راه‌اندازی سرای نوآوری بهبود ژنتیکی دام‌های بومی در دانشگاه آزاد لرستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت: سرای نوآوری بهبود ژنتیکی دام‌های بومی ایران به‌زودی در دانشگاه آزاد اسلامی لرستان راه‌اندازی می‌شود.

سیامک بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با بیان اینکه در ۲سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستیم بعضی از فعالیت‌ها را در حوزه پژوهش‌وفناوری به شکلی مناسب انجام دهیم، اظهار کرد: فعالیت‌هایی مانند مراکز رشد و واحدهای فناور که قابل انجام بود، پیگیری شده و با همکاری مسئولان، تعداد این مراکز افزایش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با اشاره به افزایش تعداد واحد فناور استان بیان کرد: در این راستا از مراجعی مانند غذاودارو، صمت و محیط زیست مجوزهای لازم برای افزایش واحدهای فناور اخذ شده است. امیدواریم با مهیا شدن شرایط آموزش حضوری فعالیت‌ها بیشتر و ایده‌های فناورانه به سمت تجاری‌سازی سوق داده‌ شوند.

بهاروند با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای راه‌اندازی یک سرای نوآوری اقدام شده است، بیان کرد: سرای نوآوری بهبود ژنتیکی دام‌های بومی ایران به‌زودی در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان راه‌اندازی می‌شود. از طرفی مکاتبه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات فناوری سازمان مرکزی صورت گرفته است، دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان دریافت تسهیلات از معاونت علمی ریاست جمهوری برای راه‌اندازی این سرا را پیگیری می‌کند و بعد از نهایی‌شدن مجوزها، کارهای اجرایی به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی درباره انعقاد قراردادهای جدید با شرکت‌های برون‌دانشگاهی گفت: ۶ قرارداد جدید تا ابتدای مهرماه سال جاری امضا شد که ارزش ریالی آنها به حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. مهم‌ترین آنها قرارداد با شرکت تولیدی برق لرستان، پالایشگاه شازند اراک و یک قرارداد با دامپزشکی استان لرستان است و مبلغ نهایی این سه قرارداد به حدود ۵۰۰میلیون تومان می‌رسد. چندین قرارداد دیگر با شرکت تولیدی برق استانداری لرستان و اداره کار نیز منعقد شده است.

اخذ مجوزها در روند تجاری‌سازی محصولات کفش آهنین نیاز دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با اشاره به اینکه مجوز تجاری‌سازی اسپری ضدعفونی کننده از سازمان غذاودارو گرفته شده است، تشریح کرد: در روند تجاری‌سازی محصولات برای اخذ مجوزهای لازم، کفش آهنین نیاز داریم. در این راستا باید از سه سازمان صمت، غذا و دارو و محیط زیست مجوز گرفته شود. دانشگاه آزاد اسلامی لرستان با رایزنی و سختی‌های بسیاری، مجوز تجاری‌سازی محصولات گرفته شد؛ حتی استاندار نیز در جریان قرار گرفت.

بهاروند ادامه داد: در برخی از موارد جزئیات اخذ مجوزها به وزارتخانه‌ها ارجاع داده می‌شود و کسی که مجری  فعالیت فناورانه است، باید تا وزارتخانه برود و زمانی که این چالش‌ها را می‌بیند، منصرف می‌شود.

وی تشریح کرد: سازمان محیط زیست دانشگاه را دائما به آیین‌نامه‌ها ارجاع می‌دهد؛ زیرا بر این باور است محیط دانشگاه آموزشی است و نمی‌تواند در این فعالیت‌ها وارد شود. دانشگاه با برخی از ارگان‌هایی که در فوق به آن اشاره شد، تفاهمنامه منعقد کرده است، اما این مراکز همکاری چندانی با ما نداشته و مانعی برای انجام کار هستند. امیدواریم با وضع آیین‌نامه‌، اخذ مجوز برای تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان تسهیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فناورانه و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد:  آیین‌نامه‌های مرتبط باید در تعاملی که با وزارتخانه‌های مربوط دارند اصلاح شوند؛ چرا که محیط دانشگاه آموزشی است؛ اما قسمتی از اقدامات دانشگاه در  حوزه فناوری و تجاری‌سازی محصول خلاصه می‌شود.

بخشنامه‌های حمایتی از فناوران به‌روزرسانی شوند

بهاروند با بیان اینکه مکانیزم حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان از دانشجویان و اساتید فناور در چارچوب قوانین و مقررات سازمان مرکزی است، گفت: بخشنامه‌ها با توجه به وضعیت اخیر کشور که تورم رشد فزاینده دارد و شاهد کاهش ارزش پول هستیم، پاسخگو نیستند. علاوه بر اینکه ارزش ریالی آنها کم است، موانع دیگری مانند عدم تسهیل در پرداختی‌ها نیز وجود دارد. پرداختی‌ها به‌روز نیستند و این مسئله برای افراد بیرونی دافعه ایجاد خواهد کرد. برای مثال اگر فردی بخواهد یک نمونه اولیه تولید کند، هزینه‌ وی چندبرابر خواهد شد در صورتی که بخشنامه‌های صادر شده مربوط به سالهای قبل است، در این راستا باید دانشگاه آزاد اسلامی در راستای به‌روزرسانی بخشنامه‌های حمایتی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در زمینه گسترش مراکز رشد و واحدهای فناور نیز محدودیت‌هایی وجود دارد؛ چراکه بخشنامه‌های حمایت از واحدها، هسته‌ها و شرکت‌های فناور مربوط به چندسال قبل است و پرداختی‌ها به‌روز نیستند؛ در نتیجه این مشکل باعث می‌شود افراد متقاضی میل کم‌تری به مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشند. با توجه به اینکه پارک‌های علم‌وفناوری دانشگاه‌ دولتی نیز در کنار ما هستند، تسهیلات بیشتری به این افراد ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114519

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =