طرح صیانت از فضای مجازی به کجا رسید؟

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، در تاریخ ۶ مرداد امسال پس از ۲ بار خروج از دستور کار مجلس با ۱۲۱ رای موافق در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ پس از قرار گرفتن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی با انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد زیرا بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی کردند.

تعیین شرایط و ضوابط فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی از مهمترین فصول این طرح است که عمده نگرانی‌های جامعه به این دلیل است که نمایندگان در ماده دوم این طرح تصریح کرده اند؛  فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی اثرگذار مشروط به تایید هیات ساماندهی و نظارت خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به مسدودسازی دسترسی به آن‌ها اقدام کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس به نگرانی‌ها در این زمینه در قالب پرسش و پاسخ، پرداخته است: «آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایت‌های پرمراجعه خارجی که توسط کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر خواهد شد؟ خیر هیچکدام فیلتر نمی‌شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین المللی و جهانی‌سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس‌ها نیاز داریم.»

اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی باعث شد، بهارستان نشینان بررسی این طرح را از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کنند. در این راستا مجلس برای ساماندهی فضای مجازی از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی استفاده کرد و کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تشکیل داد.

اوایل مردادماه نمایندگان مجلس با وجود مخالفت های فراوان در صحن علنی به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی رای دادند. براساس اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح در کمیسیون مشترکی بررسی شده و بدون بررسی در صحن علنی به شورای نگهبان ارسال می شود و پس از تایید شورای نگهبان به مدت چند سال به صورت ازمایشی اجرایی خواهد شد.

اعضای هیات رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی در اولین جلسه این کمیسیون در دیروز ۱۸ مهرماه مشخص شد که بر این اساس رضا تقی‌پور انوری نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به عنوان رئیس، سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به عنوان نایب رئیس اول، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان به عنوان نایب رئیس دوم ، لطف الله سیاه کلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز به عنوان سخنگو و بیژن نوباوه وطن  نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به عنوان دبیر اول و مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی به عنوان دبیر دوم این کمیسیون انتخاب شدند.

نمایندگان موافق اصل ۸۵ شدن این طرح اعلام کردند که این کمیسیون هم مانند صحن علنی خواهد بود و جلسات آن به صورت زنده از رادیو یا تلویزیون پخش خواهد شد. با اینحال هنوز ساز وکاری برای این کار در نظر گرفته نشده است.

سید علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی میگوید: این طرح به معنای فیلترینگ نیست بلکه حق مالکیت معنوی اثرات تولید شده را به رسمیت می‌شناسد و هرکسی که محتوایی را بارگذاری می‌کند به تعداد کلیک‌های که می‌خورد یک ترافیک داده‌ای تولید می‌کند که موجب درآمدزایی می‌شود؛ صاحبان شبکه‌های اجتماعی باید سهم تولید دهنده را پرداخت کنند؛ از خانم خانه دار تا متخصص دانشگاهی می‌توانند در این حوزه اشتغال زایی کند.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد نیز در مخالفت با این طرح میگوید: به دلیل تحریم‌ها و عدم مراوده مالی شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و کلاب هاوس حتماً نمی‌توانند در چند ماه در ایران دفتر ایجاد کنند و در نتیجه با بستن آن‌ها کسب و کارها و مشاغل و ارتباطات تعطیل می‌شوند.

حال باید منتظر ماند تا گزارشات و تصمیماتی که در کمیسیون مشترک گرفته میشوند اعلام شده و در نهایت به شورای نگهبان ارسال شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =