پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی افتتاح شد

پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با قرائت پیام رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم افتتاحیه پژوهشکده غرب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با قرائت پیام علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سید مرتضی نبوی رئیس پژوهشکده غرب شناسی و سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، اساتید علوم سیاسی و روابط امور بین الملل و جمعی از مسئولان دانشگاه صبح امروز در مجتمع دانشگاهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی واحد تهران مرکزی برگزار شد. 

ولایتی: بیانیه گام‌ دوم انقلاب، طنینی نو در تحول آفرینی است

علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی به این مراسم افتتاحیه تصریح کرد: تأسیس این پژوهشکده در دانشگاه آزاد اسلامی به مثابه یکی از بزرگ ترین نهادهای علمی و فرهنگی کشور، اقدامی موثّر در جهت پیشرفت پایدار و تقویت هویت اسلامی-ایرانی است.

رییس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که غرب شناسی یک حوزه مطالعاتی گسترده و مرتبط با رشته های گوناگون است، خاطرنشان کرد: هر چند حرکت های ضد استعماری از نیمه دوم سده نوزدهم به بعد، استقلال سیاسی بسیاری از مستعمرات را در پی داشت، اما اَشکال نفوذ علمی و فرهنگی استعمار نه فقط از میان نرفت بلکه در مقیاسی گسترده تر ادامه یافت و البته باید تاکید کرد که این نفوذ بیش از هر چیز در عرصه فرهنگ به ویژه ارزش ها، هنجارها، پسندها و نمادها که سازنده سبک های زندگی است، حضوری دائمی، فعال و مؤثّر دارد. 

ولایتی تأکید کرد: غرب همراه با تکنولوژی و تولیدات صنعتی و کالاهای فرهنگی خود، سطحی ترین و نازل ترین ارزش ها، باورها و نمادهایی را ترویج می کند که هدف آن چیزی جز مصرف‌گرایی، لذت جویی، معنویت گریزی و نهایتاً پوچی و بی معنایی نیست و انقلاب اسلامی ایران، به ویژه رهبری بی بدیل امام خمینی(ره) و تداوم راه امام به پرچمداری حضرت آیت االله العظمی امام خامنه ای(مد ظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی راه را بر تحول فکری و انقلابی بر پایه ارزش های اسلامی گشود و بسیاری از موانع را کنار زده است، لیکن راه تحولات سازنده و پیشرو هنوز "هموار" نشده است و اگر بپذیریم ریشه بسیاری از مشکلات، نبود یا کمبود تفکّر مستقل، تحول گرا و معطوف به مسائل واقعی مردم در حال و آینده است، اهمیت مراکزی برای تبادل اندیشه ها و تولید افکار نو برای شکستن قالب های کهنه، ناکارآمد و درانداختن طرح های نو به ویژه به دست جوانان، آشکارتر می شود. 

وی تأکید کرد:  با الهام از فرمایشات و تأکیدات مکرر مقام عظمای ولایت در خصوص تفکر تحول آفرین که اخیراً در "بیانیه دوم انقلاب"  طنینی نو یافته است، تأسیس مراکز تحقیقاتی به ویژه پژوهشکده های تخصصی در حوزه "غرب شناسی" ضرورتی مؤکد است. شناخت فرصت ها و چالش هایمان در ارتباط با غرب، از یک سو و بازشناسی ظرفیت ها و قابلیت هایمان، از سوی دیگر، می تواند در جهت محقّق ساختن هدف ها و آرمان های بلند انقلاب نقش موثّری ایفا نماید. 

وی تأسیس و راه اندازی پژوهشکده غرب شناسی در واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی را اقدامی مبارک دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام با الهام از اندیشه های نو و راهگشای بیانیه "گام دوم انقلاب" و استفاده از اندیشمندان و صاحب نظران علمی و پژوهشی می تواند مقوم کوشش هایی باشد که در جای جای کشورمان به دست تمامی ایرانیان به ویژه جوانان پرشور، غیور، تحول خواه و برخوردار از روحیه جهادی و کارآفرینی صورت می گیرد.

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی چرخش تحول آفرین از دانشگاه آموزش محور به دانشگاه حل مسأله را در دستور کار قرار داده است

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه باید از زاویه ای دیگر به نهاد دانشگاه در ایران توجه شود، گفت: در ایران نظام چند هزارساله علمی در حوزه تمدن وجود دارد که موضوعی غیرقابل انکار است و نباید از تاریخ علم و تمدن عظیم‌ ایران غفلت شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته به کشور ما وارد شد، گفت: دانشگاه‌های ما به تبعیت از دانشگاه های کشورهای غربی، فقط علوم غربی را اخذ کردند. در آن زمان برگزاری دوره‌های ۶ گانه اعزام به غرب در کشور آغاز شد و تحصیل کنندگان در غرب پس از برگشت به کشور به فکر راه اندازی دانشکده زبان و ادبیات غربی بودند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: در ایران آن زمان بدون مسأله یابی و دانستن این موضوع که پشت پرده راه‌اندازی دانشکده زبان و ادبیات غربی در اروپا و آمریکا چیست و چرا در دانشکده‌های شرق شناسی تأسیس می‌شود، نسبت به راه‌اندازی این دانشکده اقدام شد، در حالی‌که غرب با هدف شناخت و رصد شرق و جوهره فکری ملت‌ها، این دانشگاه ها را راه‌اندازی می‌کند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های تبعی در کشور به دانشگاه های مستقل تغییر رویه دادند، افزود: دانشگاه باید در خدمت جامعه و در راستای حل مسائل گام بردارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در برخی موارد غفلت بزرگی داشته اند، گفت: دانشگاه باید افرادی را تربیت می کرد که تمدن غرب را که اختلاف بنیادین با تمدن ما دارد، با نگاه دقیق شناخته و بدون اینکه مقهور تمدن غربی شوند، به مقابله با آن بپردازند.

وی افزود: البته نباید این غفلت تاریخی تکرار شده و لازم است در کنار نگاه به غرب، پژوهشکده شرق‌شناسی نیز راه‌اندازی شود.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چرخش تحول آفرین از یک دانشگاه آموزش محور و مدرک گرا به دانشگاه حل مسأله و مؤثر در چارچوب نقش آفرینی اجتماعی را در دستور کار قرار داده است، افزود: محققان باید اصول اساسی تحقیق را که شامل دو مولفه «علم» و «عدم شیفتگی» است، بدانند و با جامعیت، بدون حب و بغض واقعیت این تمدن‌ها را به جوانان منتقل کرده تا اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =