بررسی طرح ارتقاء جنگنده‌های F-۱۶ از سوی ترکیه

پس از لغو قرارداد خرید F-۳۵ از سوی واشنگتن، ترکیه طرح ارتقاء جنگنده‌های F-۱۶ به عنوان جایگزین جنگنده‌های F-۳۵ را بررسی می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ترکیه پس از لغو قرارداد خرید جنگنده‌های F-۳۵ از سوی واشنگتن (به دلیل خرید سامانه S-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا)، قصد گسترش ناوگان هوایی خود و ارتقاء هواپیماهای نظامی F-۱۶ به عنوان جایگزینی برای جدیدترین جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا دارد.

کالین در مصاحبه با روزنامه ملیت، گفت: «اولین انتخاب ما خرید F-۳۵ است و این حق ما است. اگر اختلافات ما با آمریکا برطرف شود، ترکیه دوباره وارد برنامه می‌شود و F-۳۵ خود را دریافت خواهد کرد. اما اگر اختلافات حل نشود، ما به دنبال جایگزینی برای جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا خواهیم بود.»

او در ادامه با اشاره به اینکه حذف ترکیه از برنامه F-۳۵  کاملاً غیرقانونی و ناعادلانه است، خاطرنشان کرد که ترکیه قبلاً ۱.۴ میلیارد دلار برای مشارکت در این برنامه به  آمریکا پرداخت کرده است.

قابل ذکر است که در ماه آوریل، آمریکا با ارسال بیانیه‌ای رسمی به ترکیه، از لغو قرارداد و حذف این کشور از برنامه تولید جدیدترین جنگنده‌های F-۳۵ به دلیل خرید سیستم دفاع هوایی S-۴۰۰ روسیه خبر داد.

با لغو این قرارداد اکنون هفت شریک باقی مانده در پروژه F-۳۵ شامل انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =