روشندلانی که برای دسترسی به عصای سفید هم مشکل دارند

دبیر انجمن باور و تشکل‌های نابینایان: نابینایان برای داشتن زندگی مستقل به ابزاری نیاز دارند که شامل عصای سفید و وسایل دیگری مانند وسایل منزل که مناسب‌سازی شده باشند، می‌شود اما تامین این وسایل در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و بودجه اختصاص یافته هم فاصله بسیاری با نیاز افراد دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، چند هزار نفر با اختلال بینایی یا نابینایی مطلق در کشور ما زندگی می‌کنند که این افراد هم مانند بقیه باید بتوانند از امکانات شهری استفاده کنند اما به دلیل ضعف مدیریت و نادیده گرفتن نیازهای این قشر توسط مدیران، این اشخاص حتی در یک تردد ساده در سطح شهر هم دچار مشکل می‌شوند. در آستانه روز عصای سفید سراغ انجمن‌های حامی نابینایان رفتیم تا بیشتر با دغدغه‌های این قشر از جامعه آشنا شویم.

سهیل معینی؛ دبیر انجمن باور و تشکل‌های نابینایان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از عمده مشکلات نابینایان گفت: بیشترین مشکل نابینایان تامین ایمنی و تردد است. زیرا اگر محیط برای آن‌ها ایمن نشود، تمام فعالیت‌های اجتماعی دیگرشان تحت شعاع قرار می‌گیرد. مشکل دیگر مسئله تسهیلات در تردد است. این مشکلات ناشی به ضعف در مدیریت شهری و عدم برنامه‌ریزی در این زمینه بازمی‌گردد.

او ادامه داد: مشکل دسترس‌پذیری نابینایان دو وجه دارد؛ یک وجه آن محیطی است که شامل مشکل در تردد و ضعف وجود امکانات شهری مناسب‌سازی شده است و وجه دیگر مشکل دسترسی به منابع اطلاعاتی و سایت‌ها است. مثلا نابینایان نمی‌توانند از پایگاه‌های الکترونیک دولت به طور مستقل استفاده کنند.

معینی توضیح داد: عدم دسترسی به خدمات توانبخشی مناسب هم دیگر دغدغه این قشر است و سطح دسترسی به خدمات توانبخشی در این سال‌ها کاهش یافته و بسیاری از مراکز دولتی تعطیل شده‌اند. در واقع این مراکز به اسم سیاست برونسپاری تعطیل شدند که به هیچ عنوان کار درستی نبود و این درحالی است که خدمات توانبخشی باید متناسب با نیاز این افراد در سطح کشور توسعه یابند.

دبیر انجمن باور و تشکل‌های نابینایان با اشاره به دسترس‌پذیر نبودن وسائل توانبخشی برای نابینایان عنوان کرد: نابینایان برای داشتن زندگی مستقل به ابزاری نیاز دارند که شامل عصای سفید و وسایل دیگری مانند وسایل منزل که مناسب‌سازی شده باشند، می‌شود اما تامین این وسایل در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و بودجه اختصاص یافته هم فاصله بسیاری با نیاز افراد دارد. تجهیزاتی مانند نمایشگرها، گوشی‌های مناسب هم در دسترس نیستند.

او اضافه کرد: بسیاری از مراکز تولید کتب برای نابینایان در حال تعطیلی هستند. در حوزه منابع گویا هم باید سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد و وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی و آموزش و پروش و آموزش عالی هم باید در این زمینه همکاری کنند تا مشکل نابینایان در دسترسی به کتاب‌های گویا رفع شود.

معینی در پایان با اشاره به مشکل اشتغال نابینایان اظهار داشت: اتکای مراکز به سهمیه سه درصد استخدامی است که کامل اجرا نمی‌شود و تسهیلات کافی برای جذب این افراد در بخش خصوصی فراهم نیست و این باعث می‌شود تا نابینایان علی رغم داشتن تحصیلات عالی از داشتن شغل مناسب محروم شوند.

انتها پیام/

کد خبر: 1114776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =