درخواست مجدد سئول برای مذاکرات صلح با کره شمالی

دولت کره جنوبی بعد از اتهام‌زنی رهبر کره شمالی درباره دورویی و استانداردهای دوگانه سئول، بار دیگر خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای صلح با پیونگ‌یانگ شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، اظهارات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی درباره اینکه آمریکا عامل اصلی اختلافات در شبه‌جزیره کره است، دولت سئول را به احیای مذاکرات صلح بین دو کره امیدوار کرد.

دولت کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) به همسایه شمالی خود پیشنهاد داد برای کاهش اختلاف نظرها و ارتقای تفاهم دوجانبه، گفت‌وگوهای بین دو کشور از سر گرفته شود.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، یک مقام وزارت اتحاد کره جنوبی در واکنش به اظهارات کیم گفت بهبود روابط میان‌کره‌ای، با وجود رفتارهای یکجانبه از سوی یک طرف (کره شمالی)، دشوار خواهد بود.

این مقام که نامش فاش نشده، توضیح داد: «این موضع بنیادین دولت است که بهبود روابط میان‌کره‌ای با وجود درخواست‌های یکجانبه و پیشبرد استانداردهای یک طرف، دشوار است. ما از طریق گفت‌وگو و همکاری بر مبنای توافقات دوجانبه می‌توانیم چنین مشکلی را حل کرده و اختلافات نظرها درخصوص استانداردهای دوگانه را حل کنیم».

بر اساس این گزارش، وی تصریح کرد که به‌نظر می‌رسد اظهارات اخیر کیم با هدف اجرای برنامه استراتژیک پنج ساله کره شمالی برای کوچک کردن تسلیحات اتمی و تولید کلاهک‌های هسته‌ای بسیار بزرگ است که در هشتمین کنگره حزب کارگر ارائه شد.

به نوشته یونهاپ، این مقام سئول همچنین افزود که اظهارات کیم به صورت کلی به عنوان تایید اظهاراتی که ماه قبل در مجمع خلق کره شمالی گفته بود، در نظر گرفته می‌شود.

رهبر کره شمالی بامداد امروز ضمن انتقاد از رفتار کره جنوبی و متهم کردن این کشور به دورویی، گفته بود علی‌رغم درخواست‌های اخیر آمریکا برای مذاکره هنوز دلیلی وجود ندارد «که بتوان باور کرد آنها دشمن نیستند».

پیش از این نیز وزارت اتحاد کره جنوبی با اشاره به برقراری مجدد خطوط ارتباطی بین دو کُره، گفت این اقدام آمادگی پیونگ‌یانگ برای عادی‌سازی روابط با سئول را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

روابط دو کُره در تابستان سال ۲۰۲۰ پس از آنکه فعالان ضد پیونگ‌یانگ در کره جنوبی اعلامیه‌ها و مطالب تبلیغاتی به شمال ارسال کردند، پرتنش شد. در ابتدای ماه ژوئن سال قبل نیز تمام خطوط ارتباطی کره شمالی با همسایه جنوبی خود، از جمله کانال‌های نظامی و خط ویژه بین سران عالی دو کشور به‌صورت کامل ازبین رفت.

طرفین در ژوئن امسال برای احیای روابط توافق کردند و فعالیت کانال‌های ارتباطی بین کره‌ای را از سر گرفتند. همچنین از ماه آوریل سران دولت‌های سئول و پیونگ‌یانگ چندین بار پیام‌های رسمی رد و بدل کردند که منجر به برقراری ارتباطات شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1114603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =