عضویت هزار استاد دانشگاه در پژوهشکده غرب شناسی واحد تهران مرکز

رئیس پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از عضویت هزار استاد دانشگاه در این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سید مرتضی نبوی در مراسم افتتاحیه پژوهشکده غرب شناسی که صبح امروز ۲۰ مهرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری، استقلال و آزادی از جمله‌ نعمت‌های خداوند است.

وی ادامه داد: در حال حاضر انقلاب اسلامی به رهبری امامین انقلاب، منطقه و جهان اسلام را هدایت می‌کند. همچنین در این راه شهیدان بسیاری هدیه شده که خون آنها برکت پیروزی انقلاب است.

رئیس پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: معاون پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاح و شکل گیری این پژوهشکده کمک رسانی بسیاری داشتند، اگر حمایت‌های آنها نبود، پژوهشکده تشکیل نمی‌شد.

نبوی عنوان کرد: طرح اولیه شکل‌گیری پژوهشکده غرب شناسی توسط استادان و رئیس دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی را به آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ارائه کردند که مورد تایید وی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این پژوهشکده ۲ گروه دارد خاطرنشان کرد: گروه اول غرب و تحولات جهانی است که به صورت بنیادی، فلسفی و وجودی غرب را مطالعه کند. گروه دوم مطالعه کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

رئیس پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره چشم انداز این پژوهشکده اظهار کرد: امیدواریم تمدن غرب را به صورت دقیق مورد مطالعه قرار دهد تا بتوانیم آینده این تمدن را تصور کنیم، همچنین براساس آن تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه مادی بودن از ویژگی‌های اصلی تمدن غرب است، گفت: باید مشخص شود تاثیر این آثار مادی تمدنی غرب بر سایر ملت‌ها چگونه است.

نبوی خاطرنشان کرد: مراکز تصمیم‌ساز در غرب که برای سایر کشورها تعیین تکلیف می‌کنند نیز در این پژوهشکده بررسی و مطالعه می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش از هزار استاد و ۶۰ هزار دانشجو عضو پژوهشکده غرب شناسی هستند.

تشکیل ۲۰ پژوهشکده در واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران

سید محمود رضا آقامیری در ادامه این مراسم با بیان اینکه دانشگاه آزاد  اسلامی از سه سال پیش تا کنون ریل گذاری‌های خود را تغییر داده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه نسل اول به سمت دانشگاه‌های نسل دوم، سوم و چهارم حرکت کرده است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته تنها دانشجو پذیرش می‌کرد که البته نیاز جامعه بود، اما اکنون این نیاز برطرف شده است.

وی افزود: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی حجم عظیمی از اندیشمندان را دارد که قبلا در حوزه آموزش فعالیت داشتند، در حال حاضر نیز باید متناسب با مسائل روز فعالیت پژوهشی انجام دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بیان کرد: پژوهشکده غرب‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با هدف استفاده و بهره‌برداری از توان علمی اساتید تاسیس شده است.

وی عنوان کرد: من در سال ۸۰ در دانشگاه بهشتی مسئولیتی داشتم، در این دوره نیاز فعالیت این پژوهشکده احساس می‌شد؛ اما متاسفانه اقدامی در راستای ایجاد آن صورت نگرفت، اما هم‌اکنون تاسیس پژوهشکده در دانشگاه آزاد اسلامی خبر بسیار خوبی به شمار می‌رود.

آقامیری با بیان اینکه پژوهشکده‌ها باید در کنار دانشکده‌ها  شکل بگیرند تا از توان علمی استادان استفاده شود افزود:  حدود ۲۰ پژوهشکده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال گذشته تشکیل شده  است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: پژوهشکدها باید با شناسایی مشکلات کشور و جهان به دستگاه‌های مختلف کشور، کمک کنند.

شناخت غرب، سنگ بنای هر فعالیتی در ایران است

غلامعلی حداد عادل در ادامه این مراسم اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ سال است که دوگانه اسلام و غرب یا منطقه و غرب شکل گرفته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: تمدن غرب اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که با شناخت این تمدن بهتر می‌توان تصمیم گیری کرد. در حال حاضر برای انجام هر فعالیتی باید ابتدا شناخت کافی از غرب داشت.

وی بیان کرد: افرادی بودند که اعتقاد داشتند باید فرزندان خود را از کودکی به غرب بفرستند تا افرادی کاملا با تفکر غربی به کشوز بازگردند. زمان بسیاری لازم بود تا از این تفکر به تفکر نقد غرب برسد.

حدادعادل با تاکید بر اینکه شناخت غرب، سنگ بنای هر فعالیتی در ایران است، گفت: البته غرب شناسی یا غرب زدگی تنها در حوزه سیاسی تعریف نمی‌شود، بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز قابلیت بررسی را دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه غرب زدگی عوامانه در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: این غرب زدگی نتیجه نشناختن غرب توسط خواص یعنی استادان و اندیشمندان است.

وی اضافه کرد: استادانی که قصد دارند در این پژوهشکده راهنمای دانشجویان باشند، باید خودشان غرب و آسیب‌های آن را به خوبی مطالعه کرده باشند.

به گفته حداد عادل، تمدن غرب شامل روح و جسم است. افراد عامه جسم غرب را می‌شناسند و افراد خاص روح تمدن غرب را شناخته‌اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: غرب شناسی باید از رنسانس آغاز شود. رنسانس از اومانیسم معنا پیدا کرده است. فیلسوفان از رنسانس به بعد، در غرب حکم پیامبران را دارند و مردم را به فلسفه مدرن دعوت کرده‌اند.

حداد عادل اضافه کرد: اوج فلسفه و نظریه اومانیسم غربی در کتب نیچه وجود دارد، نیچه فریاد مدرنیته در مقابل کلیسا و دین در غرب است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: در فلسفه غرب همه چیز به انسان، عقل انسانی و تجربه اکتفا می‌کنند؛ اما فلسفه در شرق تنها بر محور خدا پایه ریزی شده است.

وی اظهار کرد: سیر فلسفه غرب به گونه‌ای است که انگار جهان هستی تابع ذهن انسان بوده و متر و معیار اتفاقات دنیا است.

این خبر تکمیل می‌شود...

کد خبر: 1114601

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =