خطیب‌ زاده: مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود / در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ای داشتیم

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود، گفت:‌ هیچ متن و توافقتنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و بعد از جمع بندی فرآیند بررسی داخلی، یک ساعت هم برای نهایی کردن تاریخ مذاکرات از دست نمی‌دهیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه درخصوص شایعات مبنی بر مشکل سوخت‌رسانی به هواپیمای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در لبنان گفت: این موضوع خبرسازی است و سفر دکتر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفرها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت گیری در لبنان وجود نداشته است.

خطیب زاده درخصوص گفت‏‌وگوهای بین ایران و لبنان هم گفت: ما و لبنان روابطمان را هیچ وقت براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکردیم.

در این سفر گفت‏‌وگوها درباره این بود که چگونه پروژه‌های فیمابین را بدون توجه به فشارها و تحریم‌‏های طرف ثالث پیگیری کرد.

اراده دو پایتخت بر این است که گفت‏‌وگوها گسترش پیدا کند، فلذا تا کنون روابط به سطح خوبی رسیده است.

از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص انتخابات در عراق گفت: آنچه دیروز در عراق رخ داد، ادامه پروسه مردم‌سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است.

نشست همسایگان افغانستان در تهران

وی در خصوص برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران گفت: در اولین جلسه‌ای که به صورت برخط وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار کردند، توافق شد نشست بعدی را با حضور وزرای خارجه در تهران داشته باشیم که این منوط به آماده شدن مقدمات است.

این موضوع در دستورکار و پیگیری است و نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری حضوری را در تهران خواهیم داشت.

در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود و به پیشنهاد ایران روسیه هم در آن نشست حاضر خواهد بود.

روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی ممتاز شده است

خطیب زاده در خصوص روابط با سوریه هم گفت: روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی ممتاز شده است. ابعاد روابط ایران و سوریه مختلف است و جنس روابط راهبردی الزامش این است که در همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی و ... این روابط برقرار شود.

‌بخش خصوصی ما چند وقت پیش نمایشگاهی در سوریه داشت و الان این مطالبه را دارند که توافقاتشان در ابعاد مختلف عملیاتی شود.

ماموریت خاصی هم به سفیر داده شده و این سفر هم تمرکز ویژه‌ای را در خصوص  موضوعات اقتصادی داشته است.

سخنگو در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت:  این روابط طبیعی است و به هم زدن آن غیرطبیعی است. روابط دو کشور از منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان است. دوستان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند. در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از طرف آذربایجان داشتیم برآورده نشده است. ما در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ای داشتیم.

به طرف آذربایجانی گفتیم در مسیر آرامی برخی نگرانی‌های ایران برطرف شود.

حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم، زمین باز است و مراودات انجام می‌شود و رفت و آمدها صورت می‌گیرد و دو طرف نباید اجازه دهند طرف‌های ثالث بر روابط تاثیر بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =