بهسازی ۲۲ هزار تخت خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایام کرونا

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا تعدادی از خوابگاه‌های دانشجویی با ظرفیت ۲۲ هزار تخت بازسازی و نوسازی شد و همه دانشجویان علوم پزشکی واکسینه شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، رحمان خدابنده‌لو درباره بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: دانشجویان علوم پزشکی کشور از ابتدای شیوع ویروس کووید۱۹ در کشور در کنار دیگر پرسنل بهداشتی و درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا حضوری مؤثر داشته‌اند و خالصانه برای کمک به تأمین سلامت مردم کشورمان به صورت شبانه‌روزی در تلاش بوده‌اند.

وی افزود: موضوع حضور دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال گذشته رقم خورد و دانشجویان بالینی علوم پزشکی و دانشجویانی که نیاز به استفاده از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی داشتند از سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور دارند.

خدابنده لو افزود: در مهرماه امسال نیز به دلیل اینکه همه دانشجویان علوم پزشکی متقاضی استفاده از واکسن،‏ واکسینه شده‌اند، در دانشگاه‌های علوم پزشکی آموزش‌ها به صورت تلفیقی حضوری و مجازی و با اولویت با آموزش حضوری است. این روند به زودی با واکسینه شدن همه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های کشور جای خود را به آموزش‌های حضوری خواهد داد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای بازگشایی ایمن دانشگاه‌ها افزود: در مرحله اول در چند ماهه گذشته تلاش کردیم که واکسیناسیون دانشجویان کشور خصوصاً دانشجویان علوم پزشکی در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه همه دانشجویان علوم پزشکی واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون همه دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز به زودی به اتمام می‌رسد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به روند تدوین پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی دانشگاه‌ها که جهت اجرا به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد، گفت: جهت تدوین کارشناسانه این پروتکل‌ها ابتدا جلسات متعددی با نمایندگان دانشجویان در شوراهای صنفی برگزار کردیم که نظرات دانشجویان در این جلسات بسیار برای ما مهم و راه‌گشا بود.

وی افزود: در مرحله بعد جلسات متعددی با دو معاونت آموزشی و بهداشتی وزارت بهداشت برگزار شد و در خلال این جلسات پروتکل‌های بهداشتی جدید متناسب با شرایط امروز جامعه و دانشگاه‌ها تدوین و ابلاغ شد که در این پروتکل‌ها ترکیبی از آموزش‌های مجازی و حضوری با اولویت آموزش حضور حداکثری دانشجویان در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

خدابنده‌لو تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با آمادگی کامل در حال ارائه خدمات آموزش حضوری و مجازی هستند و همچنین با آماده کردن امکانات و زیرساخت‌های حوزه دانشجویی آماده پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها هستند.

وی درباره توسعه زیرساخت‌های رفاهی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: ایام شیوع ویروس کرونا در کشور به دلیل عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، زمانی مناسب برای نوسازی و به‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد کرد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: در ۲۰ ماهه اخیر تعدادی از خوابگاه‌های دانشجویی با ظرفیت ۲۲ هزار تخت بازسازی و نوسازی شده است و حدود ۵۲ آشپزخانه دانشجویی و سلف سرویس‌های دانشجویی بازسازی، به‌سازی و از طبخ سنتی به طبخ صنعتی تبدیل شده است.

وی گفت: همچنین تعداد سه پروژه آشپزخانه دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به متراژ ۲ هزار و ۱۵۰ مترمربع تجهیز شده و به بهره‌برداری رسیده است.

خدابنده لو با اشاره به بهره برداری ۵ خوابگاه دانشجویی با ظرفیت‌های بالا در کشور، گفت: در طی سال‌های گذشته تعداد پنج خوابگاه دانشجویی با ظرفیت سه هزار و ۲۹۷ تخت با زیربنایی بالغ بر ۵۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع به صورت کامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افتتاح شده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: در عین حال تعداد چهار خوابگاه دانشجویی جدید با ظرفیت ۶۵۰ تخت و متراژ ۹ هزار و ۱۰۰ متر مربع در چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور خریداری شده و در حال تجهیز هستند که این خوابگاه‌ها نیز جهت استفاده دانشجویان علوم پزشکی کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وی درباره پروژه‌های خوابگاهی در دست احداث دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: مراحل احداث تعداد ۱۰ پروژه خوابگاهی به پایان رسیده و تکمیل شده‌اند و هم‌اکنون در حال تجهیز هستند. ظرفیت کل این ۱۰ پروژه ۲ هزار و ۱۳۸ تخت است که با بهره‌برداری از آنها ظرف سه ماه آینده جمعاً ۴۶ هزار متر مربع به ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزوده خواهد شد.

خدابنده لو با اشاره به احداث سه پروژه خوابگاه متأهلی ویژه دانشجویان متأهل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: تعداد سه پروژه خوابگاه متأهلی نیز با ظرفیت ۱۵۶ واحد و با متراژ ۱۴هزار و ۵۰۰ متر مربع نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد در حال احداث است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی ابلاغ شده آماده پذیرش دانشجویان هستند و تمام توان خود را برای تأمین محیطی امن برای از سرگیری آموزش‌های حضوری به کار خواهند گرفت و سال تحصیلی جدید را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شروع خواهند کرد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در تلاش است تا فضای مناسبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای حضور حداکثری دانشجویان در دوران پسا کرونا ایجاد شود و همواره در تلاش است کمبودهای رفاهی دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه‌ها روز به روز کم‌رنگ‌تر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =