چگونه می‌توان مقالات علمی روز را جستجو کرد؟

به‌روزرسانی منابع یکی از ضرورت‌های کار پژوهشی برای بالابردن کیفیت مقاله و پایان‌نامه است. به همین دلیل، لازم است پژوهشگران با نحوه دسترسی به جدیدترین مقالات آشنا باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، پژوهشگران برای نوشتن مقاله یا پایان‌نامه، ماه‌ها یا در برخی موارد سال‌ها وقت صرف می‌کنند؛ اما وقتی موعد چاپ مقاله یا دفاع پایان‌نامه فرامی‌رسد، با این واکنش از سوی استاد راهنما یا مجله مواجه می‌شوند که منابع مورد استفاده در پژوهش به روز نیستند و اجازه دفاع ندارند یا مقاله‌شان منتشر نمی‌شود.  

به همین دلیل سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان بدون انجام دوباره تحقیق، فیش‌برداری یا مرور ادبیات پژوهش، منابع قدیمی را به روز کرد؟

نخستین گام مراجعه به سایت Scholar.google.com و جستجوی عنوان مقاله مورد نظر است. در نتیجه، فهرستی از مقالات نمایش داده می‌شود. در کنار فهرست مقالات، بخشی با عنوان Related article وجود دارد. Related article تمام مقالاتی که به نوعی و از زاویه‌ای، مشابه مقاله مورد نظر هستند را نشان می‌دهد. پژوهشگران با این روش می‌توانند به تعداد زیادی از مقالات که مرتبط با موضوع مورد نظرشان است، دسترسی داشته باشند.

چگونه می‌توان مقالات علمی روز را جستجو کرد؟

راه دیگری که برای دسترسی به مقالات به روز وجود دارد، این است که پس از جستجوی مقاله در گوگل اسکولار، سمت چپ Related article، گزینه cited by وجود دارد. این گزینه نشان می‌دهد که چه تعداد کار علمی از مقاله سرچ شده استفاده کرده‌اند. با کلیک این گزینه، تمام مقالات و کارهای علمی که از مقاله مورد نظر به عنوان رفرنس استفاده کرده‌اند، نمایش داده می‌شوند.

پس از نمایش مقالات به کمک ستون Any time، سال انتشار مقاله را انتخاب کنید. برای مثال می‌توان تنها نمایش مقالات ۲ سال اخیر را فعال کرد و به این شیوه مقاله جدید را جایگزین منبع قدیمی کرد.

مراجعه به سایت آمازون برای جایگزینی کتاب‌های قدیمی راهکار دیگری است که پژوهشگران می‌توانند از آن استفاده کنند. به این صورت که با جستجوی عنوان کتاب در نوار جستجوی سایت، به نسخه‌های جدیدتر کتاب منتشر شده دسترسی پیدا کنند. آمازون همیشه جدیدترین نسخه‌های کتاب‌های منتشر شده را دارد. به همین دلیل، شانس زیادی برای یافتن نسخه‌های جدیدتر وجود دارد.

پژوهشگران باید سعی کنند که برای نوشتن مقاله یا پایان‌نامه از منابع جدید استفاده کنند تا هم مقاله بر اساس جدیدترین منابع نوشته شده باشد و هم به مقالات چند سال اخیر اشراف کامل پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =