۴ دلیل تنش‌های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان

دبیر واحد بین الملل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز دلایل عمده مناقشات و تنش‌های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان را تشریح کرد.

امیررضا بفتاق دبیر واحد بین الملل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، درباره مناقشات اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان اظهارکرد: پس از گذشت یکسال از درگیری گسترده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ که منجر به آزادی مناطق اشغالی شده، رویدادهای جدیدی ‌به وقوع پیوسته که از چند جنبه قابل تحلیل و بررسی است. 

مواضع نامناسب مقامات جمهوری آذربایجان

وی افزود: اخیرا بدنبال حواشی پیرامون مناسبات موجود در حوزه قفقاز، شاهد اظهارات نسنجیده و به دور از حسن همجواری مقامات جمهوری آذربایجان در خصوص ایران بودیم.  اظهاراتی که ریشه در خود بزرگ پنداری بی اساس و فریفته شده توسط تحریک قدرت‌های دیگر دارد که به زعم خود می خواهند در برابر جمهوری اسلامی ایران قد علم کرده و عرض اندامی کنند.

تلاش برای تغییرات ژئوپلیتیک

بفتاق ادامه داد: شواهدی از برنامه‌ریزی جمهوری آذربایجان در جهت تغییر ژئوپلیتیک منطقه و مرزهای بین المللی وجود دارد که  در این صورت مسیر دسترسی ایران به اروپا محدود شده  و تبعات اقتصادی و سیاسی زیان باری را در پی خواهد داشت. این اقدامات که بر خلاف حقوق بین الملل و در ضدیت با حسن همجواری و برادری بین دو ملت  است، موجب تشدید فشار در اوج تحریم ها بر جمهوری اسلامی ایران شده و می‌تواند نوعی باج گیری را در پی داشته باشد. بدیهی است که اگر این مسئله صحت داشته باشد، بایستی در مقابل آن ایستادگی کرد و از تمام توانایی های دیپلماتیک و نظامی کشور بهره جست. هر چند واقعیت های سیاسی منطقه و رابطه  آذربایجان با روسیه بر ضد این گمانه زنی هاست.

 پیوند ناگسستنی برادرانه دو ملت

دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز تصیح کرد: عده ای با دستاویز قرار دادن قرابت‌های بسیار عمیق و تاریخی بین آذربایجان ایران و  جمهوری آذربایجان ،در تلاش اند تا از این پیوند ها بر خلاف منافع ایران سواستفاده کنند. بایستی گفت که مردمان جنوب و شمال رود ارس برادران و خواهرانی هستند که به اجبار از یکدیگر جدا شده‌اند و شرح این فراق در تاریخ موجود است . مردمان این منطقه با وجود جدایی ظاهری که بین شان رخ داده است، همچنان در بسیاری از مسائل همچون زبان ، ادبیات  ، فرهنگ مشترک و مهم تر از همه  در حب اهل بیت(ع) به ویژه سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) پیوندی ناگسستنی دارند و نه اندیشه های قوم ستیز در این اثنا ثمری خواهند یافت و نه انگاره های جدایی طلبانه ضدمیهنی ره به جایی خواهند برد.

وی اضافه کرد: در همین راستا سخنان نسنجیده و اقدامات همراه با سوء نیت مشتی سیاستمدار هم نمی تواند منجر به جدایی برادران و خواهران از یکدیگر شود.  لازم به ذکر است که سال گذشته و در پی حوادث قره باغ آذربایجانی ها و ترک زبانان ایران به موازات نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت همه جانبه از حق مشروع و قانونی جمهوری آذربایجان در بازپس گیری مناطق اشغالی خود حمایت کردند و شادی مردمان این خطه از ایران زمین پس از پیروزی هایی که بدست آمد در حافظه تاریخی مشترک دو ملت ماندگار شد. 

تهدیدات امنیتی منطقه و نقض حقوق بین الملل

دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز گفت: هم زمان با جنگ آذربایجان و ارمنستان و با شائبه حضور تروریست‌های تکفیری-صهیونیستی در مرزهای ما که برای مبارزه با آنها بهترین مردان خود را فدا کرده ایم و همچنین روابط گسترده نظامی و امنیتی و معاملات پشت پرده بین باکو و تل آویو نگرانی ها و اعتراضاتی از سوی دولت و مردم ایران و در راس آنها مردمان وفادار  آذربایجان سرافراز برانگیخته شد.از طرفی برگزاری رزمایش سه جانبه آذربایجان-ترکیه-پاکستان در حوزه دریای خزر ، طبق رژیم حقوقی دریای خزر که در سال ۲۰۱۸ به امضای ۵ کشور ساحلی رسیده است و در آن برگزاری رزمایش با کشورهای غیرساحلی را ممنوع شمرده است اقدامی غیرقانونی بوده و برهم زننده امنیت منطقه ای می باشد .

بفتاق بیان کرد: با وجود مسائل فوق، اما نگرانی اساسی در حال حاضر این است که این بحران منجر به تقابل برخی اندیشه ها در داخل کشور شود که هرکدام دارای پشتوانه اجتماعی قابل توجهی هستند و ترس آن وجود دارد که با استفاده از نفوذ اجتماعی خود، مانع از تصمیم گیری منطقی دستگاه‌های مربوطه شوند . در این ماجرا برخی قوم گراها و پانترکیسم‌ها با نادیده گرفتن اهانت‌های دولت آذربایجان و همچنین خطرات پیش روی کشورمان و به بهانه مشکلات داخلی، خواستار کنشی منفعلانه در قبال مسائل اخیر شدند.

وی اضافه کرد: بدیهی است که نگاه این افراد کاملا و قطعا غیر قابل قبول و بر خلاف منافع ملی ایران است. منافع کشورمان و هر آنچه که به رفاه و آسایش مردم ایران مربوط است غیر قابل اغماض و معامله ناپذیر است و در صورتی که احساس شود خطری در کمین کشور است، دستگاه های امنیتی_اطلاعاتی ،نظامی و دیپلماسی کشور بایستی  اقدامات لازم را انجام دهند .

دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز درباره طرح ایده ایرانشهری از سوی برخی چهره‌های سیاسی یادآور شد: از سوی دیگر افرادی که خود را  طرفداران ایده مغشوش ایرانشهری ‌می‌نامند،آنقدر بی منطق و رادیکال به ماجرا نگاه می‌کنند که حتی خواستار اقدام نظامی ایران علیه جمهوری آذربایجان می‌شوند. بدیهی است که این نظر هم غیر قابل قبول است.

بفتاق در پایان خاطرنشان کرد: در روزگاری که ایالات متحده آرام آرام از منطقه خارج می‌شود، بایستی مراقب حیله‌های این کشور  بود. درگیری بین ملت‌های منطقه راهی است که آمریکا در غیاب خود و برای جلوگیری از ثبات منطقه پیگیری می‌کند. به طوریکه هر گونه درگیری جدی پیروزی بزرگی برای خونخواران در واشنگتن است. به همین دلی، دستگاه‌های امنیتی و نظامی کشور باید کاملا بر جنبه‌های مختلف ماجرا تسلط داشته باشند و علاوه بر حفظ اقتدار کشور، از ورود به باتلاق ساخته دشمنان پرهیز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =