وداع بغض آلود سلیمی با دانشگاه علامه/ معتمدی بر صندلی ریاست تکیه زد

عصر امروز رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی این دانشگاه را با وداعی احساسی به رئیس جدید سپرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علامه طباطبائی عصر امروز در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این مراسم حسین سلیمی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و معتمدی رئیس جدید دانشگاه و همچنین مسدئولان آموزش عالی کشور همچون وزیر علوم، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز حضور یافته و به سخنرانی پرداختند.

بعد از سخنان مصطفی رستمی درباره اهمیت علوم انسانی و جایگاه دانشگاه علامه طباطبایی در ارتقای علوم انسانی کشور، حسین سلیمی به گزارشی از روند فعالیت‌های چند سال اخیر این دانشگاه پرداخت. سلیمی در پایان سخنانش، با تشکر ویژه از همسر خود وداعی احساسی از جایگاه ریاست این دانشگاه داشت که برای حاضران جالب توجه بود. صحنه‌ای که کمتر در مراسم‌های معارفه شاهد آن بوده‌ایم. 

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این مراسم گفت: به کارگیری اساتید دانشگاه و ظرفیت‌های دانشگاه برای خدمت به نظام درحوزه علوم انسانی و تلاش برای آرامش دانشگاه شایسته تقدیر است.

رستمی بیان کرد: برای دانشگاه‌ها ماموریت‌های مانند تربیت کارشناس و پژوهشگر، حرکت کردن در مرزهای علم و حل مسائل جامعه تعریف شده است. هیچ نهادی مثل دانشگاه اهلیت حل مسائل جامعه را ندارد. دانشگاه تجلی مبانی و ارزش‌های حاکم بر جامعه است. نمی‌توان ادعا کرد در دانشگاه‌ها ارزش زایی و ارزش افزایی رخ نمی‌دهد در دانشگاه‌ها شاهد ارائه، تحکم و ایجاد مبانی جدید هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مسیر حرکت علمی و فرهنگی هر جامعه در دانشگاه رقم می‌خورد. با این اتفاقات نمی‌توان دانشگاه را جدای جامعه و بی‌توجه به هنجارهای آن تلقی کرد. دانشگاه متبلور کننده ارزش‌هایی است که خودش می‌سازد و به جامعه ارائه می‌دهد. توجه به مبانی قطعی و اصول پذیرفته شده، نوآوری، حرکت تحولی رو به جلو از جمله وظایف اصلی دانشگاه به شمار می‌رود.

رستمی اظهار کرد: دانشگاه علامه در حوزه علوم انسانی باید اولین نقطه‌ای باشد که در حوزه‌های علمی به دنبال نوآوری و برهم زدن قواعدی است که بر حوزه علوم انسانی تحمیل شده‌ است. انتظار رهبری بحث اقدام تحولی است. باید در راستای کار تحولی کوشید و به دنبال راه‌های جدید گشت. دانشگاه و حوزه علوم اسلامی می‌تواند چنین مواردی را به جامعه تزریق کند.

وی افزود: تحول مجموعه‌های کشور وظیفه وزیر علوم و مدیران آموزش عالی است. انتظار رهبری تحول در آموزش عالی است . دانشگاه علامه باید بکوشد که این تحول در دانشگاه رخ می‌دهد. راههای تحولی باید مورد بررسی قرار گیرند. در این مسیر باید از تقلید پرهیز کرد و با نوآوری به راه‌های جدید رسید. امیدواریم با مدیریت جدید این موارد رخ دهد.

برگزاری ۲۵۰ کرسی نظریه پردازی در دانشگاه علامه طباطبائی


حسین سلیمی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبائی دراین مراسم اظهار کرد: دانشگاه علامه پایگاه نظریه پردازی در علوم انسانی است، ۲۵۰ کرسی نظریه پردازی در این دانشگاه برگزار شده و حدود ۱۰ کرسی اصلی نظریه پردازی مربوط به اساتید این دانشگاه است. 

وی ادامه داد: نگاه مابر اساس تفکر دینی اینگونه است که تاریخ را عرصه تکامل عقلایی بشر ببینیم. در این صورت جامعه نیز به سمت تکامل عقلایی پیش می‌رود. جامعه‌ای که تاریخ را عرصه پیشرفت عقلانیت ببیند به دنبال تقویت ابزار عقلایی و دانش می‌رود. رسالتی که برای دانشگاه‌ها قائلیم از این منظر است. 

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آیا آنقدر که در زمینه اقتصاد و ابزارهای نظامی سرمایه‌گذاری می‌کنیم در زمینه دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا به تفکر عقلایی دست یابیم؟ اما چیزی که منجر به تکامل عقلایی می‌شود علوم انسانی است. بشر یک نیاز اساسی به دانستن و پیشرفت کردن دارد و ما نباید دانشگاه را از این نیاز اساسی بشر دور کرده و دانشگاه را به کارآفرینی و اشتغال محدود کنیم . دانشگاه تراز انقلاب اسلامی دانشگاه معرفت آفرین است. عرصه دانشگاه عرصه تقلید از تفکرات غرب نیست ولی باید با تفکرات آنان آشنایی داشت.

وی افزود: مسیری که در بخشی از دانشگاه‌های غربی طی شده و یک دوره‌ای که دانشگاه‌های ایران به سمت آن گرایش پیدا کرد باید فکری در این باره کرد و تکنیک مناسبی بر پایه علمی برای آن تعریف کرد. هویت دانشگاه علامه طباطبائی هویت انقلاب اسلامی است. تاریخ این دانشگاه پر فراز و نشیب است ما مدرسه عالی پراکنده با هویت واحد بودیم.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دغدغه ما ایجاد روح اولیه و رفع نیازها بود. هر کدام از روسا در این راستا تلاش کردند و زمان ریاستم دریافتم این اقدام، اقدامی جمعی بوده است. بیش از ۲۴۰ نفر از استادان دانشگاه از من ابلاغ گرفته و در کارهای دانشگاه از من کمک گرفتند. تلاش کردیم گروه‌ها خودشان اساتید، دانشجویان و مدیران را انتخاب کنند. 

سلیمی اظهار کرد: احساس کردیم برای روح جمعی دانشگاه به مکان متمرکزی نیاز داریم. باید ۷۰ هزار متر مربع بنا ساخته شد و بودجه کافی در دولت وجود نداشت. در این راستا دولت ۱۵ میلیارد تومان به وسیله اوراق کمک کرد. باید نهادهای نیمه کاره را در دانشگاه به ثمر می‌رساندیم، در این راستا دانشکده تربیت بدنی، الهیات، ریاضیات و آمار تنها روی کاغذ بودند و ساختمان نداشتند و باید اعضای هیئت علمی برای این دانشکده‌ها جذب می‌شد. دانشگاه علامه دارای ۱۱ دانشکده است. امروز تمامی مبانی اصلی در دانشگاه علامه وجود دارد.

وی بیان کرد: ۲ مرکز رشد در دانشگاه ایجاد شد که از جمله مهمترین مراکز رشد دانشگاه علامه در ۴ دانشگاه جهان دارای دفتر است و سال گذشته به عنوان برترین دانشگاه بین‌الملل شناخته شد. فعالیت‌های فرهنگی بیش از ۷ برابر شده است. تمامی خوابگاه‌های دانشگاه سطح یک و دو هستند. 

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شاخص آزاد اندیشی بسیار عقب هستیم و نتوانستیم به اندازه کافی در این زمینه تلاش کنیم. برای رشد عقلایی احتیاج به محبت و دوستی داریم. من و همکاران تلاش کردند جو آرامش و دوستی را ایجاد کنند و اجازه ندادند جو رویارویی در آن شکل گیرد؛ زیرا اندیشه در این فضا بارور نمی‌شود. از عبدالله معتمدی می‌خواهم اجازه دهند فضای عشق، دوستی و آرامش همچنان باقی بماند.

دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت

عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه این مراسم گفت: دانشگاه علامه محل اجتماع فرهیختگانی در مقام استادی است. جمعی از جوانان شایسته و هوشمند در قالب دانشجو در این دانشگاه هستند این مجموعه تحرک و پیشرفت را به انسان القا می‌کند. 

وی ادامه داد: وظیفه نسل اول دانشگاه‌ها انتقال آموزش و در نسل دوم انتقال آموزش و پژوهش بود. در نسل سوم دانشگاه‌ها باید آموزش و پژوهش در خدمت نوآوری و فناوری قرار گیرد. در نسل چهارم گفته شد دانشگاه‌ها نباید صرفا به بنگاه‌های اقتصادی در راستای تجاری‌سازی تبدیل شوند، در این مسیر باید هدف دانشگاه مشارکت فعال در اجتماع باشد و نسبت به مسائل جامعه، بهداشت و حتی اخلاق و نزاکت نقش‌آفرینی داشته باشند. 

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برخی از معتقدند افراد مسیر حرکت دانشگاه کشور با مسیر دانشگاه‌های غرب متفاوت است، پس نمی‌توان به این الگو توجه کرد. برخی دیگر بر این باورند علم چه ایرانی و چه غیر ایرانی علم است و باید در این مسیر حرکت کنیم. امام خمینی(ره) فرموده‌اند دانشگاه کارخانه انسان‌سازی و مبدا تمامی تحولات است. رهبری معتقد هستند دانشگاه باید محل تربیت جوانانی متدین، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار باشد. این موارد افق‌هایی هستند که دانشگاه علامه ضرورت دارد به آن توجه داشته باشد. از طرفی نمی‌توان تحولات دانشگاه‌های جهان را نادیده گرفت.

وی افزود: برای اینکه دریابیم دانشگاه ما باید در چه مسیری حرکت کند نیازمند آن هستیم چشم انداز تحولی برای دانشگاه تعریف شود و دریابیم در بازه زمانی معین از چه افقی به چه افقی حرکت خواهد کرد. بیانیه گام دوم، سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، برنامه وزیر علوم که به مجلس ارائه شده خط مشی ما را به سمت تحول در دانشگاه هدایت می‌کند. راهبرد تحولی‌یک قالب از پیش تعیین شده نیست که به دانشکده‌ها القا شود. اگر راهبرد دانشگاه در حوزه استادان مد نظر است، این راهبرد باید با مشارکت استادان اتفاق بیقتد. اگر راهبرد در حوزه داشجویی است باید در این مسیر از ظرفیت‌های دانشجویی استفاده کرد. از دل این راهبردها دانشگاه می‌تواند ماموریت‌های خود را پیدا کند.

معتمدی بیان کرد: اقدامات، فعالیت‌ها و راهبردها با مشارکت همه دانشگاهیان برای خودمان مشخص خواهیم کرد، برخی از این ماموریت‌ها شناخته شده و برخی دیگر نیازمند مشارکت بیشتر است. از دل این فعالیت‌ها نظام مسائل و موضوعات مشخص خواهد شد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند در این راستا نقش‌آفرینی داشته باشند. در هیچ زمانی از حیات دانشگاه‌های ایران این مراکز در این حد اقتدار، توانمندی و تخصص نبوده اند امروز همان نسلی که در جنگ تحمیلی حضور داشتند، در نقش هیات علمی به ایفای نقش می‌پردازند. ما باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. دانشگاه‌ها باید اتاق‌فکر دولت باشند و به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کمک کنند.

تهاتر دانشگاه‌ها و شهرداری تهران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه مراسم گفت: وزارت علوم می‌کوشد طرح‌های بین دانشگاهی‌ رونق بگیرد، دانشگاه‌های کم برخوردار می‌توانند در این زمینه کار تیمی انجام دهند. دربحث علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی مرجعیت بلامنازع دارد این مرجعیت باید حفظ و ارتقا داده شود.

وی افزود: با توجه به رایزنی وزارت علوم با استانداری و شهرداری مقرر شد هویت شهر تهران، بر مبنای علم و فناوری باشد. باید از این شرایط به نفع دانشگاه‌ها استفاده کنیم. در این راستا قول تهاتر دانشکده‌های مختلف علامه را از زاکانی شهردار گرفتیم، برای دانشگاه خواجه نصیر و شریف نیز چنین برنامه‌ای را در دستور کار داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: اساتید وظیفه دارند نسل عالم‌تر و عاقل‌تر به جامعه تحویل دهند، حداقل باید ۳۰درصد دانشجویان از اساتید عاقل‌تر، داناتر و حکیم‌تر به جامعه تحویل داده شوند. باید نخبه پروری را باید در دستور کار قرار ذهیم.

وی بیان کرد: از دانشگاه علامه طباطبایی انتظار داریم نسبت به حل مسائل کلان کشور بکشوند. وقتی اشتغال به مطالبه عمومی تبدیل‌شود، مسئولان نیز باید نسبت به رفع آن بکوشند. باید بکوشیم در مسیر علمی حرکت کنیم و مسئله کشور را حل کنیم. ماباید تلاش کنیم بحث اشتغال را به پروژه ملی تبدیل کنیم، اگر جوانان شغل داشته باشند از کشور خارج نمی‌شوند. از طرفی آثار خروج نخبگان سنگین است و باید به آن توجه شود. نخبگانی که از کشور خارج می‌شوند، یک ژن هوشمند را به کشورهای نخبه‌پذیر می‌برند. این کشورها نسبت به سایر کشورها دستی بر علم و فناوری خواهند داشت‌ برای حفظ نخبگان باید برای اشتغال برنامه‌ریزی داشته باشیم. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر به تاریخچه علم نگاهی بیندازیم، در میابیم سال ۶۵ اولین مقطع دکتری دانشگاه شیراز تاسیس شد. در دهه اول و دوم ترویج و تولید علم را شاهد بودیم و در دهه بعد بر استانداردسازی تولیدات علمی تاکید شد. دهه چهارم تولید ثروت از دانش در دستور کار گرفت. در حال حاضر در دهه کارآفرینی و اشغال‌آفرینی قرار داریم دانشگاه‌ها در این زمینه نقش کلیدی دارند و باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید افق‌های علمی کشور را رصد کنند. وزارت علوم در نامه به انجمن‌های علمی میخواهد ۱۰ پروژه کلان کشور را تعریف کند و بتوانیم نقش دانشگاه‌ها را در این زمینه تعریف کنیم. دانشگاهیان باید در راستای اصلاح فرهنگ عمومی بکوشند ‌ دانشگاه علامه باید برای صدا و سیما خوراک فکری تهیه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمیرا آزادمنش IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 0
      با سلام و عرض ادب خانم محترم من همسر دکتر سلیمی هستم بغض ایشان در آخر سخنرانی زیبا و پرمحتوایشان به خاطر تشکر و قدر دانی از بنده به عنوان همسرشان بود نه وداع با صندلی ریاست اتفاقا ایشان از زمانی که صندلی ریاست را به دوست گرامی دکتر معتمدی داده اند بسیار خشنود هستند و بعد از ۸ سال از زندگی لذت میبرند. چگونه اینطور می نویسید ؟ اگر به روز جزا ایمان دارید .
      • سردبیر IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        0 0
        با سلام ضمن تشکر از ارائه دیدگاه‌تان تیتر مطلب با توجه به انتقاد شما تغییر کرد
    • نجمه IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      1 0
      وداع بغض آلود. یک تیر داغ به نطر می آید. شبهه بر انگیز و خام. آیا سلیمی برای وداع با صندلی که خود بدان هویت بخشید بغض کرد؟ آیا سلیمی دنبال مقام بود یا آن صندلی به وی اعتبار بخشیده بود؟ خبر سازی خوب است ولی نه با دید انشا نویسی. سلیمی برای گامهای بلندی که برداشت و علامه را از رتبه 56 به ده دانشگاه برتر رساندن رنج برد و عاشقافه کار کرد و خود کار را سپرد چون هشت سالش سپری شده بود. خوب است این نظرها را چاپ کنید و که نه حاوی توهین هستند نه ناروایی دارند. باید یاد بگیریم حرمت ها را حفظ کنیم. سلیمی بغض کرد برای سختی هایی که در حق خانواده اش بدلیل حجم کار بر ایشان وارد کرده بود و کلمه کلیدی نام همسرش بود و از هیچ میزی یاد نکرد. ممنون
    • مسلمان IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      باسلام و احترام آیه قرآن می فرماید آیا نمی دانند که خداوند آنهارا می بیند و براعمال وگفتارشان آگاه و بیناست . چقدرخوب است که درهمه حال خدا را براعمال و گفتارمان ناظر ببینیم و هرآنچه برای خودمان می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم.