۲۱ مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۱ مهر برابر با ۱۳ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز ۲۱ مهر برابر با ۱۳ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۰ مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

۵۴ - کلادیوس به دست همسرش مسموم شد

کلادیوس claudius امپراتور روم که جزایرغرب اروپا را به نام پسرش بریتانیکوس «بریتانیا» نام نهاد ۱۳ اکتبر سال ۵۴ میلادی پس از خوردن غذای قارچ درگذشت و ناپسری او «نرون» بر جایش تکیه زد. تعمدی بودن مرگ کلادیوس که بریتانیا را به طور کامل ضمیمه قلمرو روم کرده بود به درستی روشن نیست. به احتمال زیاد زنش «آگریپینا agrippina» که مادر نرون از شوهری دیگر بود او را پیش از این که بریتانیکوس را به عنوان جانشین خود به سنای روم معرفی کند با خوراندن قارچ سمی مسموم کرده بود. نرون پس از امپراتور شدن مادرش را اعدام کرد تا این معامله را با او نکند!.
  

کلادیوس دوسال پیش از مردن در صدد تصرف ارمنستان که می دانست ایران از آن دفاع خواهد کرد بر آمده بود. پس از رسیدن این خبر به تیسفون، مهستان (سنای ایران) بلاش را که فردی شایسته بود به شاهی ایران برگزید و بلاش چند روز بعد برادر خود تیرداد را به عنوان شاه ارمنستان تعیین کرد و آماده جنگ با کلادیوس شد. کلادیوس خود را برای جنگ با ایران آماده می کرد که مسموم شد و در گذشت.

۱۷۷۴ - کشف "کلر" توسط "کاردینال ویلهْلْم شیل" دانشمند سوئدی

کلر (از واژه یونانی χλωρος به معنی زرد مایل به سبز) را Carl Wilhelm Scheele در سال ۱۷۷۴ کشف نمود و اشتباهاً تصور کرد این عنصر حاوی اکسیژن است. Humphry Davy در سال ۱۸۱۰ نام کلر را برای این ماده انتخاب کرد و اصرار داشت که این ماده در واقع یک عنصر است.

کلر عنصر شیمایی با عدد اتمی ۱۷ است که به صورت Cl نوشته می شود این عنصر در گروه ۱۷(هالوژن ها) جدول تناوبی قرار دارد چون یون کلر قسمتی از نمک و ترکیبات دیگر است به وفور در طبیعت یافت می شود و کاربرد فراوانی در زندگی بشر دارد.کلر در فرم عنصری خود(Cl۲) تحت شرایط استاندارد ،کلرید(oxidant) قوی است که برای سفید سازی پارچه ها و به عنوان ضد عفونی کننده به عنوان یک عامل مهم در صنعت کاربرد دارد.گاز کلر زرد مایل به سبز است، دو و نیم مرتبه از هوا سنگین تر، دارای بوی بسیار بد و خفه کننده و بسیار سمی است. این عنصر عاملی اکسید کننده، سفیدکننده و گندزدا می‌باشد. کلر به‌عنوان بخشی از نمکهای طعام و ترکیبات دیگر به مقدار زیادی در طبیعت و لزوماً در بیشتر جانداران وجود دارد. کلر به عنوان ماده ضد عفونی کننده رایج در استخرهای شنا برای تمیزی و بهداشت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، گاهی در اتمسفر فوقانی ترکیبات کلرداری مانند کلرفلوئورکربن وجود دارند که در تخریب لایه اوزون موثرند.

۱۷۹۲ - جورج واشنگتن کلنگ ساختن کاخ سفید را در محل فعلی آن بر زمین زد. این کاخ پس از تکمیل ساختمان، از سال ۱۸۱۸ مورد استفاده سران فدراسیون آمریکا (ایالات متحده) قرار گرفت. تا سال ۱۹۰۱، این کاخ «ساختمان قوه مجریه» نام داشت که از ۱۲ اکتبر این سال طبق بخشنامه تئودور روزولت به «کاخ سفید» تغییر نام یافت.

۱۹۲۰ - ورود ژنرال آیرونساید به تهران برای کودتا

۲۱ مهر سال ۱۲۹۹ (۱۳ اکتبر ۱۹۲۰) ژنرال آیرونساید فرمانده تازه نظامیان تحت فرمان دولت انگلستان در ایران! وارد تهران شد. با ورود ژنرال آیرنساید به ایران مطالعه برای انجام کودتا و ... آغاز شد که بعدا توسط ژنرال رضا خان فرمانده تیپ قزاق مستقر در قزوین انجام گرفت و .... طبق سازشنامه ۱۹۰۷ سن پترز بورگ، انگلستان و روسیه ایران را میان خود تقسیم کرده بودند و به خود! حق داده بودند که در منطقه نفود نیروی نظامی داشته باشند. پس از انقلاب بلشویکی روسیه، دولت انقلاب از دعاوی خود درقبال ایران صرفنظر کرد که دولت استعماری انگلستان با دادن رشوه نقدی به وثوق الدوله رئیس الوزراء وقت و دوتن از وزیرانش امضای قرار دادی را به ایران تحمیل کرد که به قرارداد ۹ اوت ۱۹۱۹ معروف است که اگر اجرا می شد دولت انگلستان عملا امور مالیه و ارتش ایران را هم به دست می گرفت و ایران به صورت یک کشور تحت الحمایه انگلستان در می آمد. اما، مجلس و ملت مخالفت کرد و لذا انگلستان بفکر کودتا افتاد و آیرونساید به تهران فرستاده شد و ....

۱۹۷۲ - یک هواپیمای مسافربر حامل اعضای یک تیم ورزشی در کوههای آند سقوط کرد، بیشتر سرنشینان آن زنده ماندند ولی به علت تاخیر در رسیدن کمک، از گرسنگی مجبور شدند گوشت مردگان را بخورند و این ماجرا سوژه چند کتاب و فیلم سینمایی شده و روانشناسان برپایه آن نظرات خود را تکمیل کرده اند.

۱۳۴۳ ش - تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلس شورای ملی

پس از آن که کابینه اسداللَّه عَلَم، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در دولت تصویب کرد، این لایحه در نهایت در یک جلسه پر سر و صدای مجلس شورای ملی با نطق موافقین و مخالفین علی‏رغم رأی بالای مخالفان، به تصویب رسید. با تصویب این قانون، مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‏ها و معافیت‏های قضایی بهره‏مند شدند. این مصوبه که به صورت قانونی، سند اسارت ملت و دولت ایران را به دست آمریکا امضا می‏نمود، در حقیقت، روح و جان انقلاب شاه و آمریکا بود که اینک برملا می‏گردید. تصویب این لایحه در مطبوعات اعلام نشد ولی پس از مدتی که از تصویب آن گذشت، حضرت امام خمینی(ره) از آن مطلع شدند.

 با آگاهی امام از مفاد این مصوبه، ایشان با درایت و دوراندیشی خاص خود، در سخنرانی رسواگرانه‏ ای، عواقب شوم این لایحه را مطرح ساخته و از دولت خواستند که آن را ملغی نماید. رهبر نهضت در این سخنرانی طوفان‏زا، نفوذ آمریکا را به همه اعلام خطر کردند و فرمودند: "امروز تمام گرفتاری ما از آمریکا و اسراییل است" به دنبال این سخنرانی، اعلامیه امام نیز در تیراژ بسیار زیاد و در سطح گسترده‏ای با شیوه‏ای ابتکاری در یک زمان پخش گردید. امام در این اعلامیه، تصویب کاپیتولاسیون را اقرار به مستعمره بودن ایران نامیدند و رای ننگین مجلسین را مخالف اسلام و قرآن شمردند. این سخنرانی امام در چهارم آبان ۱۳۴۳ و نیز صدور اعلامیه توسط آن حضرت، به رژیم بسیارگران آمد و پس از چند روز در زمان دولت حسنعلی منصور، حضرت امام را در سیزدهم آبان ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید کردند. این قانون خفت بار و ننگین سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی برای همیشه لغو شد.

۲۰۰۸ - پیوند هر دو دست برای نخستین بار

اعلام پیروزی دو جرّاح آلمانی (Dr.Christoph Hoehnke و Dr. Edgar Biemer) در هشتم اکتبر ۲۰۰۸ در پیوند دست، چهار دهه پس از پیوند قلب، صفحه دیگری بر تاریخ دانش پزشکی افزود. این دو جراح در ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۵ ساعت عمل، دو دست تازه در بدن یک کشاورز ۵۴ ساله آلمانی پیوند زدند که پس از دو ماه و ۱۳ روز، هشتم اکتبر ۲۰۰۸ در مصاحبه مطبوعاتی آنان حضور یافته و هر دو دست پیوندی خود را بکار انداخت. وی که «کارل مرکKarl Merk» نام دارد گفت که شش سال پیش هنگام برداشت محصول در منطقه «باواریا» با ماشین کومباین، هر دو دستش از شانه قطع شد.
   
دو جراح که دست های فردی دیگر را در بدن کارل پیوند زده اند گفتند که دو سال طول خواهد کشید تا دست های تازه کارل بمانند دستهای خودش هرکاری را انجام دهند. این نخستین بار در جهان بوده است که هر دو دست یک فرد پیوند زده شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =