خودروهای نیسان با روبات‌های کاملا خودکار تولید می‌شوند

نیسان با مجهز کردن کارخانه هوشمند خود به بازوهای روباتیک سیستم انتقال قدرت، خط تولید خودروی برقی جدید خود یعنی «آریا» را کاملا خودکار کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در کارخانه هوشمند نیسان که در شهر کامینوکاوا در ژاپن قرار دارد، به ندرت کارگر انسان دیده می‌شود،‌ زیرا روبات‌ها همه کارهای مربوط به مونتاژ خودرو از جمله جوشکاری و نصب را انجام می‌دهند. آنها حتی خودروها را رنگ می‌کنند و رنگ‌شان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

هیدیوکی ساکاموتو، نایب رئیس اجرایی نیسان، می‌گوید: تاکنون کارگران مجبور بودند با توجه به تجربه‌شان، تنظیمات تولید را انجام دهند، اما اکنون روبات‌های دارای هوش مصنوعی، با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند این کار را انجام دهند.

به گفته نیسان موتور، این کارخانه قبل از آوریل راه‌اندازی خواهد شد. خط مونتاژ این کارخانه طوری طراحی شده است که هر سه نوع مدل –برقی، e-Power و مدل‌های مبتنی بر موتور احتراق معمولی- در یک خط تولید می‌شوند. جالب‌تر این است که خودروها در امتداد یک خط حرکت می‌کنند تا صفر تا صد آنها مونتاژ شود. این خط مجهز به پیشرانه مناسب برای حرکت دادن خودرو است.

کارگران کارخانه می‌توانند بر کار ماهرانه‌تر مثل تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده توسط روبات‌ها و تجهیزات نگهداری تمرکز کنند.

گفتنی است که این روندی است که همه خودروسازان در جهان پیش گرفته‌اند تا با به کارگیری فناوری روباتیک، سازگاری خود را افزایش دهند و با سرعت به تقاضای بازار پاسخ دهند.

در طول این خط، بازوهای مکانیکی غول پیکر مجهز به نمایشگرهای بزرگ، نور را از زوایای مختلف به سطح خودرو می‌تابانند تا دوربین‌ها بتوانند کوچک‌ترین عیب‌ها را تشخیص دهند.

خودروهای نیسان با روبات‌های کاملا خودکار تولید می‌شوند

مکانیزمی به سرعت سیم‌هایی را در اطراف شیء فلزی شبیه به قرقره غول‌پیکر می‌پیچاند. این قطعه بخشی از موتوری است که نیسان از آن برای جایگزینی آهن‌رباهای مورد استفاده در خودروهای برقی استفاده می‌کند. نیسان می‌گوید که این نوآوری نیاز به مواد خاکی کمیاب را برطرف کرده و در نتیجه در کاهش هزینه‌ها تاثیر گذاشته است.

ساکاماتو می‌گوید: تخمین دقیق اینکه خط مونتاژ کاملا خودکار نیسان تا چه اندازه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند، بسیار دشوار است، اما مساله مهم تطبیق دادن کمبود نیروی کاری، همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش انتشار کربن برای کاهش تغییرات آب و هوایی است.

نیسان امیدوار است که تا سال ۲۰۵۰ در طول تمام مراحل تولید و چرخه عمر خودروهایش که شامل استخراج مواد اولیه، تولید و مصرف و بازیافت، میزان انتشار کربن را به صفر برساند.

این شرکت از نوع جدیدی از رنگ بدنه و سپر استفاده می‌کند که همزمان رنگ‌آمیزی و پخته می‌شود و همین کار مصرف انرژی را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. پیش از این، بدنه خودروهای نیسان آلومینیومی بودند و سپرهای پلاستیکی آنها باید جداگانه و در دمای جداگانه‌ای رنگ‌آمیزی می‌شد.

نیسان انتظار دارد که سال مالی جاری دوباره خود را به سودآوری برساند، اما همانند دیگر خودروسازان، به دلیل پاندمی کرونا با کمبود قطعات مواجه شده است. این در حالی است که این شرکت در سال ۲۰۱۸ به دلیل رسوایی رئیس سابق که در ژاپن به اتهام سوء‌استفاده مالی دستگیر شد، ضربه سختی خورد.

کد خبر: 1114464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =