مهندسی معکوس فقط در صنعت دفاعی کاربرد ندارد / مدیران فرهنگی دهه ۶۰ و ۷۰ دغدغه بیشتری به سینمای کودک داشتند

امین زندگانی معتقد است پرداختن به سینمای کودک در دهه های گذشته نتیجه دغدغه‌مندی مسئولان فرهنگی کشور بود که در حال حاضر متاسفانه کمرنگ شده است.

امین زندگانی، بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص میزان تاثیرگذاری جشنواره کودک و نوجوان بر مخاطبانش اظهار کرد: من فکر می‌کنم که جشنواره کودک اصولا مخاطب خودش را دارد و این موضوع بسیار به چرخش سینمای کودک کمک می‌کند.

بازیگر شهر گربه‌ها در پاسخ به این سوال که چرا سینمای کودک و نوجوان از دوران طلایی خود در دهه ۶۰ و ۷۰ فاصله گرفته است، بیان کرد: به طور حتم در آن زمان مدیران فرهنگی ما دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع داشتند و به همین دلیل به تولید کارهای فاخری همچون قصه‌های مجید و کلاه قرمزی و دیگر آثار پرداختند، اما در حال حاضر دیگر کیفیت چندان برایشان مهم نیست.

مهندسی معکوس فقط در صنعت دفاعی کاربرد ندارد / مدیران فرهنگی دهه ۶۰ و ۷۰ دغدغه بیشتری به سینمای کودک داشتند

امین زندگانی در خصوص بازی در فیلم شهر گربه‌ها عنوان کرد: موضوع این فیلم بحث مهاجرت است و بسیاری از همین جنس افراد به خود ما برای مهاجرت و زندگی در خارج تماس می‌گیرند و می‌گویند فولدری برای هنرمندان باز شده است، برای همین نیازی به کار تحقیقی درباره آنان نبود، اما پاسخ من به تمام آنها منفی است البته اگر مهاجرت برای پیشرفت باشد خوب است اما برای فرار را قبول ندارم زیرا من در شهر و محله‌ای زندگی کردم که با دوستم در کوچه فوتبال بازی می‌کردم هفته بعد شهید شد و نامش سر کوچه ما به نام شهید "حمیدرضا اسلامی‌پور" نصب شد.

این بازیگر افزود: من برای نسلی هستم که جنگ و انقلاب و تحریم دیدیم و سختی‌ها را تحمل کردیم. نسلی بودیم که از نظر فرهنگی فقیر بودیم شاید برای همین است که از فیلم سید جواد هاشمی دفاع می‌کنم چون هنوز خودم کودکی نکرده‌ام. نسل امروز نسلی است که به محتواهای خارجی دسترسی دارد و باید برای آنان خوراک درست تولید کنیم. امکان دارد که از الگوهای جذابی هم استفاده شود که غربی باشند. مهندسی معکوس در صنعت و حوزه‌های دفاعی داریم و به آن افتخار می‌کنیم اما در فضای هنری که وارد می‌شویم از مهندسی معکوس علیه خود غرب واهمه داریم. ما اگر با این فاجعه روبرو هستیم که بچه‌های ما رستم و سهراب را دوست ندارند و باید فکر کنیم که چه تفکری باعث شده است که آنها را دوست نداشته باشیم.

زندگانی معتقد است که سینما یک فرهنگ وارداتی است و تمام لوازم و ملحقات آن از نقد تا بازی و فیلمبرداری نیز غربی و وارداتی است و ادامه داد: در حال حاضر ما در حال مهندسی معکوس در فضای فرهنگی هستیم بجای آن که کمک کنیم تا بچه‌های ما امیدوار به آینده شوند. فیلم شهر گربه‌ها کاملاً درباره ماندن و ارزش زندگی در کشور است و در سکانس آخر فیلم این موضوع بصورت روشن و عینی گفته می‌شود. این سخن حضرت علی (ع) است که فرزندانت را طوری تربیت کن که می‌خواهند در آینده زندگی کنند.

مهندسی معکوس فقط در صنعت دفاعی کاربرد ندارد / مدیران فرهنگی دهه ۶۰ و ۷۰ دغدغه بیشتری به سینمای کودک داشتند

وی در خاتمه افزود: در دیداری با یکی از بزرگان نظام درباره فرار فرهنگی حرف زدیم و گفتند که سند راهبردی آن نوشته شد اما مدیریت فرهنگی نتوانست آن را اجرا کند. در این شرایط باید چه کرد؟ من در شرایطی هستم که در خارج از کشور دعوت‌هایی داشتم اما هرگز یک نخل خوزستان را به هیچ جای دنیا نخواهم فروخت و یک قطره دریای خلیج فارس را نیز با سواحل خارجی عوض نمی‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایهان IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      3 0
      خدانظیرآقای زندگانی که برای مردم دغدغه مندهستندزیادوحفظ کنه نقش ایشون درسریال مختارنامه ازیادنرفتنیه
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 0
      بنظر بنده پرداختن به این موضوع خیلی راهگشاست
    • رقیه سادات حسینی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      5 0
      قبل تر محصولات سینمایی برای کودکان پر محتوا تر بود،متاسفانه تولید خیلی کم شده و همون کارهایی هم که هست نکات مثبت و آموزشی خیلی نداره من بازی های آقایان امین و امید زندگانی و خانم الیکا عبدالرزاقی رو خیلی دوست دارم.امیدوارم همیشه سلامت باشند.