جذب دانشجویان خارجی برای پرکردن ظرفیت خالی دانشگاه‌ها ضروری است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما در زمینه آموزش، صندلی‌های خالی فراوانی داریم. اکنون در عراق و جبهه مقاومت؛ حدود ۱۰۰ هزار مطالبه گر آموزش وجود دارد که می‌توانند در ایران تحصیل کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری امروز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه تهران برگزار شد.

حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با خوش آمدگویی به رئیس جمهور و استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه به فرمایش حضرت علی (ع) که « اتزعم أنک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر» اشاره کرد و گفت: ای انسان تو موجود ساده ای نیستی بلکه عالمی در تو پنهان است. این انسان پیچیده ای که خطاب آیه شریفه فتبارک الله احسن الخالقین هم هست و رشدهای زیادی کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: انقلاب صنعتی از قرن هجدهم شروع شد و تا الان که مرحله چهارم آن، انقلاب دیتا هست به شکوفایی رسیده و تقریبا تمام شده است، انقلاب پنجم آغاز شده که انقلاب رباتیک است اما دراین بین چیزی که بشر را رنج می دهد خلا معنوی است.

وی با تأکید بر اینکه غایت انقلاب اسلامی پرکردن همین خلا و برپایی عدالت بوده است افزود: برخی کشورها در عدالت در سلامت از ما جلوتر هستند که اگر دقت کنید می‌بینید در آن قسمت‌هایی موفق شده‌اند که دقیقاً نگاهشان اسلامی، الهی و قرآنی بوده که این کار انجام شده است.

قناعتی با بیان اینکه در اسلام به هیچ مسئله‌ای به‌اندازه «عدالت در مسائل اجتماعی» تأکید نشده است افزود: ما امروزه از لحاظ ارائه خدمات سلامت در عالی‌ترین سطح هستیم اما در زمینه توزیع عادلانه سلامت و مسائل مالی و پرداخت از جیب راضی نیستیم و ان‌شاءالله همان‌طور که در برنامه دکتر عین اللهی (وزیر بهداشت) است این مهم را حتماً پیگیری خواهیم کرد و کاری می‌کنیم تا خدمات سلامت با نازل‌ترین قیمت، کیفی‌ترین خدمات انجام شود. این کار در دنیا انجام شده است و ان‌شاءالله در ایران هم پیاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پشتوانه کشور ما فرهنگ اسلامی ماست گفت: تلاقی اسلام با ایران، نوعی شکوفایی ایجاد کرد که نمونه آن مولانا است که در یونسکو او را بزرگ‌ترین تولیدکننده معارف بشری در زمینه علوم اجتماعی معرفی کرده‌اند ضمن اینکه در تمام شاخه‌های طب، پایه‌گذاری با دانشمندان اسلامی بوده است. این افتخارات برای ما التزام دارد زیرا کسی که به خانواده با شرافتی تعلق دارد لازم است آن شرف را حفظ کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان تاریخچه دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه در سال ۱۲۳۰ در دارالفنون با همت مرحوم شهید امیرکبیر شروع شد ولی متأسفانه دچار چالش‌هایی شدیم. کسانی آمدند که گفتند ما باید سرتابه پا غربی شویم تا بتوانیم موفق شویم که باعث متوقف شدن سیر رشد و کم‌سرعت شدن آن شدند.

وی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که امام خمینی این باور را به ما داد که «ما می‌توانیم». نمونه آن شهید حسن باقری است که در سال ۵۹ به‌عنوان انسانی ساده به جبهه رفت و در یک سال و نیمی تا شهادت ایشان گذشت به‌عنوان بزرگ‌ترین فرماندهی مطرح شد که هنوز که هنوز است دکترین نظامی را که آن زمان در جنگ اجرا کرد قابل‌مطالعه در دانشگاه های نظامی جهان است.

قناعتی افزود: مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که باید خودمان را باور کنیم. باور کنیم که خدا با ما هست و ما را کمک می‌کند. اگر این موضوع را کنار بگذاریم هیچ ارزش دیگری برای ما باقی نمی‌ماند.

وی با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ مادی‌گری غرب در جریان‌هایی بعد از انقلاب و در بعضی از مسئولان جلوه گری کرد که مانعی برای رشد کشور شد افزود: امروزه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه نانو، حوزه تجهیزات پزشکی و در تولید دستگاه پت اسکن که پیشرفته‌ترین تکنولوژی جهان را دارد؛ در زمینه میکروسیتی که در صنعت کاربرد فراوانی دارد؛ در ربات‌های جراح که حتی صادرات آن آغاز شده است و نرونویگیشن به کمک دستگاه‌های پیشرفته که در ایران ساخته و حتی به آلمان ارسال شده است و آزمایشگاه پیش بالینی ما که بی‌نظیر است سرآمد است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با دعوت از رئیس‌جمهور برای مشاهده این افتخارات و با بیان اینکه تولید، ۲۰ درصد اقتصاد جهان را شامل می‌شود و ۸۰ درصد اقتصاد دنیا در حوزه خدمات است افزود: ما در زمینه آموزش، صندلی‌های خالی فراوانی داریم.

وی گفت: کشور برادر ما عراق و جبهه مقاومت؛ حدود ۱۰۰ هزار مطالبه گر آموزش وجود دارد. چرا این‌ها باید به کشورهای غربی بروند؟ ما می‌توانیم آنها را در داخل کشور خودمان آموزش دهیم زیرا هم ارزآوری دارد و هم پشتوانه‌های فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد خواهد کرد.

قناعتی بر بحث توریسم سلامت تأکید کرد و گفت: توریسم درمانی، صنعتی است که به نظر من اگر درست شکل بگیرد می‌تواند ارزآوری زیادی داشته باشد و قسمت‌های قابل‌توجهی از هزینه‌های نظام سلامت را پوشش دهد که ان‌شاءالله با کمک و هدایت رئیس‌جمهور این مهم را انجام می‌دهیم.

در ابتدای این مراسم سید محمد مقیمی سرپرست دانشگاه تهران سخنرانی کرد و در ادامه پس از سخنرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران و پخش کلیپ خواسته های دانشجویان از رئیس جمهور، دکتر منوچهر امینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایندگی از استادان، علی نوروزی به عنوان نماینده کارکنان و ضحی حاجی ها به عنوان نماینده دانشجویان در حضور رئیس‌جمهور نظرات خود را بیان کردند. آیت‌الله رئیسی پیش از سخنرانی خود از افراد برتر کنکور سراسری قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =