خانه‌های خالی از چه زمانی مشمول مالیات می‌شوند؟/ نبود سازوکار مناسب برای اجرا

علیرغم اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در ۵ آذر ۱۳۹۹ توسط مجلس تایید و شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ آذر همان سال تصویب شد ولی همچنان این موضوع در فرآیند اجرا معطل مانده است.

علی آذری؛ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در رابطه با قانون " مالیات بر خانه های خالی" گفت: اصلی ترین ایرادی که به این طرح وارد بود و در کمیسیون اصل ۹۰ مورد نقد و بررسی قرار گرفت؛ نحوه شناسایی  افراد و مالکان است. حوزه های مختلفی در این رابطه با هم در ارتباط هستند ولی اصلی ترین لازمه آن، سر و سامان دادن به حوزه مربوط به شناسایی است به تعبیری باید مشخص شود که ما چگونه و با استفاده از چه ساز و کاری می توانیم خانه های خانه را شناسایی کنیم؟

وی افزود: با توجه به فضای موجود در کشور و نگاه مردم به مسکن به عنوان کالای سرمایه ای، هیچ گاه نباید انتظار داشت که مردم سرمایه خود را به طور شفاف اعلام کنند.

آذری عنوان کرد: ما در کمیسیون اصل ۹۰ این پیشنهاد را دادیم که سازمان ها و ارگان های مختلف برای شناسایی خانه های خالی سیستم واحد که هم مورد حمایت دولت و هم مردم و سرمایه گذاران باشد را تعریف کنند، که در غیر این صورت کارعملیاتی نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر خانه های خانه آذر ماه سال گذشته تصویب شد ولی متاسفانه به دلیل نبود سیستم مشخص برای اخذ مالیات و عدم هماهنگی بین سازمان امور مالیاتی  وزارت راه و شهرسازی همچنان به طور کامل اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر هر سازمان و ارگانی برای خود یک سامانه ای تعریف کرده است که این موضوع سبب سردرگمی مردم شده و اگر این موضوع ادامه پیدا کند قطعا نمیتوانیم در اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی موفق عمل کنیم.

آذری در پایان گفت: البته سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده است ولی مجددا تاکید میکنم که از این طریق نمیتوان نتیجه گرفت چون افرادی که تعداد خانه های زیادی دارند قطعا ثبت نام نخواهند کرد زیرا میدانند مشمول مالیات میشوند.

پایان پیام/

کد خبر: 1114591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =