گره مشکل بیمه معلمان غیرانتفاعی به دستان چه کسی باز می‌شود؟

حداقل حقوق قانونی یک فرد شاغل در مراکز خصوصی و دولتی داشتن بیمه‌ای است که در مواقع گرفتاری به کمکش بیاید اما معلمان غیرانتفاعی از این حداقل حقوق خود محروم شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، ماجرای معلمان غیرانتفاعی به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده که هر بار گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها نمایان می‌شود اما هیچ ارگان و سازمانی پاسخگو نیست. حداقل حقوق قانونی یک فرد شاغل در مراکز خصوصی و دولتی داشتن بیمه‌ای است که در مواقع گرفتاری به کمکش بیاید اما معلمان غیرانتفاعی از این حداقل حقوق خود محروم شده‌اند.

سال ۹۵ قانونی تحت عنوان تاسیس مدارس غیردولتی تصویب شد که براساس آن وزارت کار تعیین ساعت کاری مناسب برای تمام وقت دانستن یک معلم شاغل در بخش غیرانتفاعی را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کرده بود. بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش هم آیین نامه‌ای نوشت که در آن مبنای تمام وقت محسوب شدن یک معلم غیرانتفاعی ۳۰ ساعت کار در هفته عنوان شده بود البته لازم به ذکر است که معلمان رسمی آموزش و پرورش ۲۵ ساعت در هفته کار می‌کنند.

آنچه در واقعیت رخ می‌دهد خلاف نظر قانون است و معلمان غیرانتفاعی با وجود اینکه در هفته ۳۰ ساعت کار می‌کنند اما از داشتن بیمه تماموقت محروم هستند و زمانی هم که برای اعتراض به شرایط و مطالبه حق قانونی خود به وزارت کار مراجعه می‌کنند، وزارت کار پاسخ می‌دهد که ملاک ۴۴ ساعت کار در هفته است و معلمان غیرانتفاعی به عنوان نیروی تمام وقت محسوب نمی‌شوند.

گره مشکل به وجود آمده با دستان آموزش و پرورش باز می‌شود چراکه آیین نامه مورد نیاز برای این کار در سال ۹۶ نوشته شده است اما ابلاغ نشدن این آیین نامه اجرایی به وزارت کار معلمان مدارس غیرانتفاعی را دچار مشکل کرده است.

علاوه بر آن ماده ۲۷ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی موضوع بیمه معلمان شاغل در این مراکز را اینگونه شرح می‌دهد: کارکنان تمام وقت فاقد پوشش بیمه‌ای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی و اصلاحات بعدی آن برخوردار می‌شوند. کارکنان پاره‌وقت فاقد پوشش بیمه‌ای نیز به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایت‌های مقرر در این ماده هستند. در تبصره‌ این ماده قانونی آمده که دولت می‌تواند از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بخشی از حق بیمه کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی را پرداخت کند.

سعید صالح؛ مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته مسئله کمبود اعتبار را گره مشکل بیمه معلمان غیرانتفاعی دانسته و وعده داده بود که برای بودجه سال آینده پیگیری‌های دائمی انجام شود که این اتفاق برای معلمان غیردولتی بیفتد این درحالی است که در سال جاری همچنان مشکل بیمه این معلمان پابرجاست.

مشکلات موجود در سامانه مشارکت‌ها و وارد شدن اطلاعات غلط در آن توسط موسس‌ها هم بر مشکلات این معلمان افزوده است و آن‌ها برای پیگیری مطالباتشان فقط می‌توانند به وزارت کار مراجعه کنند و در وزارت کار هم گرفتار نتنگناهای قانونی شده عطای بیمه و حقوق قانونی را به لقایش می‌بخشند.

ساده ترین راه برای حل مشکل این قشر که تعدادشان کم هم نیست همکاری آموزش و پرورش در ابلاغ آیین نامه اجرایی به وزارت کار و مبنا قرار دادن ۳۰ ساعت کار در هفته برای اختصاص بیمه تمام وقت است که امیدواریم آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی جدید نسبت به انجام آن توجه ویژه داشته باشد.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1114362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مریم IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      3 0
      سپاسگزارم بابت پیگیری مطالبات معلمان غیرانتفاعی. استخدام معلمان غیرانتفاعی همانند سایر معلمان غیررسمی مطالبه ما در جهت احقاق حقوق از دست رفته است.
    • رستمیان IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      4 0
      موسس تو سامانه مشارکت ها حقوق بنده رو زده ۴ میلیون اونوقت داره یک میلیون بهم حقوق میده با ۲۴ تا دانش آموز از روی حقوق ناچیزم ۸۰۰ ت خودم دارم پول بیمه پرداخت میکنم سالی چندین بار بازرس به کلاس های ما بازرسی میکنه پس چطور به حقوق های دریافتی ما هیچ نظارتی نمیشه در گروه تدریس شاد من هم معاون اموزشی عضو هست و هم راهبر اموزشی و سرگروه آموزشی چطور این نظارت روی حقوق و بیمه ما نیست
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      3 0
      واقعا همینطوره خدا خودش به داد دل ما برسه