می‌توان همزمان با جمهوری آذربایجان و ارمنستان روابط گسترده‌ داشت / مخالفت همیشگی ایران با تغییر مرزهای سیاسی + فیلم

کاردار اسبق کشورمان در ارمنستان معتقد است که ایران می‌تواند همزمان روابط گسترده‌ای با هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته باشد و نیازی نیست که روابط با یکی را فدای روابط با دیگری کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، این روزها تحولات منطقه قفقاز و اقدامات تنش‌برانگیز جمهوری آذربایجان به موضوع مهمی در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور تبدیل شده است. علیرغم صبوری ایران و سکوت مقامات عالی رتبه در خصوص برخی اقدامات و اظهارات نسنجیده این همسایه شمالی، این روند هنوز ادامه دارد و به نظر می‌رسد تحرکات رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. برخی کارشناسان سیاسی اظهار می‌کنند که جمهوری اسلامی باید اقدامات جدی‌تری به منظور پاسخ به دولت آذربایجان انجام دهد و حتی صحبت از آموزش و تجهیز نظامی ارمنستان توسط برخی کارشناسان مطرح شده است. به منظور بررسی بیشتر تحولات منطقه قفقاز و ارائه راهکارهای منطقی و سنجیده از سوی جمهوری اسلامی، مصاحبه‌ای با دکتر احمد سبحانی –کاردار اسبق کشورمان در ارمنستان- انجام شد.

به گفته این دیپلمات سابق، مسائل قفقاز به ویژه موضوع ارمنستان و آذربایجان بسیار حساس است و بازیگران خارج از منطقه دارد. در صورتی که مسائل به خود کشورهای منطقه برمی‌گشت، به راحتی قابل حل بود. از نظر ایشان، طولانی شدن بحث قره‌باغ و ماندن غده چرکین دشمنی بین ارمنستان با جمهوری آذربایجان و ارمنستان با ترکیه به نفع منطقه نیست.

وی با اشاره به پیشینه درگیری‌های دو کشور گفت: پس از فروپاشی شوروی، ملی‌گرایی سرکوب شده ارامنه بیدار شده و با تحریک بازیگران خارجی قره باغ را اشغال و به اشتباه بزرگ اشغال شهرهای آذری دست زدند. در آن زمان مقاومتی از سوی آذری‌ها انجام نشد و ارمنی‌ها توانستند به پیشروی خود ادامه دهند. دکتر سبحانی اظهار کرد که جمهوری اسلامی همان زمان هم مخالف تغییر مرزها بوده و آن بخش‌ها را جزء خاک آذربایجان می‌دانست. اما در ادامه معادلات منطقه‌ای تغییر کرد و این بار جمهوری آذربایجان مغرور از برخی موفقیت‌ها و متحدین جدیدی که به دست آورده، خود را به بدترین بازیگران منطقه پیوند زده و پای اسرائیل را باز کرده است. وی افزود: البته در آینده بیشترین ضرر را خود آذربایجان متحمل خواهد شد. از سوی دیگر، روی کار آمدن دولت غربگرا در ارمنستان موجب شد که روسیه علیرغم پیمانی که با این کشور داشت، حمایت لازم را از آنها در بحران اخیر به عمل نیاورد.

احمد سبحانی

کاردار اسبق کشورمان در ارمنستان در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز گفت: موضع جمهوری اسلامی تا کنون کاملا خوب و حساب شده و توأم با صبر و حوصله بوده است. وی افزود: ما نباید با تحریک بازیگران خارج از منطقه تحریک شویم. ایشان با بیان اینکه ما همیشه تلاش کرده‌ایم که بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان صلح باشد، آتش در مرزها را به عنوان تهدیدی برای کشور خواند. به اعتقاد وی، ایران می‌تواند همزمان روابط گسترده‌ای با هر دو کشور داشته باشد و نیازی نیست که روابط با یکی را فدای روابط با دیگری کند. مواضع ایران نشان می‌دهد تا کنون کاملا بی‌طرف بوده و همواره برای برقراری صلح تلاش کرده است.

از نظر این دیپلمات با سابقه کشورمان، سرانجام ابرها کنار خواهد رفت و مشخص خواهد شد که چه کشورهایی اشتباه کرده‌اند. ایشان با بیان اینکه ترکیه تقریبا با همه همسایگان خود درگیر است، اقدامات این کشور در قبال تحولات منطقه‌ای را «ارتکاب یک اشتباه بزرگ» خواند. وی افزود: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره روابط دوستانه خود با همه کشورها را حفظ کرده است. دکتر سبحانی در انتها تاکید کرد که دکترین جمهوری اسلامی ایران «دوستی با همسایه‌ها و کاهش تنش‌ها» است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =