سرنوشت 500 تُن شیرخشک در گمرگ

مدیر کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: تراریخته سه جنبه دارد، یکی کاشت محصولات تراریخته بوده که این موضوع در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است؛ تاکنون هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور کشت نشده و اجازه کشت پیدا نکرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، حسین عزیزی، مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشست خبری  به مناسبت روز جهانی غذا درباره وجود مشکل در ترخیص مواد اولیه تولید شیر خشک میان وزارت بهداشت و وزارت صمت اظهار کرد: مواد اولیه‌ای که برای تهیه شیر خشک نوزادان استفاده می‌شود، شامل املاح و ویتامین‌ بوده و پودر شیر خشک بدون چربی است؛ البته شیر خشک در ایران تولید می‌شود اما شیر خشکی که برای نوزادان است باید ویژگی‌های بهتری داشته باشد. به همین دلیل مقداری پودر شیر خشک بدون چربی هم وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران کارخانه‌ای شیر خشک بدون چربی نوزادان را تولید می‌کند، توضیح داد: مشکلی که اکنون ایجاد شده، این است که این کارخانه به وزارت صمت اعلام کرده که من می‌توانم مواد اولیه همه کارخانه هایی که شیر خشک نوزاد تولید می‌کنند را تامین کنم و وزارت صمت هم براساس گفته این کارخانه، تعرفه شیر خشک وارداتی را تغییر داده است.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ابراز داشت: یعنی شیر خشک که جزو ارز ترجیحی بوده است را خارج کرده و روی ارز نیمایی که تقریبا ارز آزاد است، برده است. در این فاصله مقداری شیر خشک هم که حدود ۵۰۰ تن اعلام شده وارد کشور شد و اکنون در گمرک است که برای ترخیص محموله دچار مشکل شده ‌اند؛ وقتی رفتند محموله را ترخیص کنند، به عنوان مثال اعلام شده که به جای ۴۲۰۰ تومان باید ۳۰ هزار تومان بپردازید.

عزیزی ابراز داشت:بنابراین قیمت پنج تا شش برابر افزایش پیدا کرده است. برای حل این مشکل سازمان غذا و دارو با وزارت صمت وارد مذاکره شد و اعلام کردیم که حداقل این ۵۰۰ تن را با همان تعرفه قبلی ترخیص کنید و اگر قرار بر تغییر نرخ است، در آینده اعمال شود.

وی ادامه داد: از نظر سازمان غذا و دارو مشکلی وجود ندارد اما وزارت صمت هنوز نپذیرفته و شیرها در گمرک مانده‌اند و این در حالی است که اگر مدت طولانی هم بمانند، فاسد می‌شوند و ویژگی های آنها تغییر کرده و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

موضع سازمان غذا و دارو در زمینه محصولات تراریخته

عزیزی همچنین در ادامه درباره پرداخت یارانه به دهک‌های پایین که وضعیت غذایی مناسبی ندارند، بیان کرد:پرداخت یارانه به عهده وزارت بهداشت نیست و در جای دیگری انجام می‌شود؛ البته وزارت بهداشت عضو بوده و نظراتش را مطرح می‌کند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: وزارت بهداشت درباره کاهش مصرف برخی مواد غذایی مانند لبنیات، مرغ و گوشت هشدارهای لازم را ارائه داده است و دولت با توجه به وضعیتی که از نظر میزان درآمد و مقدار یارانه‌ای که باید تخصیص دهد، دارد، شرایط را بررسی کرده و در صورت نیاز برنامه هایی را اجرا می‌کند.

مدیر کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد:در همین راستا سبدهایی را در نظر گرفته یا یارانه غیرمستقیم به برخی محصولات می‌دهد تا قیمت ‌شان پایین آید؛ به عنوان مثال اکنون به نان یارانه قابل توجهی پرداخت می شود. شنیده ام که برنامه ‌هایی در دست اقدام است که یارانه ها را افزایش دهند تا 5 دهک اول که قشر آسیب پذیر هستند، از یارانه غذایی استفاده کنند.

وی درباره نظارت بر کیفیت و قیمت محصولات با توجه به روند خشکسالی، بیان کرد: این موضوع بیشتر به وزارت جهاد کشاورزی بازمی‌گردد در حقیقت ما تنها مشتری مواد اولیه هستیم، به این معنا که اعلام می‌کنیم گندم، برنج و یا مواد دیگری را با این ویژگی‌ها می‌خواهیم که باید این محصولات را با این استانداردها به ما تحویل دهند. وزارت بهداشت تنها عهده دار وضعیت سلامت و بهداشت است البته مواد غذایی هرچه ارزان تر به دست مردم برسد، وزارت بهداشت حمایت می کند.

عزیزی درخصوص موضع سازمان غذا و دارو در زمینه محصولات تراریخته، توضیح داد: تراریخته سه جنبه دارد، یکی کاشت محصولات تراریخته بوده که این موضوع در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است؛ تاکنون هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور کشت نشده و اجازه کشت پیدا نکرده است.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: بنابراین ما تولید هیچ محصول تراریخته‌ای را در کشور نداریم. فقط درباره واردات ممکن است محصولات تراریخته داشته باشیم که عمدتا دو نوع هستند،یکی ذرت برای خوراک دام و طیور و یکی هم سویا که بیشتر روغن آن وارد می‌شود.

عزیزی ادامه داد: البته محصولاتی مانند کلزا هم هستند که واردات آنها بسیار کم است. ما وظیفه نظارت بر سلامت این محصولات را از نظر نمونه برداری بر عهده داریم. وظیفه ای درمورد کاشت، ترویج و توسعه آن نداریم و در این خصوص تابع شواری عالی ایمنی زیستی هستیم.

وی تصریح کرد: ما تنها نظارت بر سلامت و مطابقت بر استانداردهای بین‌المللی بر اساس استانداردهای اروپا را انجام می‌دهیم. نظر وزارت بهداشت درباره این محصولات ممتنع بوده و نه می‌گوییم خوب و نه می‌گوییم بد است. محصولاتی هستند که در کل دنیا تولید و مصرف می شوند و ما نظارت بر سلامت آنها را برعهده داریم. استانداردهای ما در این زمینه بر اساس سختگیرانه‌ترین استانداردها است.

عزیزی در پاسخ به پرسشی درخصوص موضع وزارت بهداشت درباره فود تسترهایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در این زمینه ما دخالتی نداریم؛ فعالیت هایی است که از سوی رستوران ها و فست فودها برای تبلیغ و فروش بیشتر انجام می‌شود که البته آن را تایید نمی‌کنیم.

مدیر کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: زیرا معمولا غذاهایی که خوشمزه‌ بوده، مضر هستند و چربی، نمک یا شکر و ادویه زیادی دارند و در مجموع برای سلامتی خوب نیستند اما فعلا دستورالعملی برای برخورد با این افراد نداریم. شاید این وظیفه وزارت ارشاد و دیگر بخش ‌ها باشد که بتوانند با این موضوع برخورد کنند. ما پیگیر هستیم تا این موضوع سر و سامان یابد و در مجموع مورد تایید ما نیست.

باید ایمنی غذا را از امنیت غذا جدا کنیم

وی ادامه داد: درباره سند امنیت غذایی، با بیان اینکه سندهای زیادی در ادوار گذشته تدوین شده است، گفت: اخیرا هم سندی از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد شده بود که نقدهایی از طرف سازمان  ها و نهادهای مختلف به آن وارد شده است؛ موضوع امنیت غذایی که بیشتر به تولید و تامین غذا بر می گردد بر عهده وزارت کشاورزی است؛ باید ایمنی غذا را از امنیت غذا جدا کنیم.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: ایمنی غذا به این معنا که غذای مصرفی مردم سالم باشد و وزارت بهداشت متولی ایمنی غذا است و ما بر سلامت محصولات داخلی و خارجی وارداتی باید نظارت داشته باشیم. در سندهای مرتبط با غذا هر جا از ما  دعوت کرده اند، شرکت کرده ایم؛ سندهایی از قبل بوده است و در سندهای جدید هم می توان با توجه به اسناد قبلی موضوعات جدید را وارد کرد تا ایمنی و امنیت غذا ارتقا پیدا کند.
 
وی همچنین در ادامه درباره حذف برخی مواد غذایی از سفره های مردم و مشخص کردن جایگزین برای آنها، عنوان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو امکانات کمی برای اطلاع رسانی دارند، اما صدا و سیما می تواند در این حوزه اقدام کند و اگر از ما دعوت کنند کارشناسان آماده هستند در زمینه همه مسائل مرتبط با غذا در نشست ها حضور پیدا کرده و اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: برخی جایگزینی ‌ها خود به خود انجام شده است؛ به عنوان مثال برنج گران شده و مردم سراغ نان و ماکارونی رفته‌اند که ارزانتر است و خوشبختانه جایگزین بهتری هم بوده و ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارد.

می‌توان تخم مرغ و حبوبات را جایگزین گوشت کرد

عزیزی با بیان اینکه همچنین می‌توان تخم مرغ و حبوبات را جایگزین گوشت کرد، گفت: وزارت بهداشت به دنبال این است که مواد غذایی، ارزان‌تر  به دست مردم برسد. زیرا غذا می‌تواند از بسیاری بیماری ‌ها پیشگیری کند و اگر غذای سالم در اختیار مردم قرار گیرد، هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است دولت به غذا توجه بیشتری داشته باشد و در تخصیص یارانه و مالیات که می‌تواند قیمت موادغذایی را کاهش دهد، فعال‌تر عمل کند تا موادغذایی ارزان‌تر و بهتر در دسترس آحاد جامعه قرار گیرد.

مدیر کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تمام غذاهایی که تولید می‌کنیم تابع استانداردهای ملی و بین‌المللی هستند، اظهار کرد: استانداردهای ملی ما در مواد غذایی صنعتی بر اساس استانداردهای بین المللی است.

عزیزی متذکر شد: البته ممکن است برخی از این مواد غذایی نمک، چربی، شکر و یا روغن بیشتری داشته باشند که در این زمینه ما هشدارهای لازم را می ‌دهیم و برچسب‌گذاری می‌کنیم تا مردم کمتر مصرف کنند. به خودی خود هیچ غذایی سم نیست و مصرف دراز مدت و تداوم آن، مساله است؛ حتی اگر موادغذایی مفید مانند شیر هم به میزان زیاد مصرف و در آن زیاده‌روی شود، می‌تواند مضر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =