گزارش وزیر صمت در خصوص قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد که به زودی تمام مصالح ساختمانی در سامانه جامع تجارت ثبت خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، عبدالجلال ایری ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور یافتند و گزارشی از قیمت و نحوه توزیع مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان و همچنین نحوه تامین آنها برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به اعضای کمیسیون ارائه کردند. بر اساس این گزارش مدیریت زنجیره تامین مصالح ساختمانی، مدیریت نقدینگی ساخت مسکن و تامین مالی زنجیره‌ای، سه گام اساسی وزارت صمت برای مدیریت بازار مصالح ساختمانی است.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق گفته وزیر صمت، به زودی تمام مصالح ساختمانی در سامانه جامع تجارت ثبت خواهد شد؛ از فوائد این اقدام، الزام به شفافیت در معاملات، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، قابلیت رصد میزان مصرف نقدینگی و قابل پیش بینی شدن کمبودهای احتمالی است. یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه ایجاد معاملات فروش آتی در بورس است. در حال حاضر قیر در فروش آتی ۱۲ ماهه عرضه می‌شود و این مهم باید برای سایر مصالح ساختمانی نظیر سیمان و فولاد نیز اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور ۸۰ میلیون تن و میزان مصرف داخلی آن حدود ۶۰میلیون تن است و تولید سالانه فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن بوده و میزان مصرف آن حدود ۱۰ میلیون تن است. ظرفیت تامین مصالح مورد نیاز برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد. اگر تقاضا به یکباره افزایش پیدا کند، در بازار بدون کنترل تلاطم ایجاد می‌شود، اما ایجاد فرآیند عرضه محصولات در بورس و فروش آتی مصالح ساختمانی از التهابات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =