اقماری در مرکز استان می‌زنیم. اوضاع هویداست! کمی به سمت شرق گذر کنیم. ظرفیت عظیم کشاورزان مظلوم و صیفی جات و محصولات دیگری که درصدی از آن توسط دلالان به اندک قیمتی به یغما برده می شود و به دهها برابر قیمت در سایر استان ها به فروش می رسد. ما بقی هم به دلیل نبود صنایع تبدیلی،سردخانه و عدم حمایت از سوی دولت امحا می‌شوند و کشاورز متضرر راه به جایی نمی‌برد.
به سوی سواحل مکران می‌رویم و صیادانی که تا دیروز تمام روزی شان در تور صید ترال به دام می افتاد امروز نیز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و برخی شان مجبورند عطای صیادی را به لقایش بخشیده و برای سیر کردن خانواده دست به حمل سوخت و...بزنند.

در ادامه این نامه آمده است: تکلیف چگونگی برخورد با قاچاقچیان عمده که معلوم است اما نباید همچون کولبران که افق دید فضای فرهنگی و سیاسی و مدیریتی کشور به سمت رفع مشکلات آنان در حال حرکت است،برای این سوخت بران همچون کولبر فکری کرد؟! از سواحل مکران به سمت جزایر گذر کنیم و مناطق آزاد که قرار بود روزی به قطب‌های صادرات کشور بدل شوند و امروز فقط وارد کننده‌اند نگاهی بیندازیم. این مناطق که قرار بود منشا اشتغالزایی باشند امروز با واردات بی رویه در صف اول اشتغال سوزی قرار گرفته اند! جماعتی در این مناطق با رانت و رابطه و با تمام توان مشغول به تاراج بردن ارز از کشور شده اند و ماحصل آن را عموم مردم در این استان به جان خریده اند. سفر به غرب استان هم خالی از لطف نیست. ظرفیت های سرشار مغفول مانده،عدم توسعه متوازن و عدم ایجاد فرصت های مناسب که تاثیری مضاعف بر افزایش نرخ بیکاری و کسب رتبه ی اول فلاکت کشور داشته است. شُمال استان را هم سری بزنید. به راستی سهم معادن بزرگ این خطه که در دستان عدّه ی معدودی می گردد در پیشرفت متوازن هرمزگان چیست؟! حال که شِمایی کلی از اقتصاد و اشتغال را ارائه دادیم از اوضاع مسکن هم چند کلامی گفته و ارائه ی کامل نظام مسائل را در این بخش به فرصت مقتضی می سپاریم.

در این نامخ تاکید شده است: عدم نظارت درست و کارآمد و بازدارنده بر نظام عرضه و تقاضا که در بخش های مختلف گریبان استان را گرفته، در بخش مسکن به شکل ویژه خودنمایی می‌کند. چرخی در بنگاه‌های معاملاتی در شهر بزنید. سری هم به سایت های فروش و بسترهای مجازی در این حوزه بزنید. با اندک نگاهی می توان یافت اساساً کسی به کسی نیست! ماحصل مسائل این بخش آنجا رخ می نماید که عدد۶۴.۵درصد فلاکت برای هرمزگان در صدر جدول خودنمایی می کند!

 در ادامه این نامه با اشاره به هرمزگان و زیرساخت های استان امده است: نکته مهم بعدی مسئله پیشرفت و عدالت در نسبت هرمزگان با سایر استان ها و همچنین در درون خود استان است. چنانکه می دانید عدالت برابر مساوات نیست!
اگر چه برای هرمزگان در نسبت درآمد برای کشور و تخصیص منابع می بینیم که به مساوات هم رفتار نشده چه برسد به عدالت! سؤال اساسی اینجاست چرا استانی که تمام ایران از آن بهره می برند اندر خم یک کوچه در این بخش مانده است؟ کیفیت آب شُرب و دسترسی به آب سالم، وضعیت اسفناک جاده های درون شهری و برون شهری، کمبود تفرجگاه ها، پارک ها و اماکن تفریحی برای خانواده‌ها و ضعف جدّی در توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی همگی سبب نشاندن چهره ی فقر بر این استان ثروتمند شده است.

در ادامه این نامه درباره آموزش عالی و فرهنگ هرمزگان آمده است: چنانکه در ابتدای سخن آمد،هرمزگان خزانه ای ارزشمند از منابع انسانی کارآمد دارد که بخش عمده ی آن مدرس یا محصل در دانشگاه های استان هستند. با این وجود تا کنون علی رغم تلاش های مکرر جنبش دانشجویی و مدیران برخی دانشگاهها، پیوند بین صنعت و دانشگاه دچار مقاومت شدید از سوی برخی صنایع شده است. نه تنها صنایع بزرگ مستقر در استان در راستای تکمیل این ارتباط طرفینی گامی بر نمی دارند بلکه سؤال جدی در اینجا مطرح است که سهم صنایع استان در حمایت و پشتیبانی در توسعه و کیفیت بخشی به مراکز آموزش عالی چیست؟ از سوی دیگر نگاه برخی مدیران و مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز به دانشگاه‌ها زاویه ی درستی ندارد و به جای کمک خواستن از این مراکز در راستای علمی شدن تصمیمات و امورات در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای پشتیبان،به جلسات ویترینی،تلاش برای اخذ چند واحد جهت تدریس یا حداکثر تأمین تعدادی پذیرایی برای همایش ها و سمینارها و تهیه عکس های جذاب از آن محدود می شود! به راستی در صورت عدم اصلاح مسیر و تداوم این دست فرمان می توان دولت گام دومی را در هرمزگان رقم زد؟!

در ادامه این نامه آمده است: در زمینه ی موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز با وجود ظرفیت های فرهنگی و هنری استان با سیلی از مسائل چند بعدی مواجه ایم که این فرصت ها را بعضا تبدیل به چالش کرده است. گرچه نظام مسائل این بخش در جغرافیای گوناگون متفاوت است اما طلاق، اعتیاد، مشاغل کاذب و...از جمله مشکلاتی هستند که تعدادی ماهیت فرهنگی و اجتماعی داشته و تعدادی نیز منشعب از مؤلفه‌های دیگر همچون موضوعات اقتصادی هستند. اما وجه مشترک همه این است که جز با استفاده از ظرفیت نهاد علم و دانشگاه‌ها و پرداخت علمی بدانها نمی‌توان انتظار حل آن‌ها را داشت.

در پایان این نامه آمده است: ما دانشجویان بسیجی مبتنی بر نگاه مسئله محوری و نقش آفرینی تخصصی که مورد تقدیر رهبر انقلاب و تداوم آن توسط دانشجویان بسیجی مورد مطالبه ایشان واقع شد، آمادگی کامل خود را برای در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های منابع انسانی، محتوا و نظام مسائل تدوین شده و حضور میدانی و کمک به دولت در راستای حل مسائل مردم شهید پرور استان هرمزگان اعلام می‌داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =