اصلاح قیمت‌ خودرو با قرعه‌کشی غیر ممکن است / صنعت سیاسی شده

کارشناس صنعت خودرو گفت: در دنیا بیشتر خودروسازان به دنبال مردم هستند تا بتوانند با شیوه های مختلف محصول خود را بفروش برسانند ولی در ایران این موضوع برعکس شده است.

مرتضی مصطفوی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت صنعت خودرو و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد گفت: علیرغم اینکه بازار خودرو و صنعت خودرو بر هم تاثیرگذار هستند ولی دو ماهیت جدا و متفاوت از هم دارند.

بیشتر بخوانید:

عرضه خودرو به روش قرعه کشی باید تغییر کند/ ضرورت حذف مافیا و ایجاد بازار رقابتی

 خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد / قرعه‌کشی روشی ناعادلانه است

وی با اشاره به اینکه "هزینه تمام شده" در صنعت خودرو و "قیمت" در بازار حرف اول را میزند تصریح کرد: قرعه کشی به این معناست که گویا میخواهیم برای اینکه حق کسی ضایع نشود یک کالای مهم و اساسی را در جامعه توزیع میکنیم در صورتی که خودرو یک کالای مصرفی است و در هیچ جای دنیا برای خرید خودرو سر و دست نمیشکنند، صف خرید ندارند و خودروسازان بیشتر به دنبال مردم هستند تا بتوانند با شیوه های مختلف محصول خود را بفروش برسانند.

رقابت در دنیا بر سر فروش است نه خرید

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در دنیا رقابت بر سر فروش خودروست نه خرید افزود: به دلیل سو تدبیر و وجود ساختارهای اشتباه در بطن صنعت و بازار به این سمت رفتیم که بنگاه های صنعتی و اقتصادی به بنگاه های سیاسی تبدیل شده اند به طور مثال با تعیین قیمت‌گذاری دستوری سعی در مداخله این صنعت دارند درحالیکه در دنیا خودروساز را مجبور به فروش خودرو با قیمت تعیین شده از سوی دولت نمیکنند.

صنعت کشور سیاسی شده است

وی عنوان کرد: کجای دنیا خودرو را با قرعه کشی عرضه میکنند؟ ولی در کشور ما این روش اجرا میشود و کل دنیا به ما میخندند. حضور ۱۲ نهاد اصلی نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی در مراسم قرعه کشی که حتی به یکدیگر هم اعتماد ندارند جای تاسف دارد. چنین شُویی با این حجم از نظارت و سیاست که خودروهای با کیفیت پایینی به دست مردم میدهند فقط در کشور ماست، دلیل این کار نیز سیاسی شدن صنایع و وجود برخی آقازاده ها و افراد رانتی در صنعت ماست که نه تولید و نه کیفیت خوب در صنعت خودرو داریم که صرفا برای انحصار بیشتر و پر کردن جیب یک عده خاص است.

اصلاح قیمت ها با قرعه کشی غیرممکن است

مصطفوی در رابطه با اینکه چرا قرعه کشی راه حل مناسبی نیست تشریح کرد: اصلاح قیمت ها با قرعه کشی غیرممکن است، نگاه و نیت دلالی اکثر مردم به دلیل وجود تفاوت قیمت کارخانه و بازار سبب شده تا مردم برای کسب سود بیشتر وارد این بازار شده که حدودا ۶۰ از سهم کل بازار به این دلالی ها مربوط میشود. این نگاه میتواند در یک فرد مرزنشین چوپان تا یک سرمایه گذار بزرگ هم وجود دارد اگر این ۶۰ درصد از بازار خارج شوند قطعا خودروی تولید شده بر دست خودروسازان میماند همانطور که در اولیل دهه ۹۰ خودروسازان به دلیل عدم توانایی در فروش یا بهتر بگویم عدم خرید مردم اقدام به دادن وام و بسته های اقتصادی کردند.

 پایان پیام/

کد خبر: 1114767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =