تجاری‌سازی بیش از ۵۰محصول فناورانه در دانشگاه آزاد قزوین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین از تجاری‌سازی بیش از ۵۰محصول فناورانه در این دانشگاه خبر داد.

اصغر کشتکار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در دوران اپیدمی کرونا، بیان کرد: فعالیت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین علی‌رغم شیوع کرونا در دو سال گذشته به طور جدی پیگیری شده و موفقیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در این حوزه حاصل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: طراحی و ساخت ربات انسان‌نمای کارن، طراحی و شبیه سازی سامانه مونیتورینگ و پایش آتش در جنگل، طراحی و شبیه‌سازی ربات ریز پرنده Micro Drone، راه‌اندازی استارتاپ استودیو سورس، جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ بازی نوروفیدبک مغزی به نام «بِرَتِل» و کسب ۴ مقام جهانی در مسابقات جهانی رباتیک فرانسه ۲۰۲۱ و همچنین انتشار ۸ عنوان مجله علمی پژوهشی از موفقیت‌های شاخص در دو سال گذشته بوده است.

وی گفت: توسعه بیش از پنج بازی موبایل توسط آزمایشگاه بازی‌سازی کاسپین، اخذ مجوز دانش‌بنیان برای چندین شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از معاونت علمی ریاست جمهوری، اخذ مجوز آزمایشگاه معتمد اداره محیط زیست در زمینه آزمایش آب، خاک و عفونت‌ پسماندها، اخذ مجوز آزمایشگاه تعیین ماهیت گمرک از اداره استاندارد، راه‌اندازی و درآمدزا کردن کارگاه CNC  و راه‌اندازی آزمایشگاه پیشرفته صنایع غذایی و تأسیس و راه‌اندازی آزمایشگاه علوم همگرا در دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین انجام شده است.

کشتکار با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حوزه‌های متعددی در حال پیگیری و اجراست، افزود: در راستای رسالت اجتماعی خود تعدادی وظایف پژوهشی در راستای مقابله با ویروس کرونا تعریف و اجرا شده است که طراحی و ساخت ربات پایه متحرک ضدعفونی‌کننده فضاها با اشعه UV با توانایی ناوبری هوشمند، طراحی و ساخت ربات پرنده با توانایی پایش دمای بدن افراد مشکوک به تب و بیماری و طراحی و ساخت ربات پرستار از جمله آن‌ها بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: از برنامه‌های عمده پژوهشی دانشگاه می‌توان به راه‌اندازی پژوهشکده ها یا مراکز تحقیقاتی درآمدزا، راه‌اندازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پژوهشی جدید با درآمد پایدار، رایزنی با سازمان‌ها و شرکت جهت اخذ پروژه‌های برون دانشگاهی، اخذ مجوز انتشار مجلات علمی پژوهشی جدید و ارتقای رتبه علمی مجلات موجود، ارتقای جایگاه دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی از طریق افزایش مولفه‌های پژوهشی و فعال‌کردن طرح پویش و برگزاری دوره های مهارت افزایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اداره ارتباط با صنعت دانشگاه هر ساله با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه اقدام به اخذ پروژه‌های پژوهشی برون دانشگاه می‌کند، گفت: از جمله جدیدترین پروژه‌های پژوهشی می‌توان قرارداد با شرکت گاز آذربایجان غربی، جهاد دانشگاهی، آب و فاضلاب استان قزوین، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل ورزش و جوانان را نام برد. امیدواریم با اهتمام دولت، برطرف شدن شرایط کرونایی کشور و حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاه تعداد پروژه‌های امسال به نسبت سال قبل با جهش قابل توجهی روبه‌رو شود.

کشتکار در مورد چالش‌ها و مشکلاتی که سر راه تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان است، بیان کرد: نبود بسترهای مناسب ارتباطی و تراکنش مالی با دنیا که باعث کاهش نرخ توسعه کسب و کارها شده است، سبب محدود ماندن آنها به بازار داخلی می شود. وجود مشکلات عدیده با سازمان‌های بیمه‌ای و مالیاتی، شکایت‌های پرسنلی، مشکل تامین مالی و ضمانت های بانکی مورد نیاز از دیگر چالش‌هایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

کشتکار افزود: برای شرکت‌های داخلی نیز سایر مشکلات استارتاپ و کسب‌وکارهای نوپا و ایده‌محور در دنیا با درجه‌ای متفاوت وجود دارد؛ از جمله ناتوانی در تشکیل تیم‌های مناسب، توان پایین امور بازاریابی و توسعه محصول.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در پاسخ به این سوال که چه تعداد محصول فناورانه به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند، گفت: در مرکز رشد دانشگاه به‌ویژه پس از مرحله رشد که صرفا تیم‌ها و شرکت‌های دارای محصول تجاری‌سازی شده وارد می شوند، بیش از ۵۰محصول تجاری‌سازی شده دارای مجوز و بیش از ۳۰ محصول بدون مجوز رسمی ولی تجاری‌سازی شده در مرکز وجود دارد.

کشتکار مکانیزم حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین از فناوران از جمله از استادان و دانشجویان را تشریح کرد: حمایت‌ها از طریق شناسایی و تزریق پتانسیل‌های ملی اعم از معاونت فناوری و صندوق شکوفایی و نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان و از طریق پارک استان برای شرکت‌های غیر دانش‌بنیان انجام می‌شود. البته شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه هر طرح با رقم بالای سرمایه‌گذاری که تاییدیه شورا را داشته باشد، در سطوح کلان سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: معرفی شرکت‌ها به نهادهایی مثل بنیاد برکت و نهادهای حمایتی مشابه نیز به صورت مستمر انجام می‌شود. ثمره این امر وجود بیش از ۲۰‌درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کل دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد قزوین است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114352

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =